یک مقام مسئول گفت: در ۳۳ درصد موارد با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری به طور کامل از خطر وقوع سیل پیشگیری شد.

ابوالقاسم‌حسین پور مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاثیر اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری بر مدیریت بارش و حفظ منابع آبی اظهار کرد: اجرای طرح آبخیزداری و آبخوانداری از جمله طرح های زیربنایی هستند که در بحث مدیریت بارش، حفظ منابع آبی و خاکی و پوشش گیاهی در شرایط ترسالی و خشکسالی دارای کارکرد هستند.

او افزود: اگر به دنبال مدیریت توامان سیل و خشکسالی هستیم، باید رویکرد بهره برداری از فرصت و ظرفیت سیلاب برای بحث مقابله با خشکسالی عملیات آبخیزداری و آبخوانداری را به منظور بهره برداری بهینه از فرصت‌ها در جهت رفع مخاطرات دنبال کنیم.

حسین پور ادامه داد: با اجرای طرح آبخیزداری و آبخوانداری در سطح حوزه‌های بالادست، بروز سیل در منشا بالادست مدیریت می‌شود و همچنین با انجام اقدامات پیشگیرانه و با هزینه کم می‌توان از اولین قطرات ریزش بارش استفاده کرد.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها با اشاره به مدیریت چندجانبه و هماهنگ در سطح حوزه‌های آبخیز بیان کرد: با مدیریت چندجانبه امکان بهره برداری از فرصت بارش در جهت تقویت منابع آبی و پایداری سازی آب فراهم می‌شود؛ به طوری که بنابر ارزیابی‌های صورت گرفته در گذشته، مناطقی که به طور کامل تحت پوشش آبخیزداری و آبخوانداری قرار گرفتند، گواه این مدعا هستند که اجرای این طرح‌ها به طور کامل از خسارت سیل پیشگیری می‌کند‌.

او ادامه داد: در ۳۳ درصد موارد با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری به طور کامل از وقوع سیل پیشگیری شد و در ۶۷ درصد موارد باقی مانده با اثر بخشی مثبت، فاکتورهای سیل باعث کاهش خسارت شده است و به عبارت دیگر‌ این موضوع بر کاهش دبی سیل که دبی خسارت‌ زاست، تاثیر گذار است.

اجرای عملیات آبخیزداری راهی برای پایداری سازی قنوات

 حسین پور با اشاره به تاثیر اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری بر احیا و پایدارسازی قنوات بیان کرد: قنوات یکی از منابع پایدار و مطمئن آب هستند که طی سال‌های اخیر با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری با رویکرد نفوذ بارش به زمین اقدامات خوبی در مناطق مختلف کشور شاهد بودیم.

۳ هزار و ۸۰۰ رشته قنات تحت عملیات آبخیزداری قرار گرفت

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ رشته قنات تحت پوشش فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری قرار گرفتند، گفت: موارد متعددی را از افزایش چندبرابری منابع آب قنات به واسطه فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری شاهد بودیم که به طور متوسط ارزیابی‌ها حاکی از آن است که در مناطقی که تحت پوشش عملیات آبخیزداری و آبخوانداری قرار گرفتند، شاهد افزایش ۳ برابر آبدهی و احیای قنوات بودیم، در حالی که برای مدت زمان طولانی دچار خشکیدگی شده بود.

او ادامه داد: امسال در برنامه، احیای بخشی از قنوات در دستور کار است که با تخصیص منابعی که برای آبخیزداری و آبخوانداری پیش بینی شده، تحت پوشش فعالیت‌ها قرار دهیم.

حسین پور درباره اینکه در شرایط خشکسالی هم احتمال وقوع سیل وجود دارد، بیان کرد: ماهیت و جنس اقدامات آبخیزداری و در ارتباط با مخاطرات طبیعی همچون سیل، خشکسالی و فرونشست زمین از نوع اقدامات پیشگیرانه است و اقداماتی نیست که در زمان بحران و موقع بروز حادثه کار کنیم.

این مقام مسئول افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و کاهش بارندگی و همچنین نوع بارندگی‌ها، بروز سیل در کشور محتمل است که برمبنای این رویکرد، حوزه‌های آبخیز را اولویت بندی کردیم.

به گفته او، در حوزه‌های آبخیز مشرف به قنوات ،طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری را با رویکرد افزایش توان محیطی در برابر خشکسالی و کاهش خسارت‌ها در برنامه خود قرار دادیم تا با افزایش تاب آوری مناطق و کاهش مخاطره طبیعی حداقل خسارت را داشته باشیم.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها در پایان تصریح کرد: در حوزه‌های آبخیز مناطق مشرف جمعیت در بحث سیل، اولویت آبخیزداری و آبخوانداری را قرار دادیم، همچنین در حوزه‌های مرتبط با بحث آبخوان‌های کشور، آبخوان‌های بحرانی و دشت‌های تولیدی و کشاورزی در حوزه آبخیز مشرف به قنوات در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار