رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: ایجاد نسبت منطقی بین جمهوریّت و اسلامیّت (تکلیف عام مردمی و تکلیف خاص فقیهان) و رسیدن به الگوی هم‌افزا و متوازن در جمع بین این دو تکلیف، لازمۀ استمرار نظام جمهوری اسلامی ایران است.

حجت الاسلام محمد قطبی رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: بی‌تردید، نظریۀ ولایت فقیه، هم از نظر تاریخی و هم از نظر دامنۀ شمولِ موضوعی، تازه‌ترین و متعالی‌ترین نظریه در پهنۀ حکومت و حکم‌رانی است و حضرت امام خمینی رحمت الله علیه با اشراف فقهی، کلامی و تاریخی بر مبانی و نظریات پیشین کوشیدند در این نظریه بخش‌های مغفول و ناگفته را تبیین کنند.

او اظهار کرد: در گذشته‌های دور فق‌ها می‌کوشیدند وظیفۀ اقامۀ دین و حدود الهی را متوجه سلاطین و حکّام بدانند و بار‌ها دیده شد که سلاطین به‌جز در اندکی از برش‌های تاریخی، عزمی بر اقامه و استقرار دین در جامعه ندارند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با یادآوری اینکه در برخی شرایط تاریخی بعضی از فق‌ها کوشیدند خود با تلاش‌های میدانی به اقامۀ دین و حدود الهی مبادرت ورزند گفت: بعضی از فق‌ها با تأسیس نهاد‌های مدنی و مذهبی تلاش کردند دست‌کم در جامعۀ تحت نفوذ خود حدود شرعی را اجرا و در برخی از عرصه‌های اقتصادی و اجرایی ورود کنند که البته توفیق کامل برای اقامۀ دین و اجرای حدود الهی در همۀ پهنۀ سرزمینی فراهم نیامد و گاه حتی مورد غفلت و سرکوب قرار‌گرفت.

حجت الاسلام قطبی با بیان این که امام خمینی (ره) در منظومۀ کوشش‌های فقهی خود توانست باب جدیدی را باز و تکلیف اقامۀ دین و حدود الهی در جامعه را علاوه بر سلاطین و فقها، متوجه آحاد جامعه و مردم کند، گفت: این نظریۀ جدید فقهی که لزوم تلاش برای اقامۀ دین را متوجه آحاد مردم می‌دانست، حرکت و شتابی در جامعه به وجود آورد که سرعت و گسترۀ آن بیش از پیش بود.

او تصریح کرد: در این نظریه، همگان مکلفند برای اقامۀ دین تلاش کنند و حتی اگر لازم باشد در برابر جائران و ظالمان بایستند و قیام کنند. جاری‌دانستن تکلیف اقامۀ دین بر آحاد جامعه، مبنایی است بر اینکه جمهوریّت در حکومت اسلامی، یک ضلع و مقوّم حیات حکم‌رانی و روشی برای تجلّی این نظریۀ فقهی و میدانی برای عمل به تکلیف شرعی مردم شمرده می‌شود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار کرد: جمهوریت با این تفسیر، نه‌تن‌ها الگو و روشی برای کشف مقبولیت است، بلکه در واقع، روشی برای عینیت‌بخشی به تکلیف شرعی مردم است که در شرایط فعلی در نظام جمهوری اسلامی ایران با مشارکت سیاسی و به ویژه در انتخابات اجرایی شده است.

حجت الاسلام قطبی تصریح کرد: ایجاد نسبت منطقی بین جمهوریّت و اسلامیّت (تکلیف عام مردمی و تکلیف خاص فقیهان) و رسیدن به الگوی هم‌افزا و متوازن، لازمۀ استمرار نظام جمهوری اسلامی ایران است.

او گفت: حضرت امام (ره) نقطۀ ثقل تکلیف خاص فقیهان را در کشف، ابلاغ، رهبری و صیانت از احکام الهی و نقطۀ ثقل تکلیف عام مردمی را در اطاعت، التزام و تلاش برای اقامۀ دین می‌دانست.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.