معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان از پیشرفت ۹۰ درصدی طرح بیابان زدایی در ۹۰۰ هکتار از اراضی اصفهان خبر داد.

حسینعلی نریمانی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  گفت: تاکنون بیش از ۹۰ درصد از طرح کاشت نهال در ۹۰۰ هکتار برای مبارزه با بیابان زدایی در استان اصفهان انجام شده است و در صورتی که تابستان امسال را بدون آسیب قابل توجهی به گیاهان کاشته شده سپری کنیم، به طور قطعی می‌توان گفت طرحی کاملا موفق را پشت سر گذاشته‌ایم.

او افزود: منابع آب گیاهان کاشته شده از تصفیه خانه پساب فاضلاب شرق اصفهان تامین می‌شود که این پساب‌های غنی شده علاوه بر اینکه برای گیاهان مفید است در بحث صرفه جویی در استفاده از آب‌های زیرزمینی نیز، بسیار راهگشا است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: امسال کاشت نهال در ۲۷۰۰هکتار و همچنین مدیریت روان‌آب در مناطقی همچون آران و بیدگل، دشت سجزی و نایین در دستورکار قرار گرفته و به زودی اقدامات لازم برای شروع طرح انجام می‌شود.

نریمانی درباره اقدامات انجام شده درصورت بروز حریق در جنگل‌ها و مراتع گفت: کارگروهی برای اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع استان تشکیل شده است و بنابراین همه نهاد‌های مربوط مانند ارتش و هلال احمر آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده‌اند.

او تاکید کرد: درحال حاضر هیچ مشکلی در زمینه کمبود منابع و تجهیزات اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع اصفهان وجود ندارد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: به تازگی تفاهم نامه‌ای با هواشناسی و راهداری بسته شده تا به کمک آن‌ها در مسیر‌ها و جاده‌هایی که به تثبیت رسوب نیاز است، تا چهار سال آینده نهال کاری و بادشکن ساخته شود.

نریمانی بیان کرد: استان اصفهان در رتبه بندی جنگل‌های دست‌کاشت رتبه اول را کسب کرده است، براین اساس از سال ۱۳۴۹ تا به امروز حدود ۳۱۰ هزار هکتار جنگل ایجاد شده است.

او بیان کرد: بیابان زایی زلزله‌ای خاموش است که اگر اقدامی صورت نگیرد، ممکن است به ده‌ها سال تلاش برای بازگرداندن به وضع قبلی نیاز باشد. در سال‌های قبل ۱۸ استان بیابانی در کشور وجود داشت، اما درحال حاضر این آمار به ۲۲استان رسیده است، بنابراین علاوه بر اقدامات سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، کمک و همیاری همه دستگاه‌های مربوطه و حتی همیاری مردمی را نیز طلب می‌کند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.