در آستانه انتخابات ششمین دوره شورای شهر تهران چالش‌های مدیریت شهری در حوزه زنان طی مناظره‌ای با بتول محتشمی و زهرا نژاد بهرام در باشگاه خبرنگاران جوان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مناظره اجتماعی پیرامون بررسی چالش‌ها و عملکرد مدیریت شهری در حوزه زنان امروز (چهارشنبه ۲۶ خرداد ماه) برگزار شد. بتول محتشمی دبیر سابق شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران در استودیو باشگاه خبرنگاران جوان حاضر شدند.


بیشتر بخوانید


نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران در ابتدا درباره اقدامات مدیریت شهری اظهار کرد: شهرداری و مدیریت شهری بخشی حدود ۸۰ درصد امور شهر را انجام می‌دهند. اولین مطالبه زنان در حوزه امنیت است که مقوله‌ای جدی می‌باشد. در همین رابطه در بحث شناسایی فضا‌های بی دفاع شهری، این کار در منطقه ۱۰ به صورت آزمایشی انجام شد، به طور مثال راستای پشت بزرگراه نواب فضاهای بی دفاع شهری زیادی دارد که در آن منطقه با نصب بنر از مردم خواستیم تا نقاط بی دفاع محدوده خود را معرفی کنند که ما در آن راستا عمل کردیم.

وی ادامه داد:۲ هزار نقطه فضای بی دفاع شهری شناخته شده که ۱۸۰۰ نقطه را بر طرف کردیم. پل هوایی یا کارگاه ایجاد شده، ولی برای نقاط دیگر فکری نشده و همچنین ممکن است در شهر ما نقاط مختلف ایرادت زیادی داشته باشند، ممکن است در خیابانی فقط تک جنسیت‌ها بروند مثل نقاطی که تعمیرگاه‌ها هستند و این باعث شده زنان احساس نا امنی کنند.

وی گفت: برخی از نقاط هم بورس کالا‌هایی هستند که تا ساعاتی مشخص از شبانه روز فعالیت دارند و بعد از آن تعطیل می‌شوند و احساس ناامنی به وجود می‌آید و از ساعاتی از ایجاد بورس‌ها قرار شد خودداری شود و همچنین طرح شهر بیدار در ۵ محدوده شهر تهران اجرا شد، اما با شیوع ویروس کرونا اجرای آن متوقف شد. ما مسئول تامین امنیت نیستیم و باید حس امنیت را به وجود آوریم. مصوبه پل‌های هوایی اجرایی شد که با دو مصوبه تکمیل شد.

نژاد بهرام افزود:خیلی راه‌ها داریم که باید اجرا شود.

محتشمی در ادامه مناظره با اشاره راه اندازی کمپین آرزوها در شهر تهران گفت: آرزو یک مفهوم فانتزی است و باید ببینیم مطالبه زنان چه چیزی است. ابتدا شورا باید نسبت به شناخت‌ها و نارسایی‌های مختلف بررسی‌های لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: هماهنگی و همکاری با سازمان‌های ذیربط یکی از وظایف شورا است. فکر می‌کنم در دوره پنجم به غیر از یک بوستان برای بانوان بوستان دیگری ساخته نشد.

محتشمی گفت: چه زیر ساخت‌هایی برای ورزش بانوان به وجود آمده است؟ تا قبل از شورای پنجم سازمان‌های مردمی اقداماتی انجام می‌دادند. با شروع شورای پنجم ستاد سمن‌ها تعطیل شد و این‌ها که خیلی می‌توانست کمک کننده باشند، فعالیتشان متوقف شد.

نژاد بهرام در رابطه با پارک‌های مخصوص بانوان گفت: به نظرم یا ما در این کشور نیستیم یا من نمی‌توانم خوب این‌ها را توضیح دهیم. من خودم در حوزه زنان فعال هستم. بزرگترین بوستان برای زنان در منطقه ۱۵ ساخته شده که از پارک ملت هم وسعت بیشتری دارد و در این دوره  تعداد پارک ها از ۵ پارک به ۹ پارک رسیده است.

وی تصریح کرد: تمام ایستگاه‌ها و شهر در زمان شروع کرونا ضدعفونی شدند و این کار توسط مدیریت شهری انجام شد. کمپین آرزو‌ها متعلق به همه اقشار بود و فقط برای زنان نبود. شورا در امتداد مجلس شورای اسلامی است و وظیفه آن نظارت و تصویب مصوبه‌ها است.

وی گفت:از شهریور ۹۶ تاکنون ۶۰۰ تذکر داده شده که بی سابقه بوده و ۹۰ درصد تذکر‌ها پاسخ گرفته اند و اگر پاسخی نبوده دوباره ارسال شده تا پاسخ داده شود.

وی افزود: نمود بیرونی این اقدامات این بوده که ۲۱ نفر از اعضای شورای شهر تهران نقطه به نقطه شهر را بررسی می‌کنند و این کار به صورت شبانه روزی انجام می‌شود. در شورای شهری که در آن دو زن وجود داشته باشد نمی‌توان دغدغه زنان را فهمید و خوشبختانه در این دوره ۶ زن با افتخار در شورا بودند و ۳۰ درصد از این ۲۱ نفر می‌شود. بیش از ده منطقه معاونین زنان هستند و تعدادی از شهرداران را نیز بانوان تشکیل می‌دهند.

نژاد بهرام گفت: موضوع اشتغال در حیطه وزارت کار است، ولی شهرداری در این باره هم اقداماتی انجام داد. بازارچه‌های خود اشتغالی حتی برای زنان دستفروش ایجاد شد. ۹ میلیارد تومان در اوج کرونا برای زنانی که ثبت نام کرده بودند گرفتیم و به آن‌ها نفری یک میلیون تومان پرداخت کردیم.

وی در ادامه بیان کرد: این کار اولین بار در سال ۹۸ با کمپین آرزو‌ها در دو محله امیر آباد و یوسف آباد صورت گرفت. آرزو برگرفته از خواستی است که در دور دست است و شاید هم دست نیافتنی باشد. من به عنوان مثال آرزو می‌کنم رییس جمهور شوم، این موضوع برای این انتخاب شد که در طول سال‌ها فاصله بین شهروند‌ان و مدیریت شهری وجود داشته و روش فانتزی برای ارتباط با شهروندان باشد.۳۸۴ مورد آرزو در شهر بود که بیشتر آن‌ها برای محله‌ها و بخشی برای دستگاه‌های دیگر بود، ارسال شد.

محتشمی گفت:من دوست داشتم خانم نژاد بهرام که از شهردار اسبق که همسرش به دست او به قتل رسید و به ولی دم دیه زن را پرداخت کرد، از حقوق زنان و کرامت زنان حمایت می‌کرد و به فکر آن زن که به قتل رسیده هم بود. آیا آقای شهردار بعد از طرح دوچرخه سواری، یکبار با دوچرخه به خانه خود رفته است؟ شهرداری رمپی را که در مقابل ساختمانش هم قرار داده قابل استفاده نیست. خیلی از نقاط در شهر جوی‌های آب بسیار آلوده دارند که فاقد پل هستند و امکان عبور از آن‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: شورای شهر وظیفه ای در قبال دختران مجرد نداشت، اما می‌توانست صدای خود را درباره ازدواج آن‌ها بالا ببرد و مطرح کند، من انتظار داشتم شورای شهر مطالبه برای ازدواج جوانان کنند. آرزوی زنان ما چیست؟ شاخص‌ها درباره زنان باید بررسی شود که بهتر شده یا خیر، اگر بود که زنان و دختران انقدر دلزده نبودند.


بیشتر بخوانید


نژادبهرام ادامه داد: اگر آقای نجفی دوباره بخواهد به این عرصه بیاید از این فرد حمایت نخواهم کرد. جدی‌ترین مطالبه این است که دیه زنان هم به اندازه مردان شود و قتلی که توسط نجفی رخ داد مثل قتل رومینا و امثال آن‌ها است.

نژاد بهرام گفت:شهر تهران ۱۰ هزار معبر دارد و خیلی از آن‌ها مشکلات مختلفی مثل تیر چراغ برق دارند. به عنوان یک زن می‌گویم افتخار ما این است که ۶۰ دستگاه آسانسور برای معلولان در مترو ساختیم، ۵۰۰ کیلومتر مناسب سازی شد. شهردار روز‌های سه شنبه از مسیر پارک به سرکار می‌آید و همیشه این کار را انجام می‌دهد. ما نهر‌هایی داشتیم که آن‌ها را پوشش دادیم و روکش شدند.

وی بیان کرد: ما برای اینکه بتوانیم وارد خیابان شویم و از عرض خیابان‌ها برای تعریض پیاده رو‌ها کم کنیم که بار‌ها با مخالفت شورای ترافیک مواجه شدیم و آن‌ها دلایل به حقی داشتند. مناسب سازی دغدغه من بود و عموی من به دلیل معلولیت همیشه از ویلچر استفاده می‌کرد و پدر من هم آلزایمر داشت و برای همین به ستاد مناسب سازی ورود کردم که غیر فعال شده بود. چهار معاونت را موظف کردیم تا دو مشاور معلول داشته باشند و یکی از آن‌ها هم باید زن باشد.

محتشمی بیان کرد: نظافت شهری و سلامت شهر به شدت در این چهار سال دچار مشکل شده است. بالاخره باید در این مدت تصدی یکسری از کار‌ها انجام می‌شد. آیا روکش آسفالت، مجوز‌ها، زباله‌ها به درستی انجام شده است؟ از سال ۹۵ به بعد طرح تفصیلی بسیار انجام شده و علی‌رغم گفته‌ها تراکم فروشی انجام شد.

وی ادامه داد: نامگذاری‌ها در شورای شهر انجام شد که با سلیقه خاص به سمت یک جناح سیاسی بود. برای استاد شجریان نامگذاری انجام شد، اما برای فرج الله سلحشور و مداحانی که اقدامات خوبی داشته اند، این نامگذاری‌ها انجام نشد.

نژاد بهرام گفت: از شهریور ۹۶ یک تراکم فروشی اضافه بر تراکم فروخته نشده است، افتخار ما این است که شهرفروشی نکرده ایم. شهر تهران با ارز یک پنجم دوره‌های قبل اداره شده است.

محتشمی در پایان خاطر نشان کرد:از مردم می‌خواهم که در انتخابات حضور پیدا کنند و برای انتخاب اعضای شورای شهر رأی دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
ایشالله که به آرزوتون برسین و رییس جمهور بشین خانم زهرا نژاد بهرام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
به سلامتی بتول محتشمی و زهرا نژاد بهرام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
باید تو هر پارک یه قسمت دیوار کشی بشه و به خانمها اختصاص داده بشه
آخرین اخبار