اتحاد چین و روسیه در رقابت علیه آمریکا

روسیه و چین با تعهد برای همکاری در پروژه‌هایی نظیر اکتشاف سیارک و ساخت پایگاه قمری، آغازگر عصر تازه‌ای از رقابت فضایی با آمریکا شده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، ابر قدرت‌های دنیا از سال‌های گذشته در زمینه‌های مختلف با هم رقابت تنگاتنگی داشتند و با استفاده از هر روشی به دنبال کسب ثروت و قدرت و به دست آوردن جایگاه بهتر در اکوسیستم جهانی بوده اند. سرمایه گذاری کلان در عرصه‌های مختلف و هزینه‌های هنگفت در کنار ساخت تجهیزات هوشمند و مدرن و بکارگیری نیرو‌های انسانی متخصص در عصر نوین امروزی رواج فراوانی داشته است تا بدان جا که جنگ‌ها و نبرد‌های زیادی بین کشور‌های گوناگون دنیا رخ داده است.

عرصه فضا و نجوم از آن دست زمینه‌هایی است که هر کشوری آرزو دارد تا بتواند با ارسال دانشمندان و محققان خود به سیارات مختلف منظومه شمسی ناشناخته‌های عالم را کشف کنند و نامشان را در تاریخ جاودانه کنند. در همین زمینه ماموریت‌های جدید ناسا و کشور‌هایی مثل آمریکا، روسیه و چین و ارسال فضا نوردان و کاوشگر‌های فوق پیشرفته گواه بر این امر است.

فضا

به نقل از NYTIMES؛ کشور شوروی با وجود پیشگامی‌ها در حوزه فضا و فرستادن یوری گاگارین، به عنوان نخستین انسان به مدار زمین درنهایت در مسابقه‌ی فضایی از ناسا عقب افتاد. با این‌حال، روسیه حتی پس از فروپاشی شوروی، همچنان به‌عنوان ابرقدرت فضایی باقی ماند و با پیوستن به ایالات متحده در دو دهه‌ی گذشته، نقشی فعال در ساخت و راه‌اندازی ایستگاه فضایی بین‌المللی ایفا کرد.

اکنون روسیه برای آینده‌ی برنامه‌ی فضایی خود شریکی تازه پیدا کرده است: چین، ابرقدرت فضایی جدید. روسیه و چین پس از سال‌ها وعده و برخی همکاری‌های محدود، برنامه‌ریزی بلند پروازانه برای ماموریت‌هایی را آغاز کرده‌اند که به‌طور مستقیم با برنامه‌های فضایی ایالات متحده و متحدانش رقابت خواهند کرد.

اتحاد روسیه و چین

ماموریت جدید دو ابر قدرت دنیا

دو کشور جهت اجرای ماموریت رباتیک به سیارکی به‌نام کامئواولوا در سال ۲۰۲۴ با یکدیگر متحد شده‌اند. فضاپیمای این ماموریت به‌منظور رهاکردن نمونه از کنار زمین گذر خواهد کرد و سپس با استفاده از گرانش سیاره، عازم سفر دوم به یک دنباله‌دار خواهد شد. گریگوری کولاکی، مدیر پروژه‌ی چین در «اتحادیه‌ی دانشمندان دغدغه‌مند»، همکاری روسیه و چین را طبیعی می‌داند. به‌گفته‌ی او «روس‌ها تجربه‌ی فراوان دارند و چینی‌ها از منابع برای تامین مالی آن برخوردار هستند.»

آن‌ها درحال سازماندهی مجموعه‌ای از ماموریت‌های قمری با هدف ساخت پایگاه پژوهشی دائم در قطب جنوب ماه تا سال ۲۰۳۰ هستند. در نخستین ماموریت از این برنامه که برای پرتاب در ماه اکتبر برنامه‌ریزی شده است، فضاپیمایی روسی با نام احیاشده‌ی لونا از دوران شوروی، قصد دارد با یافتن یخ به تامین آب مورد نیاز برای ماموریت‌های انسانی آتی کمک کند.

ماموریت فضایی جدید

تنش بین روسیه و آمریکا که تا کنون متحدان خوبی در زمینه همکاری‌های بین المللی و فضا بوده اند باعث اتخاذ چنین تصمیمی از سوی مقامات دولت روسیه شده است و دیمیتری راگوزین، مدیر روسکاسموس در این زمینه گفت: اگر آمریکا تحریم‌هایی را که بر برنامه‌ی فضایی روسیه تأثیر گذاشته‌اند، حفظ کند، این کشور از ایستگاه فضایی بین‌المللی کنار خواهد کشید.

چین که به زودی احتمالا به دارنده‌ی تنها پایگاه مسکونی در مدار زمین تبدیل خواهد شد می‌تواند شریک خوبی برای روسیه در زمینه فعالیت‌های نجومی باشد و با همکاری احتمالی این دو کشور می‌توان شاهد پر شورتر شدن جنگ سرد بین قدرت‌های جهانی بود.

به هر حال همکاری با چین اکنون این فرصت را به روسیه داده است تا نوعی ماجراجویی علمی بلند پروازانه در زمینه کشف اسرار منظومه شمسی را پیگیری کند که در دوران پسا شوروی به‌دلیل مشکلات مربوط به کاهش بودجه و فساد، با اتکا به خود قادر به دستیابی به آن نبود.

ماجراجویی فضایی


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
ایشالا چین و آمریکا باهم‌درگیر شوند و همدیگر را تحریم‌کنند در این صورت کشور ما می تواند از شر آمریکا و چین‌ در امان بماند و این کشور ها با مسایل خود درگیر باشند .
آخرین اخبار