آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره اما و اگرهای بازگشایی مدارس و برگزاری پویش‌های انتخاباتی ویژه رای اولی‌ها گذشت.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره تمدید مهلت ثبت سفارش کتاب درسی، تغییر در شیوه ارزشیابی درس فارسی و اما و اگرهای بازگشایی مدارس سپری شد.

دوراهی آموزش حضوری یا غیرحضوری در مهر ١۴٠٠/ الزامات شروع سال تحصیلی جدید چیست؟

روح الله رضاعلی دکترای برنامه ریزی درسی و استاد دانشگاه  گفت که از نظر درسی برخی از دانش آموزان دروس سال گذشته را به درستی یاد نگرفته‌اند یا حتی هیچ نمی‌دانند که این شرایط، کار را برای معلمان و مدرسه بسیار سخت می‌کند ضمن آنکه مشارکت اولیا در برنامه ها و فعالیت های مدرسه کمرنگ شده است، آنها نسبت به مدرسه رفتار متفاوتی خواهند داشت و انتظارات جدیدی دارند.

او ادامه داد: هر چند ممکن است مدارس باز شوند اما همچنان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی باید ادامه داشته باشد و این موضوع نیازمند سرمایه‌گذاری در آموزش و فرهنگ‌سازی و تمهید مقدماتی برای تهیه الزامات و وسایل بهداشتی را می طلبد.

این کارشناس حوزه تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه به نظر می رسد آموزش و پرورش جهان شاهد تحولاتی شگفت خواهد بود که قطعاً متفاوت از دو سال اخیر خواهد شد، تصریح کرد: آموزش دیگر مسیر روشن و یکنواختی را نخواهد داشت، آموزش گروهی احتمالاً جای خودش را در بسیاری از دروس به آموزش‌های انفرادی یا مطالعه آزاد می دهد و قطعاً موضوع تربیت شهروند الکترونیک و مسئولیت پذیر پررنگ خواهد شد.

او افزود: توانمندی‌های آموزش مجازی و تولید محتوای الکترونیکی برای معلمان و دانش‌آموزان در صدر دوره های آموزشی قرار خواهد گرفت ضمن آنکه نظام تربیت معلم نقش های جدیدی را برای معلمان تعریف خواهد کرد تا معلمان بتوانند در شرایط پیش بینی نشده توانایی برنامه‌ریزی و مدیریت داشته باشند.

تغییر در شیوه ارزشیابی درس فارسی در دوره متوسطه

محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به مصوبه ۹۸۶ در چهلمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: در این جلسه موضوع «واگذاری اختیار تصویب برخی از مقررات به کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش» مورد توجه قرار گرفت و پس از بحث و بررسی‌های انجام شده درباره درس قرائت فارسی و انشاء دوره اول متوسطه، با تغییر عنوان و شیوه ارزشیابی درس قرائت فارسی و انشاء این دوره از سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ موافقت شد.

او افزود: بر اساس این مصوبه عنوان «قرائت و دستور زبان فارسی» به «فارسی» و نوع ارزشیابی آن از شفاهی به «کتبی – شفاهی» به میزان نمره ۱۰ -۱۰ و عنوان «انشاء» به «نگارش» تغییر کرد.

روایت اصرار و انکار مسئولان برای رایگان بودن اینترنت شاد

اینترنت شبکه شاد از همان روزهای نخست کار با مشکلاتی از قبیل هم رای نبودن نظر آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات برای رایگان شدن پهنای باند مواجه بود و در نهایت سال گذشته بعد از کلی جنجال و کشمکش به سرانجام رسید.

با وجود کشمکش‌های بسیاری که در این مورد وجود داشت و انتظار می رفت اختلاف نظر بر سر اینترنت شاد به اتمام رسیده باشد اما گویی بار دیگر این تراژدی تکرار شده است. هرچند که آموزش و پرورشی ها تاکید دارند که اینترنت شاد تا پایان سال ١۴٠٠ رایگان است اما این موضوع برای وزارت ارتباطات خلاف چنین نظری را نشان می‌دهد.

به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از ابتدای تیر ١۴٠٠ استفاده از سامانه شاد رایگان نیست و همانند تعرفه پیام‌رسان‌های داخلی، به صورت یک‌سوم تعرفه اینترنت بین‌الملل محاسبه می‌شود.

این موضوع در حالی مطرح شد که روز قبل از این اظهار نظر، مجموعه به حاشیه رانده شده پروژه شاد در آموزش و پرورش اعلام کرده بود که اینترنت این شبکه پولی نمی شود و حاجی میرزایی هم در این باره مجددا بر این موضع مسئول پروژه شاد تاکید کرده بود اما گویی رای آموزش و پرورشی ها بر نظر وزارت ارتباطات تاثیرگذار نبوده است.

برگزاری پویش‌های انتخاباتی در شبکه شاد/ بیش از یک میلیون رای اولی داریم

مجتبی باستان رئیس سازمان بسیج دانش آموزی درباره برنامه‌های این سازمان برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر انتخابات چندین پویش از سوی بسیج در نظر گرفته شده است که سه طیف مخاطب را در بر می‌گیرد.

او ادامه داد: اولین طیف مخاطبان رای اولی‌ها، دومین طیف خانواده‌های دانش آموزان و طیف سوم عموم دانش آموزان هستند که با توجه به رهنمود‌های سند تحول بنیادین و تربیت ۶ ساحتی در نظر داریم تا دانش آموزانی که گروه سنی کمتری دارند با توجه به حال و هوای انتخابات تربیت سیاسی را به آن‌ها بیاموزیم.

رئیس سازمان بسیج دانش آموزی با اشاره به پویش هاب در نظر گرفته شده برای انتخابات گفت: در پویش مشق حضور که از اواخر اسفند تا اواخر اردیبهشت ادامه داشت، دانش آموزان کلیپ‌های یک دقیقه‌ای در سه محور از «چرایی حضور در انتخابات»، «رای نمی‌توانم بدهم اما»، «در کنار خانواده در محل راز حاضر می‌شوم» تهیه کردند.

سرانجام صدور مجوز و فعالیت مهد‌های کودک به کجا رسید؟

سعید صالح، مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی درباره وضعیت واگذاری و ساماندهی مهد‌های کودک به آموزش و پرورش اظهار کرد: بر اساس مصوبه‌ای که کارگروه انتقال داشته و متشکل از نمایندگان بهزیستی است، مجوز‌هایی که پیش از این در بهزیستی صادر شده تا زمان تشکیل رسمی سازمان تعلیم و تربیت دارای اعتبار است و صاحبان مهد‌های کودک می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند، اما با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر صادر نشدن مجوز جدید اگر کسی فعلا درخواست دریافت مجوز مهدکودک داشته باشد تا زمانی که سازمان فعالیت خود را آغاز نکرده است، مجوزی صادر نخواهد شد.

او ادامه داد: بعد از ساماندهی کامل تشکیلات سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، صدور مجوز امکان پذیر خواهد بود اما افرادی که مجوز کار داشتند و در شرایط کنونی مجوز آن‌ها به پایان رسیده است، امکان ادامه فعالیت خواهند داشت.

ثبت سفارش کتاب‌های درسی تمدید شد

محمد علوی تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش بیان کرد: با درخواست مدارس، مناطق و مدیرکل آموزش و پرورش برخی استان ها، سامانه ثبت کتاب درسی به مدت پنج روز از تاریخ ۱۴۰۰/۴/۱ تا تاریخ ۱۴۰۰/۴/۵ برای دانش آموزان میان پایه دوره ابتدایی پایه‌های دوم تا ششم و دوره اول متوسطه پایه‌های هفتم و هشتم و دوره دوم متوسطه پایه‌های یازدهم و دوازدهم که به هر دلیل کتاب درسی خود را ثبت نام نکرده اند؛ فعال خواهد شد.

علوی تبار در مورد دانش آموزان میان پایه‌ای که تاکنون موفق به ثبت سفارش کتاب درسی نشده اند گفت: ضرورت دارد خانواده‌ها و مدارس در این فرصت زمانی سفارش دانش آموزان را در سامانه ثبت نمایند مسئولیت بررسی، اطلاع رسانی و پیگیری سفارش دانش آموزان بر عهده مدارس است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار