باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روز‌های رسانه می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پنج روز دیگر به یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشورمان باقی مانده؛ انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در پیش است. با نزدیک‌شدن به این رویداد، هر روز گمانه‌زنی‌ها درباره حضور افراد مختلف برای رسیدن به پاستور بیشتر و بیشتر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی و انتخاب فرد اصلح، به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روزهای رسانه های داخلی کشور می پردازد. 

کیهان: کاهش مشارکت یعنی افزایش فشار دشمن

روزنامه اصولگرای کیهان امروز تیتر اصلی خود را به سخنان رهبر معظم انقلاب اختصاص داد. کیهان نوشت که رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز (چهارشنبه) در سخنرانی تلویزیونی برای ملت ایران، انتخابات روز جمعه را رویدادی سرنوشت‌ساز و تأثیرگذار در همه مسائل عمده اقتصادی و غیراقتصادی خواندند و با‌ اشاره به تلاش بی‌وقفه دشمنان برای کاهش مشارکت مردم، تضعیف ایران و سپس افزایش فشارها و دخالت‌های سیاسی و اقتصادی و ‌تروریستی در ایران گفتند: گله‌های مردم به‌ویژه قشرهای محروم درباره رسیدگی نکردن به مشکلات معیشتی آنها بجاست اما این مشکلات را باید با انتخاب فردی قوی، پرکار، قدرتمند و خستگی‌ناپذیر حل کرد و به فضل الهی روز جمعه مردم برخلاف خواست دشمنان، دوباره به ایران و جمهوری اسلامی آبرو می‌دهند و همه قشرها با سلیقه‌های متفاوت سیاسی به میدان می‌آیند و همچون تشییع حاج قاسم سلیمانی به انتخابات نگاهی فراتر از سلیقه‌های سیاسی خواهند داشت.

وطن امروز: برکت مشارکت

وطن امروز هم مانند کیهان بیشتر از هر بحث دیگری بر روی سخنان فرمانده کل قوا تمرکز کرده بود. وطن امروز نوشت از بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم نوشته بود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با دعوت از آحاد ملت ایران برای مشارکت پرشور و حداکثری در انتخابات ۲۸ خردادماه، حضور حماسی در این رویداد و آزمون بزرگ تاریخی را عمل صالح و ضامن عزت، امنیت، اقتدار، سربلندی و آبروی کشور و باطل‌السحر نقشه‌های شوم دشمنان و موجب گشایش در مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم دانست.  به گزارش روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در این بیانیه آمده است: تاریخ ۴۲ سال گذشته نشان می‌دهد ملت عظیم‌الشأن ایران به رغم توطئه‌ها و حیله‌گری‌های زنجیره‌ای دشمنان، هیچگاه تحت تأثیر جنگ رسانه‌ای و عملیات روانی آنان دچار خطاهای راهبردی و محاسباتی نشده و بویژه در بزنگاه‌های حساس تاریخی با حضور کم‌نظیر در صحنه و میدان، اردوگاه دشمن را مقهور هوشمندی و هوشیاری خود ساخته است.

صبح نو: با ائتلاف نامزدهای جریان‌های انقلاب فضا برای شکل‌گیری دولت مردمی آماده ‌است

روزنامه صبح نو در گزارشی با اشاره به کنار کشیدن علیرضا زاکانی و سعید جلیلی به نفع حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی نوشت با ائتلاف نامزدهای جریان‌های انقلاب فضا برای شکل‌گیری دولت مردمی آماده ‌است. یکی از نکات مهمی که دلسوزان جبهه انقلاب روزهاست دارند آن را مطرح می‌کنند، لزوم کناره‌گیری نامزد‌های منتسب به جبهه اصولگرایی به نفع سیدابراهیم رئیسی است؛ فردی که در تمامی نظرسنجی‌ها رتبه اول را دارد و مناسب این است که رأی تمامی نامزد‌های اصولگرا در سبد رأی او تجمیع شود.

علاوه بر این و بنابر آنچه چندی پیش ابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف اعلام کرده، شورای ائتلاف رایزنی با نیرو‌های جریان انقلاب را آغاز کرده و تلاش بر این است تا نامزد‌ها را برای کناره‌گیری به نفع قطب اول انتخابات یعنی رئیسی متقاعد کند. در این میان، کناره‌گیری دو تن از نامزد‌ها به نفع رئیسی بارقه امید را در جریان اصولگرایی روشن کرد.

مهر: تلاش دشمن برای دلسرد کردن مردم/ با مشارکت بالا آنان را ناامید کنیم

خبرگزاری اصولگرای مهر هم در مصاحبه‌ای با حجت الاسلام و المسلمین  سید رضا تقوی رئیس مجمع نمایندگان استان تهران به اهمیت مشارکت مردم در انتخابات پرداخت و از تلاش‌های برخی گروه‌ها برای دلسرد کردن مردم پرده برداری کرد. تقوی گفته که حضور گسترده مردم در انتخابات امری ضروری است و هر فردی که در ایران زندگی می‌کند و همچنین ایرانیان خارج از کشور، حتماً باید در انتخابات شرکت کنند و نقش خود را در تعیین سرنوشت کشور ایفا کنند.

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران با بیان اینکه دشمنان این روز‌ها فعالیت‌هایی را برای کاهش میزان مشارکت مردم انجام می‌دهند، گفت: دشمنان انقلاب اسلامی با جنگ روانی و تبلیغاتی خود به دنبال دلسرد کردن مردم برای حضور در انتخابات پیش رو هستند.

اعتماد: تحريم انتخابات يعنی تداوم تحريم ايران

اما در دنیای روزنامه های اصلاح طلب چه خبر است؟ روزنامه اهتماد در یادداشتی نوشت که فراموش نکنیم که تحریم انتخابات و رای ندادن هیچ نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و عملا به نفع جریان مقابل خواهد بود. تحریم راه‌حل نیست و صرفا باعث آن خواهد شد که کشور به عقب باز‌گردد.

شیوه‌ای نامطلوب برای بیان مطالبات که فارغ از آنکه بیش از آنکه کنش سیاسی باشد، نوعی انفعال سیاسی است، چه بسا تضاد‌ها را درون کشور افزایش داده و همزمان بر میزان فشار‌های بین‌المللی علیه ایران بیفزاید. نکته‌ای که رهبری در سخنرانی روز گذشته نیز به آن اشاره کردند که اگر مشارکت کاهش یابد، فشار‌های خارجی به کشور افزایش می‌یابد. اگر امروز پای صندوق نرویم، نه‌تنها نمی‌توانیم به خروج از وضعیت تحریمی در فردای ایران امیدوار باشیم، بلکه عملا شرایط را برای تداوم وضع موجود و حتی بازگشت به عقب و وخامت بیشتر اوضاع فراهم کرده‌ایم.

آرمان ملی: رای صحیح؛ به جای قهر از صندوق

روزنامه آرمان ملی هم در مقاله ای نوشت که انتخابات ریاست‌جمهوری هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود و منتخب آن به مدت چهار سال بر امور اجرایی کشور سیطره و تسلط خواهد یافت. در این میان اگر عملکرد وی و مجموعه تحت‌امرش مطلوب باشد، مردم از وی ابراز رضایت کرده و باز هم در دور بعدی به او رای می‌دهند و اگر هم عملکرد نامطلوبی داشته باشد مجبورند تا پایان دوره او با تصمیمات و عملکردهایش زندگی کنند.

از همین‌رو است که بسیاری بر انتخاب درست تاکید دارند و معتقدند یک انتخاب صحیح می‌تو‌اند در آینده نیز ثمرات مثبتی به همراه داشته باشد. لذا در همین راستا بسیاری از شخصیت‌ها، مقامات و چهر‌ه‌ها از مردم برای مشارکت در انتخابات دعوت به‌عمل آورده‌اند؛ چرا‌که اگر در عدم‌مشارکت مردم رئیس‌جمهوری انتخاب شود که نتواند عملکرد مطلوبی از خود برجای بگذارد، دیگر آه و حسرت برای عدم‌مشارکت فایده‌ای نخواهد داشت. در نتیجه همین امر است که لزوم مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود را یاد‌آور می‌کند.

شرق: نامزدها حرف‌های عجیبی زدند

روزنامه شرق هم در گزارشی به سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان اشاره کرد و نوشت که روحانی گفت: «در آغاز این هشت سال، اگر با رهبری مقام معظم رهبری و ارشادات ایشان و حضور و حمایت مردم و تدبیر دولت نبود، برجام تحقق پیدا نمی‌کرد و همان وضع گذشته با همان سیر ادامه پیدا می‌کرد. فکر کنید در سال‌های ۹۳ و ۹۴ ما چه وضعی می‌داشتیم و مردم با شرایط بسیار سختی مواجه می‌شدند.

مسئولین امر حتما باید این‌ها را در سندی ترسیم کنند که اگر برجام نبود، در سال‌های بعد چه می‌شد؟». او ادامه داد: «سند دوم این است که اگر برجام در سال ۹۷ توسط یک فردی که دارای بیماری روانی بود و متأسفانه مسئولیت کاخ سفید را به دست گرفته بود، کنار گذاشته نمی‌شد و اگر آن شخص روانی نمی‌آمد و آدم سالمی رئیس‌جمهور آمریکا می‌شد و اگر روند سال‌های ۹۴ و ۹۵ ادامه پیدا می‌کرد، چه اتفاقاتی از نظر اقتصادی می‌افتاد که انجام این کار هم با مدل‌های علمی کار سختی نیست».

ایسنا: مردم به وعده‌های غیرواقعی توجه نمی‌کنند

خبرگزاری اصلاح طلب ایسنا هم در گفت‌وگو با محمود علیزاده طباطبایی که یک کارشناس حقوقی است به بررسی وعده‌های غیرواقعی نامزد‌های ریاست جمهوری و میزان اقبال و توجه مردم به آن‌ها پرداخت.

علیزاده گفت: مردم به وعده‌های غیرواقعی توجه نمی‌کنند.

این کارشناس حقوقی به بیان میزان مشارکت مردم پرداخت و گفت: در یک برنامه تلویزیونی گفتم که امروز وضع ما بدتر از سال ۱۳۹۲ نیست. سال ۹۲ بعد از ۸ سال دولت احمدی‌نژاد چنان ناامیدی بر کشور حاکم شده بود که مردم تصمیم نداشتند پای صندوق رای بیایند، اما آمدند و مشارکت کردند.

ایرنا: نخبگان به آینده ایران فکر کنند

خبرگزاری ایرنا در مصاحبه‌ای با یکی از نمایندگان ادوار مجلس به اهمیت مشارکت مردم در انتخابات پرداخت. محمد خالدی سردشتی نماینده ادوار مجلس خواستار مشارکت فعال نخبگان برای آگاهی بخشی به جامعه و حضور در انتخابات شد؛ محمد خالدی سردشتی در این مصاحبه بر مشارکت فعال نخبگان برای آگاهی بخشی به جامعه و حضور در انتخابات اشاره کرد. شرکت مردم در انتخابات از نظر جنبه‌های بین المللی و داخلی بسیار مهم است و انتظار می‌رود نخبگان و فرهیختگان برای مشارکت پرشور، به آگاهی بخشی جامعه کمک کنند تا وجاهت بین المللی ایران و مقبولیت داخلی نظام تقویت شود.

جمهوری اسلامی: همه در انتخابات شرکت کنند/ نظام به این حضور نیازمند است

حالا سری هم به میدان مستقلین بزنیم. روزنامه جمهوری اسلامی در تیتر صفحه نخست خود با عنوان «همه در انتخابات شرکت کنند/ نظام به این حضور نیازمند است» به صحبت‌های دیروز رهبری با محوریت انتخابات اشاره کرده است. این روزنامه همچنین با عنوان «چهار انتخابات در یک روز با حدود ۶۰ میلیون نفر واجد صلاحیت رای دادن» به تشریح صحبت‌های وزیر کشور درباره این دوره از انتخابات در شعب مختلف پرداخته است.

اطلاعات: مشکلات کشور با انتخاب رئیس جمهوری قوی، پرکار و خستگی ناپذیر حل خواهد شد

روزنامه اطلاعات هم دیگر روزنامه‌ای بود که با تیتر «مشکلات کشور با انتخاب رئیس جمهوری قوی، پرکار و خستگی ناپذیر حل خواهد شد» به سراغ صحبت‌های دیروز مقام معظم رهبری رفته است. این روزنامه همچنین با تیتر «دعوت آیات عظام شخصیت‌ها و مسئولان از مردم برای شرکت در انتخابات» به توصیه افراد مطرح کشور برای شرکت مردم در انتخابات اشاره کرده است. نکته جالب در مورد روزنامه های امروز این است که با پایان زمان تبلیغات همه مطبوعات کشور به قانون التزام داشته واز هیچ کاندیدایی در روزنامه های خود نام نبرده اند.

همشهری: پشتوانه مردمی نظام به رخ دشمن کشیده شود

روزنامه همشهری در گزارشی با عنوان « انتخاب سرنوشت به ساعات رای‌گیری، مقررارت رای‌گیری و چهره های فرهنگی و سیاسی که مردم را به حضور حداکثری در انتخابات تشویق کردند پرداخته است. این روزنامه همچنین مانند سایر روزنامه ها با تیتر «پشتوانه مردمی نظام به رخ دشمن کشیده شود» به استقبال صحبت های مقام معظم رهبری رفته بود.

خبرآنلاین: موافق نامزدی رئیسی نبودم اما...

موافق نامزدی رئیسی نبودم اما.../ قالیباف نباید انصراف می‌داد؛ این تیتر مصاحبه خبر آنلاین با مصطفی میرسلیم نماینده مجلس شورای اسلامی بود. او در این مصاحبه گفته بود تکلیف انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در دور اول مشخص می شود؛ هر چند این انتخاباتی احساسی است و ممکن است اتفاقاتی در روزهای آخر شرایط را تغییر دهد؛ همچنین گفته بود که جایگزین مناسبی هم برای آقای رئیسی در قوه قضائیه نمی بینم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
ازروز شنبه همه وعدها کف خیابون رفتگرها درحال جمع کردن وعده ها وریختن درسطل زباله هست
آخرین اخبار