یک مقام مسئول گفت: طی ۷ سال اخیر ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی بنیاد صورت گرفته که منتج به توسعه کمی و کیفی شده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عظیم رجائی مدیر عامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان در نشست خبری امروز که با محوریت وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، با اشاره به اینکه بیش از ۸۳ درصد نیاز‌های کشاورزی در کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: غذای سالم، ارزان و در دسترس استراتژی مهم سیاست حاکمیت غذایی است.

او افزود: علی رغم تمامی محدودیت‌ها و تحریم‌های بین المللی، رشد اقتصادی بخش کشاورزی در سال‌های اخیر مثبت بوده است.

رجایی با اشاره به اینکه ۱۲ درصد از عرصه کل کشور به بخش کشاورزی اختصاص دارد، بیان کرد: هم اکنون از ۱۶۵ میلیون هکتار عرصه کل کشور حداقل ۲۰ میلیون هکتار مربوط به حوزه کشاورزی است، اما متاسفانه دولت‌ها آن طور که باید و شاید حمایت جدی ندارند.

این مقام مسئول ادامه داد: کشاورزی دنیا علی الخصوص کشاورزی ایران با چالش جدی روبه‌روست؛ به طوری که در برخی مناطق با بحران شدید آب روبه‌رو هستیم، همچنین توسعه روستا‌ها در حدی نبوده که مانع مهاجرت شود.

۸۰ درصد فعالیت هلدینگ بنیاد در حوزه دامپروری است

او با بیان اینکه ۸۰ درصد فعالیت هلدینگ مربوط به حوزه دامپروری است، گفت: مجموع تعداد دام به ۱۰۲ هزار راس می‌رسد که ۱۲ هزار راس از این تعداد مربوط به دام سبک، ۵ هزار راس دام پروار و ۸۵ هزار راس گله شیری است.

مدیر عامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان افزود: مجموع اقدامات بنیاد در سال گذشته منتج به تولید ۷۷۵ هزار تن محصولات زراعی و دامی شد که این میزان تولید نسبت به سال ۹۸، ۸.۳ درصد رشد را نشان می‌دهد و همواره رشد اقتصادی ۹ درصد در بخش کشاورزی را تا پایان سال گروه بنیاد پیش بینی کرده است.

او با بیان اینکه ارزش کل سرمایه گذاری بنیاد در ۷ سال گذشته منتج به توسعه کمی و کیفی تولید شد، گفت: ارزش سرمایه گذاری بنیاد در ۷ سال گذشته در بخش کشاورزی ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود که نتیجه آن افزایش ۵۵ درصدی تولید شیر خام را به همراه داشته که ۲۰ درصد از محل توسعه کیفی و مابقی کمی بوده است.

مدیر عامل هلدینگ کشاورزی بنیاد مستضعفان ادامه داد: طی سرمایه گذاری ۷ سال اخیر گروه بنیاد در بخش کشاورزی ۲ هزار هکتار احداث باغات، ۴۰ هکتار احداث گلخانه هیدروپونیک و ۵ هزار هکتار اجرای سیستم‌های نوین آبیاری صورت گرفته است.

رشد ۹ درصدی اقتصاد کشاورزی بنیاد تا پایان سال

به گفته او، برای تحقق رشد ۹ درصدی سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی تا پایان سال، ۷۷۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در این بخش پیش بینی کرده‌ایم.

او با اشاره به فعالیت‌های بنیاد مستضعفان در بخش کشاورزی گفت: امنیت غذایی در سیاست‌های بنیاد مستضعفان جایگاه بسیار بالایی دارد. توسعه سرمایه انسانی در این حوزه در سال‌های قبل با شدت پیگیری شد و ظرفیت‌های تولید افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان ادامه داد: اهداف بنیاد مستضعفان در حوزه کشاورزی شامل امنیت غذایی، اشتغال پایدار، ارائه الگوی متناسب کشاورزی در مناطق حضور بنیاد، توانمندسازی مردم و تولید محصولات ژنتیکی است.

این مقام‌مسئول با اشاره به محدودیت‌های بخش کشاورزی بیان کرد: با توجه به محدودیت‌های منابع آب در تمام گروه‌های کشاورزی دنیا بازیافت آب را نهادینه کردیم و همچنین ضریب تبدیل یعنی مصرف ماده خشک به ازای یک کیلوگرم تولید شیر به عدد ۵۸۰ گرم رسیده است که این عدد در بخش خصوصی ۸۰۰ گرم است.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان ادامه داد: الگوی توسعه باغبانی در کشور را به دلیل مصرف بالای آب تغییر دادیم و به سمت تولید و توسعه باغات میوه خشک هدایت کردیم. باغات الگویی و مادری بادام، گردو و میوه‌های دانه دار را ایجاد کردیم. همچنین کشت علوفه زمستانه را به عنوان یکی از انواع کشت‌ها نهادینه کردیم چرا که این کشت می‌تواند به کاهش مصرف آب در پیک گرما کمک کند.

او توسعه محصولات ژنتیکی، توسعه استفاده از پهپاد در مدیریت مزارع به منظور کاهش مصرف سوخت و کاهش آسیب به خاک، سنتز نژاد و تولید دو رگه‌های گوشتی و ایجاد باغات میوه و استفاده از زیرساخت‌های آبیاری زیرسطحی را از دیگر اقدامات هلدینگ کشاورزی بنیاد اعلام کرد.

رجایی با تاکید بر توسعه‌های جدید در مناطق محروم گفت: بنیاد با حضور در مناطق محروم دانش را در اختیار بهره برداران می‌گذارد که به ارتقای سطح علمی آنان کمک می‌کند.

مدیر عامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی به معنای صادرات آب است، گفت: بنابر آمار سال گذشته ۷۰۰ هزار تن هندوانه صادر شد که با احتساب ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر آب در مصرف هر کیلو هندوانه و ارزآوری ۱۵۷ میلیون دلاری از صادرات این میزان نشان می‌دهد که هر لیتر آب را ۱۰ تومان صادر کردیم که با این وجود صادرات در برخی مواقع به صلاح کشور نیست.

به گفته او، با توجه به واردات سالیانه ۲۳ تا ۲۴ میلیون تن محصولات مختلف کشاورزی، راهی جز راندمان و ارتقای آبیاری نداریم تا با کاهش مصرف آب از بحران فعلی خارج شویم.

رجایی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان‌ مبنی بر آنکه آیا هلدینگ کشاورزی بنیاد مستضعفان در تولید مرغ و تخم مرغ فعالیت دارد، بیان کرد: بنیاد مستضعفان در سه حوزه توسعه گلخانه، دامپروری، باغات میوه‌های خشک و تولید ژن مزیت رقابتی دارد و فعالیت در تولید مرغ و تخم مرغ ندارد.

مدیر عامل هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان در پایان متوسط بارندگی کشور را ۲۵۰ میلی متر اعلام کرد و گفت: بنابر آمار از ابتدای مهر تا کنون مجموع بارش ۱۴۵ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است که این امر آلارم جدی می‌دهد که برخی مناطق دچار بحران شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار