موزه‌ای که قرار بود به نام زنده‌یاد حمید سبزواری پدر شعر انقلاب راه‌اندازی شود پس از پنج سال همچنان بلاتکلیف است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، به فراموشی سپردن هویت‌های تاریخی و فرهنگی و بی اعتنایی به سرمایه‌های فرهنگی کشور موضوع تازه‌ای نیست؛ بار‌ها و بار‌ها در رسانه‌ها و از زبان اهل شعر و اندیشه مطرح شده است اما نتیجه‌ای نداشته است.


بیشتر بخوانید


بی‌توجهی به موزه زنده‌یاد حمید سبزواری پدر شعر انقلاب نمونه‌ای است از این بی‌اعتنایی‌ها؛ موزه‌ای که قرار بود محلی برای نگهداری آثار زنده‌یاد سبزواری باشد و محلی برای هم‌اندیشی اهل ادب اما پس از گذشت پنج سال از درگذشت شاعر همچنان بلاتکلیف است و مدتی هم  محل خوابگاه معتادان شده بود و این روزها از آسیب دیوار‌ها رنج می‌برد.

این موزه که قرار بود در منزل پدری استاد سبزواری راه‌اندازی شود پس از کش و قوس‌های متعدد هنوز به نتیجه نرسیده است.

محسن ممتحنی فرزند زنده‌یاد حمید سبزواری گفت: این روز‌ها برای به نتیجه رساندن این موزه در سبزوار هستم و در حال حاضر هیچ کاری انجام نشده است ساختمان آسیب دیده و بارندگی‌های اخیر سبب شده تا بخشی از دیوار خانه نیز ریزش کند؛ ساختمان اصلی خانه که قدیمی هم بود و ما می‌خواستیم که آن را حفظ کنیم در بسیاری از موارد دچار آسیب و ریزش شده و باید بازسازی کلی انجام شود.

موزه حمید سبزواری ساخته نشده، تخریب شد

او با بیان اینکه جلساتی به منظور ساماندهی و تسریع در انجام کار طی روز‌های اخیر داشتیم افزود: جلسه‌ای با فرماندار داشتیم که ایشان در امر به سرانجام رساندن موزه مصر بودند، امیدوارم با قطعیتی که ایشان در انجام کار دارند این مکان فرهنگی نیز به سرانجام برسد و راه‌اندازی شود.

فرزند استاد سبزواری با تأکید بر اینکه خانواده استاد دوست ندارند که از حق مردم برای ساماندهی به موزه استاد هزینه‌ای پرداخت شود ادامه داد: در جلسه نیز مطرح کردیم که با هر سختی که باشد قصد داریم هزینه بازسازی را خودمان پرداخت کنیم؛ پیش از این قراردادی با دانشگاه حکیم سبزواری داشتیم که متأسفانه اجرا نشد.

موزه حمید سبزواری ساخته نشده، تخریب شد

ممتحنی بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مبلغی برای این امر در نظر گرفته است هرچند با این مبلغ نمی‌شود کار خاصی انجام داد اما دوستان اصرار دارند که این مبلغ نیز در ساماندهی کار مورد استفاده قرار گیرد؛ در مجموع بنا داریم با تلاش خانواده مؤسسه فرهنگی به نام پدر راه‌اندازی کنیم.

بخشی از آثار به یادگار مانده از زنده‌یاد سبزواری

حسین آقا ممتحنی معروف به حمید سبزواری از پایه‌گذاران شعر انقلاب بود که در سن ۹۱ سالگی در خردادماه سال ۹۵ بدرود حیات گفت، زنده‌یاد سبزواری در جریان‌سازی شعر و سرود انقلاب نقشی اساسی داشت و از او آثار ارزشمندی به یادگار مانده است که از این جمله می‌توان به «خمینی‌ای امام»، «این بانگ آزادی» و اشعاری در رثای شهید مطهری و بهشتی اشاره کرد.

 

منبع: تسنیم

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
چقدر ناراحت کننده !!! وظیفه میراث فرهنگی است که این آثار را نگه داری کند
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۰:۰۶ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
مفاخر جایگاهشون خیلی بیشتر از اینهاست ...کاش چوب این بی توجهی هالااقل به جایی که یه روز کانون گرم زندگی این انسان های شریف بوده نخوره .
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۰:۰۴ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
تا کی میخواد این بی توجهی ها ادامه داشته واقعا نمیدونم؟!