سوال‌های زیادی در رابطه با هواپیما‌ها وجود دارد که سال‌ها است ذهن مردم را به خود مشغول کرده است که ما در این گزارش به تعدادی از آن‌ها پاسخ داده ایم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،احتمالاً هر بار که با هواپیما سفر می‌کنید از خودتان می‌پرسید غذای هواپیما چرا اینقدر بدمزه است. اما دلیلش نه پایین بودن کیفیت غذای هواپیما است، نه مهم نبودن غذای مسافران برای شرکت‌های هواپیمایی. در حقیقت یک توضیح ساده برای این مسأله و همینطور چند پرسش دیگر در رابطه با هواپیما‌ها وجود دارد که سال‌ها است ذهن مردم را به خود مشغول کرده است. در ادامه به این سؤالات پاسخ خواهیم داد.

۱- چرا پنجره‌ی هواپیما‌ها گرد است؟

هواپیما و پاسخ به سوالاتی که همیشه درباره آن می خواستید بپرسید

اهمیت شکل پنجره‌ها در هواپیما از جهت امنیت ما است. پنجره‌های مربعی به خاطر نوک تیز بودن گوشه هایشان خطرناک اند. اگر گوشه‌ی پنجره‌ها نوک تیز بود فشار هوا باعث شکستن پنجره‌ها می‌شد. گرد بودن گوشه‌ی پنجره‌ها به پخش شدن این فشار کمک می‌کند، در نتیجه ریسک شکستن پنجره‌ها کمتر می‌شود. علاوه بر این، تغییراتی که در فشار هوا رخ می‌دهد می‌تواند باعث تغییر شکل پنجره‌ها شود، اما گرد بودن گوشه‌ها مقاومت پنجره را در برابر این تغییر شکل بیشتر می‌کند.

۲- چرا در پنجره‌ی هواپیما‌ها یک سوراخ وجود دارد؟

هواپیما و پاسخ به سوالاتی که همیشه درباره آن می خواستید بپرسید

پنجره‌ی هواپیما‌ها سه لایه است. لایه‌های میانی و بیرونی از همه مهم ترند، چون برای مهار تفاوتی که در فشار هوای کابین هواپیما و بیرون آن وجود دارد لازم هستند. در لایه‌ی میانی یک سوراخ وجود دارد که به آن «سوراخ تنفسی» گفته می‌شود.

این سوراخ به متعادل شدن تفاوتی که در فشار هوای کابین مسافرین و شکاف میان لایه‌های پنجره وجود دارد کمک می‌کند. در نتیجه، لایه‌ی بیرونی بیشترین فشار را متحمل می‌شود؛ بنابراین اگر چیزی فشار اضافه‌ای وارد کند این لایه‌ی بیرونی پنجره‌ها است که می‌شکند و شما می‌توانید به لطف دو لایه‌ی دیگر که سالم باقی مانده اند کماکان نفس بکشید. این سوراخ رطوبتی که در شکاف بین لایه‌های پنجره وجود دارد را هم تخلیه می‌کند، امری که مانع از بخار کردن یا کدر شدن پنجره‌ها می‌شود.

۳- چرا هواپیما‌ها چراغ‌های قرمز و سبز روی بال هایشان دارند؟

هواپیما و پاسخ به سوالاتی که همیشه درباره آن می خواستید بپرسید

این چراغ‌ها برای ردیابی هستند. چراغ قرمز روی بال سمت چپ قرار می‌گیرد و چراغ سبز روی بال سمت راست. با این کار، هواپیما در شب قابل تشخیص‌تر می‌شود و خلبان‌های هواپیما‌های دیگر و برج مراقبت هم از جهت حرکت هواپیما باخبر می‌شوند. ترکیب این دو رنگ احتمال اشتباه گرفته شدن هواپیما با دیگر وسایل نقلیه هوایی مثل پهپاد یا بالون را کمتر می‌کند.

۴- چرا هنگام بلند شدن و فرود هواپیما صندلی‌ها باید صاف باشند؟

هواپیما و پاسخ به سوالاتی که همیشه درباره آن می خواستید بپرسید

اهمیت این امر از جهت امنیت شما و دیگر مسافرین هواپیما است. اگر پشتی صندلی تان را عقب داده باشید، این امر فرار را در موقعیت اضطراری برای مسافری که پشت شما نشسته سخت‌تر می‌کند. علاوه بر این، آن‌ها نمی‌توانند به جلو خم شوند و پناه بگیرند. اگر پشتی صندلی عقب باشد، این امر احتمال وارد شدن ضربه به سر مسافر پشتی شما در هنگام فرود را هم بیشتر می‌کند، چون در این حالت، سر بیشتر تکان می‌خورد و با فشار زیادی به صندلی جلویی برخورد می‌کند.

۵- آن حس سقوط کردنی که بعد از بلند شدن هواپیما به مسافرین دست می‌دهد از چیست؟

هواپیما و پاسخ به سوالاتی که همیشه درباره آن می خواستید بپرسید

شتاب هواپیما در آسمان کاهش پیدا می‌کند. این امر ممکن است باعث شود احساس بی وزنی یا سقوط کنید. وقتی هواپیما در حال ارتفاع گرفتن است، شما هم به همراه آن بالا می‌روید. اما وقتی در یک ارتفاع ثابت به حرکت خود ادامه می‌دهد و نرخ صعود کاهش می‌یابد، بدن تان به خاطر پدیده‌ی اینرسی یا همان لختی، به بالا رفتن ادامه می‌دهد.

۶- آیا ممکن است در ِ هواپیما وسط پرواز باز شود؟

هواپیما و پاسخ به سوالاتی که همیشه درباره آن می خواستید بپرسید

خیر، ممکن نیست، پس جای نگرانی نیست. این در به طور مکانیکی قفل و توسط خلبان کنترل می‌شود. این در را به صورت دستی می‌توان باز کرد، اما تنها زمانی که هواپیما فرود آمده باشد و خلبان قفل آن را باز کرده باشد. با این حال، در طول پرواز این امر ممکن نیست، چون فشار کابین هواپیما که بیشتر از فشار بیرون است باعث بسته ماندن در می‌شوند.

۷- چرا کمربند ایمنی هواپیما مثل کمربند ماشین نیست؟

هواپیما و پاسخ به سوالاتی که همیشه درباره آن می خواستید بپرسید

در کمربند ایمنی، بندی که روی شانه قرار می گیرد برای کارساز بودن باید به چیز محکمی مثل بدنه یا صندلی ماشین وصل شود. دیوارها و صندلی های هواپیما این ویژگی را ندارند و اگر هم بخواهیم اصلاح شان کنیم وزن هواپیما بیشتر می شود و درنتیجه به سوخت بیشتری نیاز است. به علاوه، کمربند هواپیما به جای دکمه ی فشاری با یک سگک اهرمی باز و بسته می شود. همین امر کمربند ایمنی را محکم تر می کند و احتمال باز شدن تصادفی این نوع سگک هم پایین است، اما در عین، در مواقع اضطراری می توانید خودتان به راحتی آن را باز کنید.

۸- چرا هوای هواپیما همیشه سرد است؟

هوای هواپیما در آسمان به عمد سرد است. این امر به یک مشکل پزشکی به نام هیپوکسی یا کم اکسیژنی ربط دارد که زمانی رخ می‌دهد که بدن اکسیژن کافی دریافت نکند. این مشکل اگر با گرمای هوا همراه شود می‌تواند ریسک از هوش رفتن را بالا ببرد. جدا از آن، ممکن است به خاطر پایین بودن رطوبت هوای هواپیما، هوا از چیزی که واقعاً هست سردتر به نظر برسد.

۹- چرا مزه غذای هواپیما اینقدر بد است؟

هواپیما و پاسخ به سوالاتی که همیشه درباره آن می خواستید بپرسید

غذا‌های هواپیما از قبل آماده می‌شوند؛ و برای جلوگیری از خشک شدن غذا، آب زیادی مثلاً به شکل سس به آن اضافه می‌کنند که می‌تواند مزه‌ی عجیبی به غذا بدهد. به علاوه، خشکی هوای درون هواپیما حس بویایی ما را سرکوب می‌کند. پایین بودن فشار هوا و سر و صدای محیط هم از شدت مزه‌های شور و شیرین می‌کاهد. این بدان معنی است که غذای هواپیما روی زمین مزه‌ی خوبی دارد، اما در آسمان طور دیگری به نظر می‌رسد.

۱۰- چرا در هواپیما آب گوجه می‌دهند؟

شاید عجیب به نظر برسد که آب گوجه فرنگی در هواپیما اینقدر طرفدار دارد. این امر هم به دلیل تغییری است که در مزه‌ی غذا‌ها در هواپیما برایمان به وجود می‌آید. خوراکی‌های شیرین کمتر شیرین به نظر می‌رسد و بنابراین لذت کمتری برایمان دارند و مزه‌ی اومامی هم به خاطر سر و صدای زیاد محیط تشدید می‌شود. به همین دلیل است که هوس یک چیز شور مثل آب گوجه فرنگی می‌کنیم. به دلیل فشار کابین مزه‌ی آن می‌تواند حتی شیرین به نظر برسد.

منبع:روزیاتو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
جالب بود