با توجه به خشکسالی بی سابقه و سخت امسال از بیستم فروردین ماه تاکنون، برای کمک به جامعه عشایری خراسان جنوبی روزانه ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات به حوزه عشایری پرداخت شده است.

عصمتی پور مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: از بیستم فروردین ماه تاکنون در مجموع ۲۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات به عشایر پرداخت شده است که در نوع خود رقمی کم سابقه است.

او به تشریح عملکرد اداره کل امور عشایر استان در این مدت پرداخت و افزود: در همین چند وقت اخیر بحث خرید پشم عشایر کلید خورد و تعاونی‌های عشایری با خرید پشم عشایر با قیمت پایه ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان و حتی پشم سفید و مرغوب با قیمتی بالاتر از این میزان، موجب افزایش نرخ پشم در بازار شده اند که با ورود تعاونی‌های عشایری قیمت از ۶ هزار تومان به ۱۳ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

عصمتی پور ادامه داد: به منظور تنوع بخشی به مشاغل حوزه عشایری، چند دستگاه ریسندگی خریداری شده و تسهیلات قرض الحسنه نیز برای خرید تعداد بیشتری از این دستگاه‌ها به عشایر پرداخت شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی عنوان کرد: زنان عشایر در گذشته با دستگاه نخ ریسی به نام جلک روزانه ۷۵۰ گرم پشم را ریسندگی و تبدیل به نخ می‌کردند، ولی با دستگاه های جدید ریسندگی پس از تحویل پشم حلاجی شده از تعاونی‌ها روزانه با این دستگاه در حدود ۳ کیلوگرم نخ ریسندگی می‌شود که در ماه مبلغی در حدود یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان درآمد ایجاد می‌کند.

او همچنین اظهار کرد: در حوزه بیمه عشایری از ۱۰ شرکت تعاونی عشایری در استان ۸ شرکت موفق به اخذ کد بیمه شده اند.

عصمتی پور تصریح کرد: این بیمه برای عشایر بسیار کارایی دارد و برای آینده آنان و فرزندانشان حائز اهمیت است، زیرا این بیمه دارای خدمات بازنشستگی و از کارافتادگی بوده و نیز قابل انتقال به سایر بیمه‌ها است.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.