نماینده مردم تهران گفت: مسئولیت اقدامات وزارت کشور درباره اعلام اسامی تایید شدگان انتخابات شوراها را نمی‌توانم بپذیرم.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید مصطفی آقا میرسلیم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود گفت: برخی می‌گویند مقاومت در برابر آمریکا چه دلیلی دارد و چرا هزینه می‌دهیم. ما هزینه شرافتمان را می‌دهیم.

وی ادامه داد: ما باید متوجه شویم نامزد ریاست جمهوری آیا شرافت کشور را حفظ می‌کند؟ آیا به کرامت ما باور وجود دارد؟ این ملت عظمتی را در تاریخ ملت آفریده است.

میرسلیم اظهار کرد: آیا نامزد‌های ریاست جمهوری قبول دارند که مردم ما عزیز هستند؟ برخی فکر می‌کنند مردم را با پخش صدقه می‌توانند اداره کنند. در حالی که باید با برداشتن موانع باید اجازه دهند اداره کشور به دست مردم باشد. عده‌ای برای جلب آراء ارقامی را مطرح می‌کنند. اینکه چه تلقی از مجموعه استعداد‌های کشور وجود دارد، اهمیت دارد. سرمایه ما نفت و گاز نیست بلکه شکوفا شدن سرمایه انسانی تمدن ایرانی و اسلامی را رقم می‌زند.

وی ادامه داد: باید واقعیت‌ها را در نظر بگیریم و شعار ندهیم. به تجربه ۴۰ سال اخیر، شیب تحولات اقتصادی را به صورت منقطع نمی‌توانیم تغییر دهیم. یک شبه نمی‌توان تغییر ایجاد کرد. خراب کردن شاید راحت باشد، اما درست کردن چنین نیست. بسیاری از امکانات و قابلیت‌ها معطل مانده و ضایع شده است.

میرسلیم اظهار کرد: ما تصمیم گیری مردم را به برداشت‌هایی که در دو هفته از نامزد‌ها دارند منحصر نکنیم، باید ببینیم برداشت نامزد‌ها از قابلیت‌ها و استعداد‌های ایرانیان چیست؟ آیا معتقد است خودش متصدی اقدامات نجات دهنده کشور باشد یا مردم؟ ما نیازی به سرمایه گذاری خارجی نداریم و می‌توان تحریم‌ها را به راحتی دور زد. مسئولان ما از این مسئله شناخت ندارند.

نماینده مردم تهران اضافه کرد: اگر دل مردم با مسئولان باشد و همدلی رخ دهد قابل اجراست. سرمایه ایرانیان خارج از کشور که دوست دارند در ایران سرمایه گذاری کنند؛ بیش از این است.

وی درباره حمایت حزبی از نامزد ریاست جمهوری گفت: این بار نامزد حزبی در انتخابات ریاست جمهوری نداریم. این بار تصمیم گرفتیم در چارچوب وحدت عمل کنیم و از آقای رئیسی در مؤتلفه حمایت می‌کنیم.

این نماینده درباره استعفایش از هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها توضیح داد: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به صورت علنی بودجه شهرداری تهران است و جریان منافع در شورا‌ها شدید است؛ در انتخابات شورا‌های پنجم، مجلس دهم دقت کافی نداشت و علی رغم گزارش‌های مستند دستگاه‌های نظارتی، در صلاحیت نامزد‌ها و داوطلب‌ها درست عمل نکردند و الان هم از سوء استفاده‌ها ضرر کرده ایم. همچنین زد و بند اعضای شورا‌ها با شهرداری‌ها به حقوق عمومی اجحاف کرد. پس از بررسی‌های اولیه هیئت اجرایی و شهرستان، می‌شود در استان و در ادامه در هیئت مرکزی می‌توان درخواست تجدید نظر کرد.

میرسلیم افزود: پس از ثبت نام داوطلبان شوراها، حدود ۲۰ درصد رد صلاحیت شدند. توقع داشتیم بررسی‌ها به گونه‌ای باشد اعتراض‌ها کمتر باشد. ما تعداد کم و وقت کمتر در هیئت مرکزی داشتیم و وقتی با ۷ هزار پرونده مواجه شدیم یعنی جایی اشکالی وجود دارد.

وی ادامه داد: از طرف افراد مختلف مراجعاتی بود که با قسم و آیه درخواست داشتند برخی تأیید شوند. ما قانونا به استناد مدارک مراجع رسمی بررسی و تصمیم گیری می‌کنیم، محکمه‌ای تشکیل ندادیم و حتی نمی‌توانیم چنین کنیم. هرگونه مداخله و سفارشی مزاحمت تلقی می‌شود. ما همه این فشار‌ها را تحمل کردیم و به معترضان گفتیم اسناد اثبات می‌کند بهتر است شما در صحنه نباشید.

نماینده مردم تهران گفت: نزدیک ۸۰ درصد مردودی‌ها به مسائل اخلاقی باز می‌گشت که از مسائل اعتیاد، ابتذال و خلاف عفت هست تا موارد دیگر. نزدیک ده تا پانزده درصد هم به مسائل خاص شهری مانند تغییر کاربری و کوه خواری و زمین خواری و ارتشا اختصاص داشت. حدود ۵ درصد هم مواردی بود که جنبه امنیتی پیدا می‌کرد.

میرسلیم اضافه کرد: بخشی از فهرست‌های ارسالی ما به وزارت کشور، مواردی بود که اسناد به موقع به دست ما نرسیده بود و اقدامات تکمیلی انجام دادیم. حدود هزار و ۲۰۰ مورد را بررسی و تعیین تکلیف کردیم. روز جمعه متوجه شدم وزارت کشور از ابلاغ فهرست مذکور به فرمانداری‌ها استنکاف کرده است و دیدم راهی جز فریاد ندارم. تشخیص این امر قانونا به عهده وزارت کشور نیست. من نمی‌توانستم مسئولیت اقدامات وزارت کشور را بپذیرم و اهل از زیر کار در رفتن نیستم.

نماینده تهران درباره اطلاعیه ستاد انتخابات وزارت کشور مبنی بر اینکه هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌های کشور تصمیم فراقانونی گرفته و وزارت کشور مجری تصمیمات این چنین نیست توضیح داد: کار دولت اجراست و وقتی احساس می‌کند قانونی درست نیست باید شکایت کند و حتی شورای نگهبان قانون را تایید کرده است. وزارت کشور فضولی کرده و نباید تفسیر به رای کند. باید تفسیر قانون عادی را از مجلس و تفسیر قانون اساسی را از شورای نگهبان بخواهد.

عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر تصریح کرد: وزارت کشور باید بگوید قانون را اجرا می‌کنم و بعد بگوید اشکال کار کجاست و توضیح بخواهد. اگر مجلس برقرار بود وزیر کشور را استیضاح می‌کردیم. ستاد انتخابات چه کاره است که چنین بیانیه‌ای بدهد. این یک افتضاح در جمهوری اسلامی است و تشخیص فراقانونی بودن به عهده یک ستاد پایین دستی مانند ستاد انتخابات نیست.

میرسلیم با بیان اینکه اعضای شورای شهر وظایف سنگینی دارند، گفت: از نظر اجرایی و مشارکتی مسائل متعددی وجود دارد؛ برخی از اعضای شورا‌ها بعضا عضو هیئت مدیره‌ها و... هستند و می‌بینیم مشغول ساخت و پاخت با برخی افراد می‌شوند که جریان تعارض منافع را ایجاد می‌کند. مقام قضایی هم در مورد آن‌ها نظر داده و ما با این اسناد رد صلاحیت کردیم. البته نمی‌توانم شرعا نام ببرم، چون محکومیت قطعی برای چنین افرادی صادر نشده و نمی‌خواهیم آبروی مردم هم برود. شفاف سازی به معنای بردن آبروی افراد نیست.

وی افزود: بسیاری از بانوان به دبیرخانه هیئت مرکزی آمدند و گفتند نگویید ما رد صلاحیت شده ایم، زیرا آبرویمان می‌رود. در نتیجه ما هم اعلام کردیم انصراف دهند. مراقبت از حیثیت اخلاق اسلامی ماست.

این نماینده اظهار کرد: پرونده‌های متعددی از مجلس پیش در کمیسیون اصل ۹۰ مانده که راکد یا بی‌ثمر مانده است، بر اساس قانون اساسی، کمیسیون اصل ۹۰ جایگاهی است که در رسیدگی به طرز کار دستگاه اجرایی بالاتر از آن را نداریم. شاید ده‌ها پرونده از دوره‌های قبل باقی مانده که ما آن‌ها را بررسی می‌کنیم. برای نمونه درباره محصولات تراریخته بررسی کردیم و گزارش آن را قرائت کردیم.

نماینده تهران ری شمیرانات اسلامشهر و پردیس درباره اعمال نفوذ در بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات شورا‌ها توضیح داد: فردی که رد صلاحیت می‌شود بالذات متخلف نیست. از طرفی مستنداتی وجود دارد که نباید آبروی افراد برود. وقتی کسی رد صلاحیت شود، مردم نسبت به آن فرد نگاه دیگری پیدا می‌کنند، حتی نزد ما قسم آیه می‌خوردند که آن فرد مسئله‌ای ندارد.

میرسلیم گفت: ما بر مبنای حسن ظاهری فرد تصمیم گیری نمی‌کنیم و مجموعه اسناد را می‌بینیم. نفوذ‌ها لزوما مسائل سیاسی نیست و بعضا به دلیل دلسوزی است. می‌گویند ما حاضریم قسم بخوریم چنین چیزی نیست. به آن‌ها هم گفته ام درست نیست ریز تمام مسائل را به شما بگویم. به اینقدر فشار وارد نکنید. نفوذ ممکن است مستقیم یا با واسطه بوده باشد که یا افراد برای دفاع از خود آمده اند یا برخی اشخاص خاص را فرستاده اند.

وی اضافه کرد: برخی افراد رد صلاحیت شده ادعا کرده اند تشابه اسمی وجود داشته که ما از ثبت احوال استعلام کرده ایم. همچنین مدارک برائت افراد را نیز در دستگاه قضایی مبنا قرار داده ایم.

این نماینده در پاسخ به سوالی درباره نفوذ رئیس مجلس در بررسی پرونده‌ها گفت: آقای قالیباف رئیس مجلس است و ریاست مجلس نفوذ قانونی در هیئت مرکزی نظارت ندارد. اعتقاد دارم مجلس باید بر مبنای کار حزبی جلو برود. مردم سالاری را مگر می‌شود بدون تشکیلات حزبی اداره کرد؟ هرکسی ادعایی غیر از این دارد، کار را نمی‌شناسد. الان در همین مجلس چند نفر با تشکیلات حزبی عمل می‌کنند؟ رها کردن نمایندگی هم موافقت من و هم موافقت مجلس را می‌خواهد. البته وقتی کاری را می‌پذیریم باید به آن عمل کنیم.

میرسلیم اظهار کرد: کشور ما در شرایط بحرانی است و باید دید افراد آیا توانایی مدیریت حالت بحرانی را دارند یا خیر؟ بدانید موفقت دولت سیزدهم در دو چیز است؛ خود گذشتگی رئیس جمهور و دولت و همچنین اعتبار بالای رئیس جمهور که مردم به خاطر آن بخواهند از خودگذشتگی کنند و همراهی داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی درباره حضور دختر شهید سردار سلیمانی در عرصه انتخابات شورا‌های شهر گفت: به همه استانداران در زمان حضورم در وزارت کشور اعلام کردم که از افراد صاحب چهره بهره‌برداری سیاسی نکنند. یعنی سراغ ورزشکاران گروه‌های بانوان یا کارگران نروند. این‌ها کار‌های اشتباه است و نشان می‌دهد می‌خواهیم آن‌ها را ابزار رأی قرار دهیم. من نمی‌توانم بگویم از اولیاء الله هستم یا عکسم را با مقام معظم رهبری نشان دهم تا استفاده ابزاری کنم. شهدا بالاتر از ما هستند که ابزار ما شوند. این کار‌ها را نکنید! البته نمی‌گویم این افراد در استفاده از نام دختر شهید سلیمانی در لیست شورای خود خیانت کرده‌اند، اما شهید سلیمانی کسی بود که بالاترین پیشنهاد‌ها به او می‌شد، همواره می‌گفت می‌خواهم سرباز باشم. او قهرمان بشریت بود. حال می‌توانیم از نامش استفاده ابزاری کنیم؟ باید ملاحظه کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: متاسفانه مسئله بگم بگم در انتخابات دوره‌های پیش ایجاد شد و اثر زشت فعالیت‌هایی است که در اروپا و آمریکا بود. افشاگری نه محمل شرعی و نه محمل عرفی دارد. آقای احمدی نژاد این مسئله را باب کرد. ریشه‌هایی که در فتنه وجود دارد به این حرکات نیز باز می‌گردد. باید بداخلاقی را به خوش اخلاقی تبدیل کرد. در انتخابات سال ۹۶ هم که من نامزد بودم این مسائل به وجود آمد. به دیگر نامزد‌ها گفتم چرا آبروی یکدیگر را می‌برید؟ برنامه هایتان را ارائه کنید.

وی تاکید کرد: تشخیص اینکه چه کسی صلاحیت دارد یا نه، با مردم است. این چنین گفته‌ها زودتر در اذهان مردم جا می‌افتد و جوابیه آن‌ها نیز اثر اظهار نظر اول را ندارد.آسیب رئیس‌جمهور حداقلی جنبه‌های حقوقی و اجتماعی دارد. از نظر حقوقی خدشه‌ای به انتخابات وارد نمی‌کند و ایرادی ندارد. اما از نظر اجتماعی باید گفت مشارکت متأثر از آثار و تبعات نتیجه انتخابات قبلی است. مردم با مشارکت بالایی در انتخابات حضور پیدا کرده بودند، اما خلاف آن را دیدند. خلف وعده، بی اعتنایی، آمار درمانی، بی صداقتی و... را دیدند.

میرسلیم تصریح کرد: اگر درصد مشارکت پایین می‌آید نشان می‌دهد به اعتماد مردم ضربه وارد شده است. منِ مسئول اگر اشتباه کردم باید صادقانه بگویم اشکال کارم چه بوده است. حتی اگر در مواردی دیدم واقعا مشکل خاصی هست، استعفا دهم و عذرخواهی کنم تا به نظام ضربه وارد نشود. شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها تجربه ۴۰ ساله دارد. پیشنهادی تحت عنوان سیاست‌های کلی انتخابات سال ۹۵ داده شد و مقام معظم رهبری بررسی و ابلاغ شد. امیدوار بودم آن سیاست‌ها در سال ۹۶ به جایی برسد درحالی که الان چهار سال گذشته و به جایی نرسیده است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: مجلس یازدهم تلاش کرد اصلاحاتی انجام دهد که به نتیجه نرسید. کار شورای نگهبان در زمینه تصمیم‌گیری ساده نیست حتی رخی طمع کردند از قِبَل شورای نگهبان به نان و نوایی برسند که جلوی آن‌ها گرفته شد. آن‌ها هم بر مبنای اسنادی که در اختیارشان قرار می‌گیرد تصمیم گیری می‌کنند؛ اعلام کردن نقاط ضعف صحیح نیست. حتی زمانی هم صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی را احراز نکردند ایشان با شورا مقابله نکردند.

وی افزود: این بار برخی مسائلی که به شورای نگهبان ارتباطی نداشت در فضای مجازی مطرح شد. آقای لاریجانی درخواست داد که شفاف دلایل احراز نشدن صلاحیتش اعلام شود و شورا هم پاسخ داد ایشان مراجعه و دلایل را دریافت کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار