یک ناشر از فعالیت سایت‌های غیررسمی و کانال های نامعتبر در زمینه فروش کتاب‌های قاچاق خبر داد.

احمد دولت آبادی، مدیرمسئول انتشارات نگارتابان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره افزایش قاچاق کتاب در بستر اینترنت و فضای مجازی گفت: قطعا کتاب‌های قاچاق در سایت‌های رسمی فروخته نمی‌شود. این کتاب‌ها در سایت‌های غیررسمی یا صفحه‌های اینستاگرامی دیده می‌شوند. صفحه‌های زیادی در اینستاگرام هستند که کتاب‌های کمیاب و نایاب را می‌فروشند. روز به روز هم به تعداد این صفحه‌ها افزوده می‌شود.

وی افزود: عده ای در صفحه‌های اینستاگرامی اعلام می‌کنند کتاب در فلان سال تولید شده و نسخه اصلی آن موجود است. مشخص است این کتاب‌ها اسکن شدند و با قیمت پایین‌تر و پست رایگان فروخته می‌شوند. خریداران این کتاب‌ها هم دوست دارند در خانه بنشینند و کتاب برایشان ارسال شود.

مدیرمسئول انتشارات نگارتابان با اشاره به اینکه اکثر صفحه‌های اینستاگرام کتاب‌های کمیاب و نایاب را می‌فروشند بیان کرد: صفحه‌های ایستاگرام کتاب‌های امروزی مان را با عنوان نسخه اصلی می‌فروشند. همان بساط‌هایی که کنار خیابان پهن بود اکنون در فضای مجازی هستند. با این تفاوت که اتحادیه ناشران و کتابفروشان می‌توانستند کتاب‌های عرضه شده در کنار خیابان را رصد و با آن‌ها برخورد کنند.


بیشتربخوانید


دولت آبادی ادامه داد: کتاب‌های عرضه شده در فضای مجازی را نمی‌توان رصد کرد و فروشنده آن مشخص نیست. کاری نمی‌توان برای برخورد با آن‌ها انجام داد. به هرحال این اتفاقی است که در فضای مجازی رخ می‌دهد. کانال‌های تلگرامی را دیدم که پی دی اف کتاب‌ها را در فضای مجازی می‌فروشند و ادعا می‌کنند یک میلیون نسخه کتاب دارند. از سوی دیگر نمی‌توان کتاب‌های عرضه شده در این فضا را رصد کرد. نظارتی در این زمینه وجود ندارد. کانال‌های تلگرامی که در این زمینه فعالیت می‌کردند هنوز هم به فعالیتشان ادامه می‌دهند و با آن‌ها برخورد نشده است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار