استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد:

وقف، اقدامی زیربنایی در راستای رفع نیازهای جامعه

استاندار خراسان جنوبی گفت: وقف از اقدامات زیربنایی در راستای رفع بخش عمده‌ای از نیاز‌های جامعه می‌باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، ملانوری استاندار خراسان جنوبی در نشست معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور  با بیان اینکه وقف، اقدامی زیربنایی در راستای رفع نیازهای جامعه است گفت: یکی از موضوعات بسیار مهمی که اسلام در کنار خمس، زکات و قرض الحسنه دیده، وقف است که کارکرد‌های زیادی در جامعه دارد.

وی افزود: در سال‌های گذشته با تلاش ارزنده مروجین وقف، این فرهنگ به خوبی جا افتاده و نیات موقوفات با توجه به نیاز‌های جامعه وقت، انجام شده است.

ملانوری درخصوص عمده‌ترین موقوفات موجود گفت: اغلب موقوفات کشور در سه زمینه در زمینه مراسم مذهبی، آموزش و بهداشت و درمان وقف شده اند.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در سال‌های اخیر و با توجه به تغییر نیاز‌های جامعه، نیات موقوفات نیز دستخوش تحول شد و به موضوعاتی همچون کتابخانه، آب و مجتمع‌های فرهنگی تغییر جهت داد.

وی به لزوم توجه ویژه به فرهنگ سازی درخصوص اهمیت وقف در جامعه اشاره کرد و گفت: آن جایی که مروجین در زمینه اهمیت وقف و تأثیر آن در جامعه اقدامات مؤثری داشته اند، این مهم در بین مردم جا افتاده و همه درخصوص ثمرات وقف متقاعد شده اند.

به گفته ملانوری؛ آن چه در قالب وقف صورت می‌گیرد، برای همیشه ماندگار است و از بین نمی‌رود.

استاندار ادامه داد: دو نکته بسیار مهم در باب ماندگاری و ترویج وقف در جامعه، آموزش و فرهنگ سازی می‌باشد که در دوره‌هایی کمرنگ شده است.

ملانوری تصریح نمود: فرهنگ سازی، کار اوقاف به تنهایی نیست و به جهت اهمیت موضوع، همه حوزه‌ها باید به این مسئله ورود کنند.

وی به دو خصیصه تدین و خیراندیشی مردم استان اشاره کرد و تصریح کرد: در جریان کرونا، بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان کمک‌های مؤمنانه در سطح استان جمع آوری شده که بخش عمده‌ای از آن ها، کمک‌های فردی مردم بوده و نشان می‌دهد که مردم نیاز‌های جامعه را می‌فهمند و برای رفع آن‌ها کمک می‌کنند.

به گفته استاندار ؛ چنانچه فرهنگ سازی درست صورت گیرد، این کمک‌ها به جهت وقف اموال و املاک سمت و سو داده می‌شود.

وی  با تأکید بر ضرورت توجه ویژه به اجرای نیات واقفین، اظهار کرد: مباحثی همچون رسیدگی به وقف و اجرای نیات واقفین اگر مورد بی توجهی قرار گیرند، سرخوردگی در جامعه را به همراه دارند و باعث کمرنگ شدن جاذبه وقف می‌شوند.

ملانوری تأکید نمود: برای وقف این زمینه و شرایط مهیاست که خود را پوشش بدهد، لذا امکان رسیدگی به موقوفه به راحتی فراهم است.

استاندار اظهار کرد: بر اساس احکام موجود، بخشی از نیت هر موقوفه، باید برای توسعه و احیای خود هزینه شود.

او با اشاره به این که وقف همواره به کمک نظام و حکومت آمده، گفت: واقفین، انسان‌هایی دوراندیش و آینده نگر بوده اند و با دقت کافی با نیت خیرخواهانه خود، حرکت‌های رو به رشدی را در جامعه انجام داده اند.

ملانوری به نمونه‌هایی از موقوفات کشور اشاره کرد و تصریح کرد: موقوفاتی داریم که بیش از ۶۰ سال پیش وقف شده اند، اما نیات آن‌ها همچنان کاربرد دارد و متناسب با نیاز‌های روز جامعه هزینه می‌شود.

استاندار با اعلام آمادگی استان برای همراهی با اوقاف در راستای فرهنگ سازی، رفع مشکلات موجود و برگرداندن موقوفات، گفت: توقع ما این است که درآمد موقوفات در راستای نیات واقف هزینه شود تا به حل مشکلات استان نیز کمک کند.

حجه الاسلام و المسلمین نوری زاده،معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز اوقاف و امور خیریه را از سازمان‌های اثرگذار در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اثرگذار معرفی کرد.

وی  اصلی‌ترین تکالیف این نهاد برانگیخته از اعتقادات دینی را افزایش منابع موقوفات و اجرای امینانه نیات واقفین عنوان کرد و گفت: مهمترین وظیفه ما حفظ این سرمایه و جلب اعتماد مردم است.

حجه الاسلام و المسلمین نوری زاده با اشاره به این که در سطح کشور ۲۰۵ هزار موقوفه و یک و نیم میلیون رقبه شناسایی شده، گفت: اغلب نیات موقوفات فرهنگی اعتقادی می‌باشند.

به گفته وی؛ سازمان اوقاف و امور خیریه برای فرهنگ سازی، شبکه سازی، توانمندسازی نیرو‌ها و استفاده از ظرفیت‌های هر استان برنامه ریزی کرده است.

 این جلسه که با حضور حجه الاسلام بخشی پور مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همراه بود وی به این نکته نیز اشاره شد که؛ در خراسان جنوبی حدود ۱۰ هزار موقوفه و ۲۲ هزار رقبه داریم که در قالب بیش از ۱۴ هزار نیت وقف شده اند که از این تعداد بیش از ۲ هزار مورد اجتماعی و ۱۲ هزار مورد هم با نیت اعتقادی می‌باشند.

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.