به گفته کارشناسان صنعت خودرو، اکنون مهمترین موضوع بازار و صنعت خودرو این است که باید قیمت‌ها واقعی شده و عرضه در بورس عملیاتی شود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یک سالی می شود که از طرح تحول صنعت و بازار خودروی کشور می گذرد، طرحی که در آن به عرضه خودرو در بورس کالا اشاره شد؛ طرحی که به گفته نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای ساماندهی بازار خودرو طراحی شده بود.

 یکی از مهم‌ترین بند‌های این طرح، تغییر روش قیمت گذاری و عرضه خودرو در بورس بود که طبق پیش بینی مجلسی‌ها می‌توانست موجب کاهش زیان خودروسازان شود، جلوی قیمت گذاری دستوری را بگیرد و خودرو را از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل کند تا مصرف کننده واقعی به راحتی به خودرو دسترسی پیدا کند و از سویی دیگر همین امر موجبات خروج دلالان از بازار را نیز فراهم کند.

پس از اعلام این خبر، هم کارشناسان صنعت خودرو و هم کارشناسان بازار سرمایه دیدگاه مثبتی بر اجرایی شدن این طرح داشتند. 

واقعی شدن قیمت ها با عرضه خودرو در بورس کالا

امیر حسین کاکائی

امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به چالش های طرح عرضه خودرو در بورس، گفت: اکنون مهمترین موضوع بازار و صنعت خودرو این است که باید قیمت ها واقعی شود و تا زمانی که قیمت ها دستوری در خودروسازی تعیین می شود، حاشیه بازار زیادی داریم و این نوسانات قیمت ادامه پیدا می کند. 

او بیان کرد: یا باید پنج درصد حاشیه بازار را دولت تعیین کند یا روش دیگری را برای کشف قیمت در نظر گرفته شود که برای کشف قیمت عرضه خودرو در بورس را پیشنهاد داده اند. البته چالش هایی برای این طرح وجود دارد که از جمله آن به نحوه کشف قیمت و بحث شفافیت که خود متخصصان بورس ارائه می کنند می توان  اشاره کرد.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: با عرضه خودرو در بورس شفافیت بیشتر و ارائه خودرو راحت تر خواهد بود اما چالش هایی وجود دارد که نگران کننده خواهد بود. اینکه چگونه قرار است در یک روز 2 هزار خودرو عرضه شود جای سوال است.

آغاز رقابت بین معامله گران با قرارگیری قیمت در تابلو بورس کالا!

از طرفی فعالان بورس کالا، عرضه خودرو در بورس را امری مثبت دانستند و از شفافیت قیمت ها در این تالار گفتند. 

جواد فلاح مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ماجرای عرضه خودرو در بورس کالا گفت: در سال های اخیر ما شاهد عرضه خودرو اعم از سراتو در بازار بودیم، بعد از آن به منظور حمایت از این امر اوراق تامین مالی هم منتشر شد به طوری که این شرکت توانست از این راه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان تامین مالی انجام دهد.

وی افزود: نمایندگان مجلس در کمیسیون مجلس طرحی را به منظور حضور خودرو در بورس کالا ارائه دادند. در قالب این طرح قرار است خودرو های داخلی یا خارجی که در تیراژ بالایی تولید می شوند در بستر بورس کالا مورد معامله قرار گیرند.

مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا تصریح کرد: فرمول قیمت گذاری خودرو در بورس قرار است توسط شورای رقابت طرح شود و بعد از خودرو  بر اساس آن در بورس مورد معامله قرار گیرد.

فلاح تاکید کرد: بعد از قرارگیری قیمت در تابلو بورس کالا معامله گران به رقابت خواهند پرداخت و در انتها مطابق ابلاغیه مجلس قرار است تفاوت قیمتی که در تابلو کشف می شود با قیمت پایه محاسبه شود و بعد از آن اختلاف بدست آمده حاصل از آن  بین سه گروه اعم از سامانه حمل و نقل عمومی، تولیدکنندگان خودرو و تولید کنندگانی که بتوانند تولید خود را افزایش دهند، تقسیم می شود.

وی در خصوص نحوه عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: طبق طرحی که در مجلس مطرح شده است قرار بر این شد که خود خودرو در تابلو بورس کالا معامله شود اما ما به مرکز مطالعات مجلس در قالب یک طرح پیشنهاد دادیم که قطعات خودرو هم می توانند در این معاملات مورد معامله قرار گیرند.

مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا در پاسخ به این سوال که شرایط حضور افراد برای مشارکت در این معامله به چه نحوی است؟ گفت: نخست تمام افرادی که در این معامله حضور دارند باید گواهینامه داشته باشند و دوم معامله گران فقط یکبار از یک مدل می توانند در طول سال  خریداری کنند.

آخرین وضعیت طرح ساماندهی بازار خودرو

نمایندگان مجلس هم در این بین پافشاری بر روی اجرایی شدن این طرح داشتند و چندین جلسه برای اجرایی شدن برگزار کردند. 

حجت الله فیروزی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی

حجت الله فیروزی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت طرح ساماندهی بازار خودرو در این کمیسیون گفت: چندین جلسه درباره قیمت‌گذاری خودرو با مسئولان وزارت صمت و خودروسازان در کمیسیون برگزار کرده ایم.

وی افزود: به دنبال کانالیزه قیمت تمام شده خودرو و نحوه قیمت گذاری بر روی آن هستیم، در شرایط فعلی خودروسازان و مردم نسبت به قیمت خودرو‌ها گلایه‌مند هستند در حالی که خودروسازان اعلام می‌کنند که قیمت تمام شده با قیمت‌هایی که عرضه می‌شود تفاوت دارد و باعث زیان دهی آن‌ها شده است.

نماینده فسا در مجلس با اعلام اینکه پیشنهادات مختلفی برای نحوه قیمت‌گذاری خودرو‌ها ارائه شده است، بیان کرد: یکی از پیشنهادات این بود که خودرو‌های پر تیراژ بر اساس قیمت تمام شده به علاوه حداکثر ۵ درصد سود به بازار عرضه شود و خودرو‌های خاص نیز با پیشنهاد هیئت مدیره خودروسازان و با تصویب وزارت صمت به فروش برسد و در این راه متولی وزارت صمت باشد که هنوز جمع‌بندی در این زمینه انجام نشده است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه قرار است وزارت صمت نظر تجمیعی شورای رقابت و خودروسازان را به کمیسیون ارائه کند، گفت: فرمول مجلس در تعیین قیمت خودرو‌ها نیز این است که قیمت تمام شده در بورس ارائه شود و از این طریق رقابت ایجاد شود.

فیروزی تصریح کرد: امیدواریم در چند روز آینده نظرات تجمیعی وزارت صمت به کمیسیون ارائه شود تا بتوانیم یک فرمولی را برای قیمت گذاری خودرو‌ها پیدا کنیم.

حال با تمام این کشمکش ها، رئیس سازمان بورس، بعد از گذشت یک سال اعلام می کند که خودرو کالای مناسبی برای ورود به بورس نیست!

دهقان دهنوی محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اورق بهادار در جلسه ای با حضور اعضای اتاق بازرگانی گفت: خودرو، کالای مناسبی برای ورود به بورس نیست. زیرا معمولا کالایی وارد بورس می‌شود که تا این حد دارای تنوع نباشد. به دلیل قیمت‌گذاری دستوری و ایجاد اختلاف قیمت در بازار آزاد، اکنون مشاهده می‌کنیم که برای فروش خودرو نوعی لاتاری راه‌اندازی شده است.

او بیان کرد: مطابق با بررسی‌های انجام شده، پلاک نیمی از خودرو‌های عرضه شده در روش قیمت‌گذاری دستوری، توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی رصد نشده و این بدان معناست که این خودرو‌ها انبار شده‌اند و در مقابل، خودروسازان نیز به ازای عرضه هر یک از این خودرو‌ها متحمل زیان می‌شوند.

این مقام مسئول تشریح کرد: اگر ورود خودرو به بورس در چنین شرایطی منجر به رفع این فساد شود، می‌توان مکانیزم‌هایی را برای آن طراحی کرد. اما سازمان بورس به طور کلی با قیمت‌گذاری دستوری خودرو مخالف است.

این در حالی است که کارشناسان بازار سرمایه اجرایی شدن این طرح را مثبت می دانند. 

حسین مرید سادات کارشناس حوزه بورس کالا در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با راهکاری که در جهت حل مشکلات صنعت خودرو مطرح شده است، اظهار کرد: برای حل مشکلات صنعت خودرو و خروج این بازار از زیان، باید صنعت خودرو وارد بازار بورس کالا شود و علاوه بر آن قیمت گذاری دستوری حذف شود. به طوری که اگر هم اکنون قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۴۰۰ میلیون تومان در بازار است خودرو ساز می‌تواند این را در صورتی که ارزندگی داشته باشد، ۳۸۰ میلیون بفروشد و اگر ارزندگی نداشته باشد، باید قیمت خودرو در بازار و قیمت خودروساز به حداقل ممکن برسد.

وی بیان کرد: قیمت گذاری دستوری در سیاست گذاری کلان وجود دارد و باید متولیان آن تصمیم به مدیریت عرضه و تقاضا در بورس کالا بگیرند. بورس کالا جایی است که خریدار واقعی اقدام به خرید می‌کند و سپس از بازار خارج می‌شود.

این در حالی است که کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند، اگر خودرو‌های داخلی وارد بورس کالا شوند شاهد قیمت گذاری‌های منصفانه خواهیم بود، که در این صورت عرضه و تقاضا مدیریت می‌شود و مقررات کاملا مدون و منطقی ایجاد می‌شود نه اینکه بدون هیچ دلیل منطقی تصمیمی اتخاذ گیرد. مثلا، ابتدا سازمان بورس و مدیران تصمیمی را اتخاذ می‌کنند و سپس به دنبال نتیجه آن می‌روند. مثل، اتخاذ دامنه نوسان نامتقارن که بازار سرمایه را به قهقرا برد.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سپاهی
۰۰:۳۰ ۱۲ تير ۱۴۰۰
به قران تو این مملک نمیدونیم حرص و جوش کدومو بخوریم یه خاک بر سر این مملمت که نتونیم ماشین بخریم الان میخپام پرایدمو عوض کنم با این اوضاع قرعه کشی نمیتونم
Iran (Islamic Republic of)
شهریار
۱۷:۲۰ ۱۱ تير ۱۴۰۰
قیمت خودرو باید کاهش یابد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۱ تير ۱۴۰۰
حتما کنترول میکنید با این طرحهای مسخره
ی کلام وارداد خودرو از عراق وافغانستان .فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۱ تير ۱۴۰۰
حالا یه سال امتحان کنیم ببینیم چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۰۹ تير ۱۴۰۰
مابایدبه کی بگیم خودروی ملی نمیخایم؟؟؟قیمت جون آدم ۴۰۰ملیونه یعنی قیمت یه خودروی کاغذی ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۰۹ تير ۱۴۰۰
وقتی قیمت پراید ده میلیون شد و پرشیا15تومن شد اونوقت قیمتها نزدیک واقعیته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۹ تير ۱۴۰۰
بیخود خودتونو خسته نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۰۹ تير ۱۴۰۰
با بورس اوضاع بدتر هم میشه
من موندم این راهکارا رو از کجا در میارن یا در کدوم کشور اجرا شده که ما دومیش باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۹ تير ۱۴۰۰
به اشتباه منفی دادم ، بله کاملا موافق این موضوع هستم، عرضه خودرو در بورس باعث رشد شارپی قیمت میشود و بشدت برای مصرف کنننده گران تمام خواهد شد، باعث ایجاد رانت سف خرید های ساختگی و ... مشکلات دیگری خواهد شد،عرضه محصولات شرکت bmw و بنز را با خودرو سازی خودمان مقایسه کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۰۹ تير ۱۴۰۰
فکر کنم فقط ریسی بتونه مشکل حل کنه ولا غیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۰۹ تير ۱۴۰۰
راه چاره خودرو نخریدن است
تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۰۸ تير ۱۴۰۰
مشکل خودرو در ایران نه بورس هست نه چیز دیگه مشگل در رقابتی نبودن خودرو سازها هست اگر دو یا یک شرکت خودرو ساز دیگر وارد تولید خودرو در کشور بشود یا واردات خودرو حداقل برای مدتی آزاد شود دیگر این دوخودرو ساز خون ملت را تو شیشه نمیکنند اما متاسفانه وقتی خودرو سازها دولت را پشتوانه خود میبینند هر غلطی که دوست دارند میکنند بردن در بورس هم مشگل را حل نمیکنند.
Iran (Islamic Republic of)
پویا
۱۲:۱۴ ۰۹ تير ۱۴۰۰
اگر خودرو آزاد شه با اون تعرفه های نجومی و همچنین نرخ بالای ارز مردم نمی‌توانند خودرو خارجی بگیرند مردم حتی نمی‌توانند پراید بگیرند چه برسه به خودرو های خارجی
Iran (Islamic Republic of)
پاسخ پویا
۱۹:۲۳ ۱۰ تير ۱۴۰۰
اگه واردات خودرو ازاد شود قیمت پراید میشه ۱۰ملیون ارز هرچی گرون هست شما برو خارج همین دلار گرون رو ببر اونجا بهترین ماشین برات ۷۰۰ملیون اب میخوره ولی الان همون ماشینو باید بخری ۳ملیارد تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۰۸ تير ۱۴۰۰
راهکار هایی می دهند که توی هیچ کجای دنیا انجام نشده و نه خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۰۸ تير ۱۴۰۰
تولید اندازه نیاز واقعی بازار نیست ، در این چند سال این هم کسری انباشته شده، با این وجود هر شکل و هر قیمتی بگذارند یکی هست که بخرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۰۸ تير ۱۴۰۰
امکانات پادگانها ضعیفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۸ تير ۱۴۰۰
خودرو ساز ها از خداشونه که خودرو بره توی بورس. اون وقت قیمت ماشین سر به فلک میزنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۰۸ تير ۱۴۰۰
یعنی خودرو سازی الان مشکلش قیمت پایینه که که حالا تو بورس هم می خوان بدنش جیب خودرو ساز پر کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۰۸ تير ۱۴۰۰
زشت است کشوری با اینهمه جوان و توانایی به تولید دهها ملیونی در سال از خودرو سبک و سنگین و راهسازی و غیره نرسد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۰۸ تير ۱۴۰۰
تیبا و ساینا و کوییک باید سریع جای پراید را در بازار بگیرند و جای پراید را با قدرت و توان پر کنند.پراید اصلا ارزش تولید برای بیش از دو یا سه دهه را ندارد و این طراحی در جهان منسوخ شده است.
Iran (Islamic Republic of)
اکبر عبدالهی پبدنی
۱۵:۴۳ ۰۸ تير ۱۴۰۰
ضعف صنعت خودرو ایران
*درقطبهای بسیار ناچیز و ضعیف در تولید
*متنوع نبودن تولیدات و ساخته ها و طراحی‌ها
*حمایت نشدن از قطعه سازان
*اجازه ندادن به قطعه سازان برای داشتن خودروسازی مستقل
*نداشتن تولید گسترده و انبوه باقطبهای خودروسازی گسترده و فراوان و قطعه سازی های گسترده
*واردات بسیار ناچیز خودرو و رقابت با برندهای جهانی
و موارد دیگر خودروسازی ایران را به ضعف و نابودی می‌کشاند.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزند زاگرس مرکزی
۱۵:۳۶ ۰۸ تير ۱۴۰۰
ایران عزیز ما با این مدیران و مسولان و این بی برنامگی در صنعت خودرو به جایی نمی‌رسد.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۱۳ ۰۸ تير ۱۴۰۰
خودروسازان در زیان هستند؟؟؟؟ عجب جوکی گفتند.
بیشترین سودهای دنیا رو دارن توجیبشون میکنن.
چرا خودرو تو کشور ما انحصاریه و واردات قطره چکانیست با چندصد برابر تعرفه؟؟؟ چون سودش کلانه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۰۸ تير ۱۴۰۰
عزیزم این خوردوی جوکی (نیسان جوکی) که شما گفتید جز آرزوهای من است. خیر سرم مهندس مکانیک فوق لیسانس از علم و صنعتم. ماشینم یه روآی رنگ و رو رفتست....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۸ تير ۱۴۰۰
هر وقت قیمت گوشت و لبنیات و سایر اقلام کاهش یافت اونوقت شاید البته شاید خودرو هم ارزان شود
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل نوغانچی صالح
۱۴:۳۱ ۰۸ تير ۱۴۰۰
تا زمانیکه همین اشه همین کاسه هست چیزی تغیر نمیکنه چون سرزمین دلالی رانت خواری هست دزدی‌ها و اختلاسها مرحله بعد هست هیچیک هم مالیات نمیدهند بهشت سرمایه داریست الهی کل خودروسازی ایران فنا رود که هر روز با اعصاب مردم بازی می‌کنند کجای جهان اینگونه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۸ تير ۱۴۰۰
مشکل قیمت نیست . مشکل عرضه مهندسی شده خودرو به بازاره .
چرا چین اجازه تیراژ بالای تولید رو به مونتاژکاران ایرانی نمی دهد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۰۸ تير ۱۴۰۰
واردات خودرو را آزاد کنید و عرضه و تقاضا را برابر کنید ، خود به خود قیمت واقعی مشخص میشه . ظاهرا مافیا بیش از اینها به فکر سود کردن هست . صنعت تولید و فروش خودرو در ایران متفاوت با تمام دنیاست ... لطفا پخش شود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۳:۴۹ ۰۸ تير ۱۴۰۰
با سلام : اگر بگویند که فردا پایان عمر زمین هست و زمین با همه ساکنانش نابود خواهند شد. باز هم خودروسازان داخلی تک ریالی کاهش قیمت نمیدهند.
United Arab Emirates
Shamim
۱۳:۲۰ ۰۸ تير ۱۴۰۰
دولتی که نمیتونه قیمت مرغ و جوجه را کنترل کنه و منتظر اروپا و امریکاست که تکلیف براش تعیین کنه مطمئنا نمیتونه قیمت خودرو را کنترل کنه، فقط باید سپاه این دو کارخونه را به دست بگیره و خودشون همه چیز را کنترل کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۰۸ تير ۱۴۰۰
ما تولید داخل نمی خواهیم. آقا جان واردات آزاد شود. هر خود رویی برای مردم مزیت نسبی داشت می خرند. نداشت نمی خرند. پس مجبور میشود قیمتش کاهش دهد تا واجد مزیت نسبی شود. تا فروش کند. واردات با تعرفه صفر.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۳۷ ۰۸ تير ۱۴۰۰
پارسال گفتیم برای کمک به تولیدداخل سواری ثبت نام کنم دوطرفه منفعت باشه حالا باافزایش قیمت ها مابقی رونمی تونیم بدیم چیکارکنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۸ تير ۱۴۰۰
سلام.مثل اینکه اقای کاکاوند و عده ای منفعت طلب در مجلس تصمیم گرفتند تا کمر مردم را بیش از این خم کنند،واقعا خجالت نمیکشند که ده برابر خودرو را گران کردند و از کشف قیمت حرف میزنند،حتما صبحانه کله پاچه یا چلوکباب خوردند که نمیدانند چه میگویند،مردم نان خالی ندارند بخورند،تا کی گرانی،خبرنگاران محترم باید حافظ حقوق مردم باشند و مسئولین را بازخواست و جوابگو کنند.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۸ تير ۱۴۰۰
سلام.دقیقا قیمت خودرو باید ده برابر کاهش یابد تا کمی عادلانه شود،اگر قیمت خودرو دوازده برابر کاهش یابد در حقیقت قیمت ان کشف شده است،قیمت خودرو کاملا معلوم هست،باید گرانی و خودتحریمی از بین برود،قیمت واقعی تمام تولیدات ایران خودرو از جمله پژو،پرشیا،ال نود،206،405،دنا،سمند زیر بیست میلیون تومن و تمام تولیدات سایپا ازجمله پراید،ساینا،کوئیک،تیبا،وانت پراید زیر ده میلیون تومن میباشد،قیمتها خیلی وقته کشف شده،چه کسی به چنین افراد بیسواد اجازه نظرپردازی در رسانه ملی را میدهد،کسانیکه خودشان خودروی خارجی سوار شده و اموال باداورده دارند باید از کشف قیمت حرف نزنند.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۰۸ تير ۱۴۰۰
خیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۰۸ تير ۱۴۰۰
در همه جای دنیا خودرو در حد اسباب بازی عرضه می شود و فرقی بین خرید لباس و کفش و خودرو نیست . ولی در بیغوله ی ایران چون شخص اول مملکت پورسانت های کلان می برد و دزدی می کند با قیمت ها ی نجومی و دستوری عرضه می شود.
البته حق این ملت است این چنین ازشان بدزدند چرا که شرایط موجود را پذیرفته اند!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۸ تير ۱۴۰۰
کافر همه را به کیش خویش پندارد
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۵:۴۷ ۰۸ تير ۱۴۰۰
باید کیفیت محصولات افزایش یابد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۸ تير ۱۴۰۰
راهکار کاهش قیمت خودرو اینه که این مدیران ایران خودرو و سایپا، رییس سازمان ملی استاندارد و همه اینها چه دخیلند را کشید دادگاه بیچارشون کرد و تا آخر عمر اجازه کار دولتی نداشته باشند و دارایی هاشون ضبط بشه و افراد با تدبیر و افرادی که حقوق مردم بلدند جاشون بیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۸ تير ۱۴۰۰
مدیرعامل ایران خودرو از خودشان گذاشتند که هر کاری خواستند انجام بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۸ تير ۱۴۰۰
آره بشین تا کاهش بیابه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۰۸ تير ۱۴۰۰
تو این مملکت هیچ چیزی هیچ وقت کاهش نمیابد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۸ تير ۱۴۰۰
یعنی گران میش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۸ تير ۱۴۰۰
اگه خیلی دل سوز مردم هستید قیمت خودرو بیارین رو 5 میلیون که مردم قدرت خرید داشت باشن ن 150 یا 200 میلیون مردم که یک میلیارد پول ندارن که 100 تومن بدن ماشین
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۰۴ ۰۸ تير ۱۴۰۰
بگیدپیش پرداخت اولیه ای که پارسال دادیم روچجوری برگردانیم ومنصرف ازخریدبشویم دیگه نمیتونیم بقیه اش روبااین گرانی جورکنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۸ تير ۱۴۰۰
خودرو دنا کا 2 سال پیش قیمت کارخانه 42 میلیون بود الان شده 173 میلیون آقای رئیسی واقعا میاد همه چیز ارزون کنه یا فقط در حد شوخیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۰۸ تير ۱۴۰۰
رییسی هروقت تونست مشکل سند خودرو رو حل کنه قیمتشم میاره پایین ..خخ
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۵:۵۹ ۰۸ تير ۱۴۰۰
.,,خیلی ها در حد و اندازه این صحبت‌ها نیست عده ای از کاه کوه ساختند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۸ تير ۱۴۰۰
نیرنگ جدید به سایر نیرنگ‌ها اضافه میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۰۸ تير ۱۴۰۰
همونطور ک چن سال پیش نداشتین قیمتها افزایش پیدا نکنه قیمت خودرو رو هم میارین پایین...شما قیمت شیرو کنترل کنین ماشین پیشکش
Iran (Islamic Republic of)
بی صدا
۱۰:۲۷ ۰۸ تير ۱۴۰۰
این دعواهای زرگری فقط برای سرگرم کردن مردمه . خودتون بهترین ماشینا رو سوار میشید ولی نمیخواید مردم حتی پراید سوار بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۸ تير ۱۴۰۰
جدا جای تاسف داره که یه مملکت نمیتونه جلوی بالا رفتن قیمت خودرورا بگیره واقعا گرونیهای بی در پیکر بیداد میکنه امیدواریم دولت جدید یه فکری بحال مردم کنه دولت روحانی که غیر گرونی وبدبختی چیزی واسه مردم نیورد
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۲:۳۱ ۰۸ تير ۱۴۰۰
چرا نمتواند خوبم میتواند جلوی واردات آزاد کنه و خودرو ساز از انحصار خارج بشه انوقت تولیدات اش رو دستش باد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۰۸ تير ۱۴۰۰
حرف 100درصد عمل صفر درصد تنها راهکار این هست که چند تا مسئول مثل مسئول یارانه 45000 تومنی داشته باشیم چون اصلا تورم نداشته این مسئول واقعا مسئول هست خدا حفظش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۰۸ تير ۱۴۰۰
سمند 15 میلیونی 188 میلیون چجوری ارزان می‌شود؟
از بازرسی تحصیلی آموزش و پرورش درخواست کنید نتايج ادامه تحصیل و استخدام دانش آموزان را پیگیری کند و با توجه به بررسی ها اصلاحات لازم انجام شود.
همچنین دانشگاه ها را از نظر تعداد استخدام فارغ‌التحصیلان و امکانات رتبه‌بندی کنید.
یکی از نشانه های اشتباه آزمون سنجش قبولی دانشگاه این است که رتبه های یک تا انتها یکی است. اگر آزمون سنجش صحیح بود 1000 دانش آموز رتبه اول میشد.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۹:۵۶ ۰۸ تير ۱۴۰۰
دارید خودتونو گول میزنید یا ما رو ؟
وقتی نه چیزی تولید میشه نه واردات چی رو میخواین تو بورس بفروشید ؟؟؟!!!
قول های پوچ وباطل !؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۸ تير ۱۴۰۰
اگر جیبتان پر شده و سیر شده اید واردات خودرو را آزاد کنید ملت خودروی ارزان و با کیفیت بخرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۸ تير ۱۴۰۰
باید عنوان قیمت خودرو باز هم افزایش پیدا میکند دیگه عادت کردیم به این گرانی ها
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۴۳ ۰۸ تير ۱۴۰۰
تا دلالها بزرگ مانند ایران خودرو وسایپا هستند خودرو در ایران همیشه وضعیت خرابی دارد و به نفع این شرکتهای ورشکسته است منظورم ایران خودرو وسایپا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۰۸ تير ۱۴۰۰
این خودکفایی نیست
این تولید ملی نیست
این ها زیان های ملی هستند
Iran (Islamic Republic of)
مرد
۰۹:۱۶ ۰۸ تير ۱۴۰۰
مگه سیمان و فلزات و لوازم خانگی تو بورس نیستن
پس چرا این همه قیمتاشون گرونه
بازی سر مردم در نیارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۰۸ تير ۱۴۰۰
به زمین گرم بخورید بااین قیمتهای نجومی!!! خودرو 20میلیونی رادرعرض 3 سال 10 برابر کردید، بدون اینکه ببینید مردم عادی وکارگران بتونن بخرن یانه!!! مرگ برگرانفروشان
Iran (Islamic Republic of)
مهیا
۰۸:۵۷ ۰۸ تير ۱۴۰۰
خیر بابورس قیمت خودرو کنترل نمی شود باید واردات آزاد شود تا خودروسازها مجبور به کاهش قیمت شوند کشورهای دیگر مواد اولیه ندارند ولی قیمت خودروهایشان آنقدر پایین است مردم سر پنج سال خودرویشان را عوض می کنند تازه با آن کیفیت بالای خودرو اگر داخل ایران باشد 50سال عمر مفید شونه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۵۴ ۰۸ تير ۱۴۰۰
واقعا بیسوادی تا کجا پتروشیمی را به بورس بردید سرمایه دارها خریدند و انبار کردند یکسال پیش چند انبار در یزد و جاهای دیگر کشف شد آهن را در بورس عرضه کردید نتیجه چه شد چرا شماها تا یکجا به مشکل میخواست بجای حل مسئله صورت مسئله را پاک می کنید
Iran (Islamic Republic of)
ذشذش
۰۸:۴۳ ۰۸ تير ۱۴۰۰
خدا وکیلی دارید به مرم خیانت میکنید همه اجناس رو به دلار آزاد به مردم میدید در حالی که قیمت جهانی این اجناس خیلی پایین تر هست ضمنا اگه خیر خواه مردم هستید حقوق کارمند و کارگر رو هم به دلار بدید
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۷:۳۹ ۰۸ تير ۱۴۰۰
این ورق روزگار اسفناک غمنگیز نیز می گذرد چون می گذرد غمی نباشد زمستان سخت و سرد و خشک می گذرد رو سیاهیش و رسوایش و به زباله دان تاریخ افتادن به زغالها می ماند . افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد .
Iran (Islamic Republic of)
سردار
۱۲:۰۴ ۰۸ تير ۱۴۰۰
انقدر سر این ماشین طبقه کارگر و کارمند پراید زدید که بهش برخورد واز سفره این طبقه رفت فقط به بهانه این که بیشترین امار تصادف را داشت خوب وقتی بیشترین تیراژ تولید خودرودر جامعه پراید بود انتظار داشتید سر هر صحنه تصادف بیشترین آمار برای بنز الگانس باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۰۸ تير ۱۴۰۰
مثل اینکه جنازه تو ماشینهای ایرانی ندیدی این حرف رو میزنی پراید پژو سمند تابوتهای متحرک
آخرین اخبار