در این گزارش به بررسی وعده‌های یارانه‌ای نامزد‌های ریاست جمهوری پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، شمارش معکوس برای آغاز روند رای گیری سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده و نامزد‌ها در تلاش هستند تا در این روز‌های پایانی برنامه‌های خود را برای مردم تبیین کنند؛ همواره یک پای ثابت برنامه نامزد‌ها وعده‌های یارانه‌ای بوده است وعده‌هایی که در این دوره از انتخابات هم شاهد آن هستیم.

یارانه ای که هدفمند شد

هدفمند سازی یارانه‌ها برای حمایت از قشر ضعیف جامعه و کم کردن هزینه‌ها است و این برنامه هدفمند سازی یارانه زمانی خوب است که یارانه‌ها به قشر ضعیف جامعه پرداخته شود که منجر به رفاه اجتماعی شود. این هدفمندسازی یارانه‌ها را در اواخر دهه ۱۳۸۰ به اجرا گذاشتند. قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در زمستان ۱۳۸۷ به صورت لایحه از سوی دولت نهم جمهوری اسلامی ایران ارائه شد و پس از مدت‌ها کش و قوس، با اعمال تغییراتی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این لایحه قسمتی از طرح تحول اقتصادی می‌باشد که دولت احمدی‌نژاد آن را مطرح کرد. در آذر ۱۳۸۸، با بالاگرفتن اختلاف بین مجلس و دولت در خصوص نحوه در اختیار گرفتن درآمد ناشی از آزادسازی قیمت‌ها، این ماده به شورای نگهبان ارسال شد و با بررسی آن توسط این شورا، منابع مالی به وجود آمده در پی حذف یارانه‌های اجناس، می‌بایست در اختیار دولت قرار می‌گرفت.

نامزد‌های انتخاباتی درباره یارانه چه می‌گویند؟ / از یارانه ۴۵۰ هزار تومانی تا یارانه یک میلیونی
از سال ۱۳۸۹ که قانون هدفمندی یارانه به مرحله اجرا در آمد، تاکنون مبلغ پرداختی به یارانه‌بگیران تغییری نکرده و در حد همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان باقی مانده است. هر چند طی این سال‌ها انتقادات زیادی نسبت به این موضوع مطرح و عنوان می‌شد که با توجه به تغییرات تورم مبلغ یارانه‌های نقدی از ارزش چندانی برخوردار نبوده و باید در مورد آن تجدید نظر شود. با این حال فعلا حدود ۷۷ میلیون نفر در هر ماه یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را دریافت می‌کنند. همواره در انتخابات‌های گذشته شاهد وعده‌های یارانه‌ای نامزد‌ها بوده ایم وعده‌هایی که گاه برای پرداخت یارانه غبر قابل باور می‌شد.

وعده هایی از جنس یارانه

نامزد‌های ریاست جمهوری انتخابات ۱۴۰۰ هم از قافله وعده‌های یارانه‌ای جا نماندند و هریک اعدادی را به عنوان یارانه اعلام کرده اند. از یارانه ۴۵۰ هزار تومانی تا یارانه یک میلیون تومانی!

محسن رضایی یکی از نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود که از پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی خبر داد و گفت که یارانه را به مبلغ ۴۵۰ هزار تومان ماهانه برای هر فرد افزایش می‌دهم و برای ۴۰ میلیون نفر از ملت ایران که درآمد کم تری دارند واریز خواهیم کرد. رضایی تأکید کرد که به ملت عزیز ایران می‌گویم که با رأی قاطع شما ملت ایران و تشکیل دولت «اقدام و تحول»، سریعاً با تعیین نرخ و قیمت ترجیحی، معادل ۴ میلیارد دلار از محل فروش محصولات نفتی به ثروتمندان و معادل همین مقدار از خرید نهاده‌های دامی، صرفه‌جویی خواهیم کرد و با جلوگیری از اتلاف ثروت عمومی و قطع دست ویژه خواران، یارانه را به مبلغ ۴۵۰ هزار تومان ماهانه برای هر فرد به ۴۰ میلیون نفر از ملت ایران (که درآمد کم تری دارند) واریز خواهیم کرد.

وعده‌های یارانه‌ای نامزدها/ از یارانه ۴۵۰ هزار تومانی تا یارانه یک میلیونی


اما پس از آن عبدالناصر همتی انتقاداتی را بر وعده‌های یارانه‌ای رضایی وارد کرد. اما او این رقم را افزایش داد و گفت که حداقل باید یک میلیون تومان یارانه نقدی به هر خانوار ۳ دهک پایین بدهیم.

او در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه خبر با بیان اینکه یارانه‌ها به شکل کنونی هدفمند نیست، گفت: معیشت مردم اولویت مهم و اساسی برای او است. سه دهک پایین جامعه از نظر اقتصادی تحت فشار هستند و به طور ویژه توجهم به این سه دهک خواهد بود. همتی گفته که قصد نداشته عدد اعلام کند، چون آن را نوعی رقابت برای گرفتن رأی اعتماد از مردم می‌داند.

این نامزد ریاست جمهوری اظهار کرد: حداقل هر خانواری در این سه دهک پایین یک میلیون تومان یارانه دریافت کند.

همتی همچنین در برنامه رادیویی شمارش معکوس نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مهم‌ترین برنامه من کنترل نقدینگی است، گفت: ۵۰ درصد درآمد کشور به دو دهک می‌رسد. علت اینکه تاکنون مشکل داشتیم، حضور رئیس‌جمهور سیاستمدار بود و سیاست بر اقتصاد حاکم بود، من می‌خواهم عکس این قضیه اتفاق بیفتد و اقتصاد دان بر سیاست حاکمیت پیدا کند. مهم‌ترین برنامه من کنترل نقدینگی است.

نامزد‌های انتخاباتی درباره یارانه چه می‌گویند؟ / از یارانه ۴۵۰ هزار تومانی تا یارانه یک میلیونی

محسن مهر علیزاده دیگر کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری هم درباره افزایش یارانه بیان کرد: آنچه من در روز اول کاری به صورت یک دستورالعمل اجرایی صادر خواهم کرد این است که یک بررسی ظرف یک ماه نخست کارم انجام می‌دهم که بتوانیم یارانه نقدی پنج دهک پایین درآمدی جامعه را افزایش دهیم. پس از بررسی یارانه نقدی سه دهک نخست جامعه را پنج برابر و دو دهک چهارم و پنجم را سه برابر کنیم.

او با بیان اینکه بر اساس محاسبات صورت گرفته این اقدام حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد افزود: این رقم به ۴۰ هزار میلیارد تومان فعلی اضافه می‌شود. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفته که به این ترتیب با توجه به حذف رانت‌های پنهان در انرژی که در حال حاضر به میزان بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان است، بخش قابل توجهی از درآمد‌ها وارد زندگی مردم به ویژه تولید خواهد شد که بخشی از آن هم به صورت مستقیم وارد زندگی مردم می‌شود.

نامزد‌های انتخاباتی درباره یارانه چه می‌گویند؟ / از یارانه ۴۵۰ هزار تومانی تا یارانه یک میلیونی

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی از نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم در برنامه انتخاباتی خود که از شبکه اقتصاد پخش شد، گفت: ما یک نظام مالیاتی طراحی کردیم و با آن می‌خواهیم تمام مکانیزم‌های تأمین اجتماعی هدفمندی یارانه‌ها را یکپارچه کنیم. هر خانواده ایرانی باید یک شناسنامه اقتصادی نزد دولت داشته باشد. درآمدش چقدر است؟ هزینه اش چقدر است؟

نامزد‌های انتخاباتی درباره یارانه چه می‌گویند؟ / از یارانه ۴۵۰ هزار تومانی تا یارانه یک میلیونی
این کاندیدای ریاست جمهوری اظهار کرد: مردم از این زاویه به سه گروه تقسیم می‌شوند؛ یک گروه کسانی که درآمدشان بیش از هزینه شان است. یک گروه هزینه‌های قابل قبول دارند، یک گوه هم کسانی که هزینه‌های‌شان از درآمدشان بیشتر است و این هر چه عمق بیشتر پیدا بکند شکاف بیشتر است. باید از این‌ها به صورت پلکانی مالیات بگیرند.

وی ادامه داد: هزینه‌های خانواده‌ها یکسان نیست. ممکن است کسی فرزند کوچک داشته باشد، کسی معلول داشته باشد ما به ازای هر خانواده باید یارانه برایشان تعریف بکنیم. یعنی هوشمندسازی و یکپارچه‌سازی است.

سید ابراهیم رئیسی، اما نگاه خود را معطوف به جوانان کرده است و گفته: «من به جوانان گفته‌ام که آن‌ها ازدواج کنند و ما هم ساخت مسکن را برایشان از همان روز نخست دولت پیگیری می‌کنیم و فکر می‌کنم بشود طی چهار سال، ۴ میلیون واحد مسکونی ساخت».

نامزد‌های انتخاباتی درباره یارانه چه می‌گویند؟ / از یارانه ۴۵۰ هزار تومانی تا یارانه یک میلیونی
اما سعید جلیلی دیگر چهره انتخاباتی معتقد به یارانه‌های حوزه انرژی است. او درباره طرح خودش گفت که طرح مد نظر ما به طور خلاصه این بود که ما در کشور میزان مشخصی مصرف حامل‌های انرژی داریم شامل گاز، برق، بنزین، گازوییل و.... این میزان را تقسیم بر جمعیت کشور می‌کنیم که یک واحد انرژی یا به اختصار وان که شامل سبدی از حامل‌های انرژی است به دست می‌آید.

وی ادامه داد: حق برخورداری از این واحد انرژی را به صورت برابر به افراد جامعه می‌دهیم و مدیریت مصرفش در اختیار مردم قرار می‌دهیم. مردم می‌توانند مصرف کنند یا به افرادی که مصرف بیشتری دارند بفروشند. این می‌شود هم توزیع عادلانه، هم اصلاح الگوی مصرف و هم دولت برخلاف طرح‌های مشابه، پولی از جیب خودش نمی‌دهد. اختیار دادن به مردم بالاترین مصداق احترام به مردم است.

نامزد‌های انتخاباتی درباره یارانه چه می‌گویند؟ / از یارانه ۴۵۰ هزار تومانی تا یارانه یک میلیونی

این‌ها گوشه‌ای از اظهار نظرات یارانه‌ای نامزد‌ها بود، اظهار نظراتی که با واکنش رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها مواجه شد.

امید حاجتی رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها درباره وعده‌های یارانه نامزد‌ها گفت: تمام پرداخت‌ها در سازمان هدفمندی یارانه‌ها به موجب قانون مصوب و تبصره آن در قانون بودجه انجام می‌شود و هیچ کسی به صورت خودسر نمی‌تواند مبلغ یارانه نقدی را افزایش یا کاهش دهد؛ بنابراین هر وعده درباره‌ی پرداخت یارانه نقدی باید مجوز قانونی داشته و به تصویب مجلس رسیده باشد.

مسئله‌ای که نامزد‌ها قبل از وعده‌های یارانه‌ای خود باید به آن توجه کنند و آن را برای طرفداران خود شفاف کنند منابعی است که این یارانه‌ها قرار است از آن پرداخت شود.

امین پاکزاد

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
از کجا میارین؟
آقا من حالیم نمیشه! سرچشمه کجاست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
این افزایش چه نتیجه ای خواهد داشت؟ 450 یا یک میلیون میره جیب مردم ، اما از هزار جا با افزایش قیمت افسار گسیخته چندین برابرش از جبیب مردم خارج میشه
بهتره یارانه رو کلا ندن اما قیمت رو ثابت نگه دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
الان ما تو سفارتخانه های ایران خارج کشور کلی شغل بیخودی مثل آشپز و مسئول دفتر و اینها داریم که ماهی چند هزار یورو خرجشون میشه، اینها را حذف کنیم چند صد هزار یورو به بیت المال بر می گرده. یارانه اگر درست مدیریت بشه چندین میلیارد به خزانه بر می گرده. جلوی فساد هم بگیرید همینطور پس این وعده آقای رضایی توخالی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
یارانه ای که آقای محسن رضایی وعده داد قطعی است یعنی حتما این مقدار را می دهند و اگر شرایط خوب باشد قطعا بیشتر است. ولی چون بیشتر قطعی نیست، وعده نمی دهند.
اما آقای همتی، فقط حرف می زند، ممکنه سه ماه اول این مقدار بدهد و بعد بگوید بودجه نداریم، تحریم شد و فلان و اصلا یارانه را جمع کند، مثل بقیه کارهاشون.
Iran (Islamic Republic of)
MAJID
۰۹:۴۶ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
آقای ذاکانی در تلویزیون گفتند به بیکاران ماهی 1 و 200 میدیم تا با عزت زندگی کنند-با این مبلغ فقط میتونند نون خالی بخرند از گشنگی نمیرن-واقعا دست مریزاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
وعده هایییییییی تو خالیییییییییی
Iran (Islamic Republic of)
محمدصالح
۰۸:۳۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
من به سید ابراهیم رئیسی رای می دهم که اهل عمل است. و به وعده های توخالی بقیه ی نامزد ها توجه نمی کنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
مگر مردم شدند بازیچه دست شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۲ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
اثرات اجماع و حمایت از اصلح چه ابعادی دارد؟
1-از منظر منطق و محاسبات:
سبب اجماع آرا و اتفاق شیرین رای قاطع به نامزد اصلح می شود. این بخودی خود دوری از سرشکن شدن آراء را بدنبال دارد.

2-از منظر روانشناسی:
اجماع و اتحاد سبب ایجاد امید در حل مشکلات و تفکر جمعی و دوری از خودشیفتگی می باشد. بعلاوه از مظلوم نمایی طرف مقابل جلوگیری می کند.

لطفا حامیان آقایان دکتر رضائی، دکتر جلیلی، دکتر قاضی زاده و دکتر زاکانی به این موضوع عنایت فرمایید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
چرا اینجا اسم آقای رییسی رو نیاوردی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
یارانه از کجا ؟ کدام منبع؟ تازه اونوقت آثار تورمی آن چه؟! عوام فریبی نیست؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
رییسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
طرح و برنامه کافی نیست. ضمانت اجرائئ برنامه ها، کارنامه موفق نامزدهاست.
الان اصلح و وحدت آفرین و با کارنامه موفق فقط سیددلهاست.
سلام بر ابراهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
قاضی زاده هاشمی، برنامه هاش خوبه...
انشاءالله
Canada
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
ترابخدا اصلح را که همانا رییسی است
انتخاب کنید
ثمره دکتر اقتصاد که همانا همتی است را
خودتان با تمام وجود حس میکنید
فقط یک نفر از جنس مردم .دلسوز .پر کار و انرژی
مثل رییسی میتواند به وضعیتی که دولت روحانی و همتی
برای ملت بوجود اورده اند
سر سامان دهد
گول افزایش یارانه را نخورید
باید تولید کار و مهار تورم و گرانی کنند و
قطع دست دزدان .اختلاسگران .احتکارگران کنند
تا بحال کشور با خاله بازی ...یارو قال و هم حزبی اداره شده
نه توسط نخبگان جوان بیکار که
هم انرزی دارند و هم ایده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
چه خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
اخی از وعده وحید نگو که خدا کنه ی ادم خوبی بیاد بش رییس جمهور که مردم مردن از گرونی اجناس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
رای ما سید دل ها ابراهیم رئیسی
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۱۸:۳۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
دادن یاران نقدی از اساس غلط می باشد مبلغ کلان 40هزار میلیارد تومان فعلی که سالانه بین 77 میلیون ایرانی پرداخت می شود دردی از هیچ کس دوا نمی کند اگر این مبلغ صرف ایجاد شغل و تولید شود نه تنها باعث تورم نمی شود بلکه باعث ایجاد شغل های دیگر هم می شود فرضا اگر ما صد کارگاه کفاشی ایجاد کنیم یک کارخانه زیره کفش هم به راه می افتد و به تبع آن چندین شغل دیگر هم رونق می گیرند حالا این یارانه ها خرج روزانه خانوار شده و از بین رفته و تورم هم ایجاد کرده فقط یاران نقدی مخصوص افراد ناتوان جسمی و ذهنی باید باشد خود داشتن شغل باعث جلوگیری از آسیبهای اجتماعی زیادی می شود باعث ازدواج و فرزند آوری و جلوگیری از پیری جمعیت می شود جناب رضایی ملت ماهی نمی خواهند چوب ماهیگیری می خواهند مردم گدای دولت نیستند و نمی خواهند شب پرداخت یارانه دولت عزادار پرداخت آن باشد در ثانی 400 هزار میلیارد توان آن از کجا باید تامین شود بر فزض اگر هم تامین شود آثار ابر تورمی ایجاد می کند فقط ایجاد اشتغال و تولید و صرفه جویی و جلوگیری از قاچاق و دلال بازی و رانت باعث کنترل تورم و گرانی است جناب اقتصاد دان
Netherlands
سهراب
۱۰:۱۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
شما فکر میکنید خودشان از این مسائل آگاهی ندارند و تا به حال به این موضوعات فکر نکردن تا حالا؟
تا زمانی که باند بازی و مافیادر کشور رایج باشد و هواداری ثروتمندان از یکدیگر و بالا دستی ها در جهت حفظ منافع خودشان در جریان باشد هیچ رئیس جمهوری در ایران قادر به کنترل تورم و توزیع عادلانه ثروت و درآمد کلان دولت بین مردم و از طریق راه اندازی کسب و کار و ... نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
نامزدها گویا طرحها و برنامه های همدیگر را هم می‌دزدند و سعی میکنند گوی سبقت از بگیرند.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۶:۵۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
این رزومه کاری هست که به همه آنها داده شده که روی آن مانور دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
مسبب گرانی آبان و بنزین با چه رویی نامزد انتخابات شده است؟
Iran (Islamic Republic of)
بختیاریان
۱۷:۵۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
سهام نفت هر ایرانی.
ده برابری یارانه.
توان تامین نیم ملیارد نفر تولید مواد غذایی توسط ایران و ایرانی.
ساخت بافتهای فرسوده علاوه بر ساخت یک ملیون واحد مسکن در سال.
حرکت به سمت انرژیهای نو و پاک و حمل و نقل برقی.
تبدیل گاز و نفت به فرآورده ها و ثروت‌های ماندگارتر و پایدارتر.
اینها تنها بخشی از برنامه ها و ابر پروژه های مردی انقلابی است که سالها جلو نه یک کشور بلکه دهها کشور ، با جوانان خوش غیرت و تیم رشید و با تعصبش جلو شرق و غرب ایستادگی کرد.
حالا نوبت ایستادگی هشتاد ملیون ایرانی جلو شرق و غرب و رشد و بالندگی و پیشرفت به سوی برتری و سروری و نمونه شدن در بین چند کشور آغازین جهان در فناوری و نوآوری و ساخت و آبادانی و توان است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
اگر این حقوق ها و دستمزدها رو عادلانه بدهید خیلی خوبه. تبعیض چیز بدی است. می بینی یکی 10 میلیون حقوق می گیره و راحت و خوش داراه زندگی می کنه و یکی دیگه 4 میلیون می گیه. یکی 8 میلیون می گیره یکی 3 میلیون می گیره. بی عدالتی و تبعیض خیلی خیلی بده. همه حق دارند خونه داشته باشند. همه حق دارند غذا و میوه بخورند. همه حق دارندلباس بخرند و تفریح کنند ولی متاسفانه اینها شده برای یه عده خاص. درسته؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان ایران
۱۷:۵۰ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
امیدواریم این وعده ها با پذیرش و تصویب قانون مجلس انقلابی همراه باشد.
ایران باید هرچه زودتر آباد شود و به سمت آبادانی برود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
به نظر رئیس جمهور باید دست دزد و مفسد و رانت خور رو کوتاه کنه تا تولید کننده و مصرف کننده بتونن نفس بکشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
رییسی کی برنامه داشته ک حالا داشته باشه آخه جوونا با چی ازدواج کنن هر کسی باشه دوس داره ازدواج کنه ...ی قلم کالا خدا تومن یکم فکر کنید ... کل وسایل ی خونه واسه ازدواج کم ازینه هم ک باشن ۱۰۰ میلیون میشه چن سال باید کار کرد تا ۱۰۰ میلیون جور کنن چقد باید اجاره بدن تا تو بهشون خونه بدی
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۷:۳۵ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
از میان همه ،طرح ریسی، همان طرح مجلس است که هر سال میبایست یک ملیون واحد ساخته شود!!!!!!!!!!
مسخره ترین طرح در بین این شیش دولت.
التماس تفکر !!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
و
۱۷:۲۲ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
دیدن قیافه همتی و سخن گفتنش برای کشور انرژی منفی دارد کاش شورای محترم نگهبان به ادبیات و نحوه سخن گفتن و ظاهر فرد هم قدری توجه می کرد مثلا ایشان از فردا رئیس جمهور تحمل ایشان در چهار سال ....وای چه بدبختی بزرگی امیدوارم چنین نشود نامبرده در کم و کیف هردو مشکل دارد و واقعا واجد شرایط نیست بر ای کارمند ساده بانک خوب است که داخل باجه ای بنشیند و با ارباب و ورجوع هم زیاد در ارتباط نداشته باشد و وقت بگذارند با چای خوردن و زیر رو کردن کاغذکهنه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
خودتان فکر کنید میشیه با ۴۵۰ تومنی؟ درست ایران دارد=۴۵تومن میدهند دیدی چطوری کردن ۴۵۰تومن میده بعد چه بلای به سرمردم میآوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
نابغه وطنی همین ده برابر کردن یارانه دل و جرات و ریسک زیادی میخواهد ،چهل ملیون و بعد شصت ملیون ایرانی و..
یک اقتصاددان اگر واقعا توان و برنامه خوب داشته باشد میتواند کشور را گلستان سازد.
سایر طرحها و پروژه ها و برنامه‌های نامزدها را مطالعه کن بی برنامه ترینش طرح یک ملیون واحد ساخت مسکن در سال است که همان طرح و الزام مجلس است نه دولت جناب ایکس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
فرقی نمیکنه کی در بیاد مشکلات اساسی که حرفی در موردشون زده نمیشه بافی خواهند ماند و حتی رفع تحریم هم به آن کمک نمی کند

۱ سهم ایران از بازار انرژی به صورت جدی کاهش یافته
مثلا ترکیه که گفته بود اگه از ایران گاز نخرم مردمم از سرما یخ میزنن حالا دیگه مستقیما از آذربایجان گاز میخرن نه ایران
و پلایشگاه ها و واحد های صنعتی خارج دیگه از نفت ایران استفاده نمی کنن

۲ کمبود آب و از دست رفتن زمین های کشاورزی تنها اقتصادی که میتونست جای نفتو بگیره دیگه هیچ طوری جبران نمیشه

۳ با از دست دادن ارتفاعات جولان و منبع آب دجله و فرات میزان آب اروند رود به صورت جدی کاهش پیدا میکنه چون کارون هم خشک شده و بندر امام که مهمترین راه تامین اقتصاد و مایحتاج کشور است دیگه ناکار آمد میشه

اینها مسائل اصلی و حیاتی کشورند که عصای موسی هم نمیتونه حلش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
معلومه نه درک درستی از مشکلات داری و نه عصای موسی!
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۱۶:۴۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
رای مافقط آقای رئیسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
بخاطر خدا یارانه خود انصرافی ها وصل کنید الان وضعیت فرق کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
رئیسی
رئیسی
رئیسی
رئیسی
رئیسی
برای امنیت خونه از دست دزد، دزدگیر میذاریم
دزدگیر دولت،، رئیسی
برای امنیت دولت و مردم دزدگیری به نام رئیسی میذاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
ریشه مشکلات دزدی و فساد و به دنبالش فقر مردم
فقط رئیسی از پس دزدیا برمیاد و خلاص

اگر‌میخواین نجات پیدا کنین
فقط رئیسی

ما که برای نجاتمون به رئیسی رای میدیم
شما دیگه خود دانید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
قوه قضائیه جای برخورد با دزدی است و دولت محلی برای دزدی. پس اقای ریسی باید همونجا بمونه.
Germany
ناشناس
۱۶:۳۶ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
اینجور که پیش بره نامزدها کل ایران اجاره میدن به خارجیها هر ماه پول اجاره رو بین همه مردم ایران تقسیم میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
یعنی تو این کشور کسی نیست جواب بده؟؟؟؟؟ بچه دو ساله هم میدونه با افزایش( یارانه و وامهای مختلف )فقط و فقط باعث( گرانی و تورم ) خواهد شد!!!!!! واقعا حیف از خون( شهیدان ) واقعا لعنت بر همه خائنین بی شرف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
الان اصلح و وحدت آفرین سیددلهاست.
جمعه روز انتخاب بهترین در مقابل بی خبران صبح جمعه است.
رای به پایان وضع موجود
سلام بر ابراهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
سلام بر ابراهیم جالب و زیبا بود
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۶:۲۴ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
تنها آقای رئیسی وعده های معقول دادن و یه جورایی آقای جلیلی بعضی از از کاندید هام یا خیلی آرمان گرایانه حرف زدن ک نمیتونن حرفاشونو عملی کنن یا هم اگه عملی بشه موجب تورم گسترده میشه و اقتصادو از اینم بدتر میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
همان موارد قاضی زاده هاشمی را تکرار کردند
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس مرکزی
۱۷:۴۵ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
وعده معقول یا نامزد بی وعده،خخخخخخخ
التماس تفکر و عقل برای شما عزیزان .
خدایا ما با احساسی ها و جناح بازها و تبلیغاتی ها و شعار توخالی بده ها و خالی بندها شدیم هشتاد ملیون بر ما خرده مگیر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
با سلام خدمت همه دوستان .بنده از روز اول با یارانه نقدی مخالف بودم .باید یارانه بصورت کالای اثاثی صورت می گرفت .واما حال که بصورت نقدینگی شد.چرا دولت در ازای تورم حداقل سالانه چیزی اضافه نکرد .واگر بخواهیم به صورت تورم حساب کنیم باید به هر نفر یارانه ۲ الی ۴ ملیون داده شود .چرا چون در آغازین روز دادن یارانه با همین ۴۵ هزارتومان یادم است که با این پول میشد یک گونی برنج ده کیلویی .سارتر روغن یک قوطی پنیر .یک مرغ ۲ کیلویی. و پول یک دوره آب برق و گاز مصرف یک ماهت را داد اما امروز هیچ یک از اینها را که حساب کنید نمی شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
رای مردم ایران دکتر محسن رضایی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
رای ما فقط دکتر رضایی..جدیدا موجی از تخریب علیه دکتر رضایی به راه افتاده، ظاهرا رقبا ترسیدن و میخوان ارای ایشان رو پایین بیارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
آقای رضایی در سه دوره قبلی رای بالایی نداشته و اکنون نیز بیشتر نشده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
رای ما رضایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
رقبای رضایی واقعا ترسیدن و تخریب شدیدی هم علاوه بر پخش انواع و اقسام سرود مدتهاست آغاز کردن.یقینا آفتاب پشت ابر نمی ماند و درستی و راستی با برنامه داران و با باهوش آن و آبادگران و اقتصاد دانان است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
آقای رضائی بخاطر همرزمان شهیدش به نفع اصلح کناره گیری فرماید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
امیدوارم اقای دکتر رضائی فریب رجزخوانی امثال جناب همتی را نخورد و وحدت شکن نباشد. اتحاد و هم افزایی موفقیت آفرین است.
الان اصلح و وحدت آفرین سیددلهاست.
سلام بر ابراهیم
آخرین اخبار