تفسیر اجمالی آیه ۳۱ سوره انعام را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

قَدْ خَسِرَ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِلِقَاءِ اللَّهِ ۖ حَتَّىٰ إِذَا جَاءَتْهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً قَالُوا یَا حَسْرَتَنَا عَلَىٰ مَا فَرَّطْنَا فِیهَا وَهُمْ یَحْمِلُونَ أَوْزَارَهُمْ عَلَىٰ ظُهُورِهِمْ ۚ أَلَا سَاءَ مَا یَزِرُونَ

آنان که لقاء خدا را تکذیب کردند البته زیانکار شدند، تا آن گاه که ساعت قیامت ناگهان آن‌ها را فرا رسد گویند: دریغا که در این باره کوتاهی کردیم! پس بار گناهان خویش را بر پشت گیرند. زنهار که بد بار گرانی به دوش می‌گیرند.

فایل صوتی تلاوت آیه ۳۱ سوره انعام

تفسیر آیه ۳۱ سوره انعام

مراد از «لقاء الله»، ملاقات معنوی و شهود باطنی در قیامت است، چون در قیامت همه وابستگی‌های انسان به مال و مقام و بستگان قطع می‌شود و با روبرو شدن با پاداش و کیفر الهی، حاکمیّت مطلقه‌ی الهی را درک می‌کند. حسرت، برای از دست دادن منافع است و ندامت برای پیش آمدن ضررها. به قیامت، «ساعت» می‌گویند، چون در ساعتی و لحظه‌ای برق آسا ایجاد می‌شود. (در آیه ۷۷ سوره‌ نحل آمده است: «وَ ما أَمْرُ السّاعَهِ إِلاّ کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ»، برپایی قیامت، مانند چشم به هم زدن یا نزدیک‌تر از آن است).


بیشتر بخوانید


در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) آمده است:اهل آتش، جایگاه خود (آن جایگاهی که خداوند برای هر شخصی در بهشت قرار داده است) را در بهشت می‌بینند و می‌فهمند زیان کرده اند می‌گویند: «یا حَسْرَتَنا».

پیام‌های آیه ۳۱ سوره انعام

۱-کسی که قیامت را نپذیرد، هستی خود را با دنیای فانی معامله کرده و این بزرگ‌ترین خسارت است. «قَدْ خَسِرَ»

۲-قیامت، ناگهانی فرا می‌رسد و کسی از زمان آن آگاه نیست، پس باید همیشه آماده بود. «جاءَتْهُمُ السّاعَهُ بَغْتَهً»

۳-روز قیامت، روز حسرت است. «یا حَسْرَتَنا»

۴-اعتراف و حسرت، نشانه آزادی انسان در عمل است، زیرا می‌توانست خوب عمل کند و نکرد. «یا حَسْرَتَنا»

۵-قیامت روز حسرت و افسوس خوردن است، امّا حسرت‌ها در آن روز بی نتیجه است. «قالُوا یا حَسْرَتَنا ... وَ هُمْ یَحْمِلُونَ»

۶-گناهان، در قیامت تجسّم یافته و بر انسان بار می‌شوند. «یَحْمِلُونَ أَوْزارَهُمْ»

۷-تکذیب یا فراموشی قیامت، سبب ارتکاب گناهانی است که در قیامت، وزر و وبال انسان می‌گردد. «کَذَّبُوا أَوْزارَهُمْ»

انتهای پیام/

برچسب ها: تفسیر قرآن ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.