شمارش معکوس برای برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر همزمان با سراسر کشور در استان فارس آغاز شده است‌.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سال ۱۳۷۷، بند صد قانون اساسی محقق شد و جمهوری اسلامی در زنجیره تکمیل دولت‌سازی‌اش، شورا‌های اسلامی شهر و روستا را به عنوان نهادی نوپا در اوایل دهه‌ی سوم انقلاب در جهت ارتقای سطح کارآمدی نظام تاسیس کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بار‌ها در مناسبت‌های مختلفی اهمیت شورا‌های اسلامی شهر و روستا را تبیین کرده‌اند و حل مسائل جاری و روزمره مردم به دست خود مردم را از اثرات تشکیل شورا‌ها دانسته‌اند؛ امری که اگر رخ دهد سبب افزایش «اعتماد عمومی» خواهد شد.

تنها چند روز دیگر به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا در روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ باقی مانده و تبلیغات کاندیداها و طرفداران آنها در استان فارس و کلانشهر شیراز اوج گرفته است. در این میان، انتخاب شعارهای متفاوت نیز از تیررس نگاه نامزدها مخفی نمانده و هر کدام به نوعی تلاش کرده اند با انتخاب شعاری جذاب طرفداران بیشتری به سمت خود جذب کنند.

این روزها هزاران برگه تبلیغاتی را می توان بر در و دیوار و روی سنگ فرش خیابان ها مشاهده کرد، برگه هایی که هرکدام نام یکی از کاندایداها و شعارها و سوابق آنها رویش نقش بسته است.

در حالی که مکان هایی برای تبلیغات نامزدهای انتخابات در نظر گرفته شده است اما هواداران برخی از کاندیداها پا را فراتر گذاشته و روی بسیاری از در و دیوار این شهر و حتی منازل مسکونی شهروندان را غرق در پوسترها و تصاویر نامزد موردنظر خود کرده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس آخرین رویداد‌های انتخابات شورا‌ها را روزانه و در قالب یک خبر منتشر می‌کند.

گزارش ۶۰۰ تخلف انتخاباتی در فارس

سید علی نقی طبیب لقمانی دبیر هیات بازرسی انتخابات فارس اعلام کرد:  از ابتدای آغاز فعالیت‌های انتخاباتی در این استان تاکنون ۶۰۰ مورد تخلف انتخاباتی از سوی ستاد‌های نامزد‌های ریاست جمهوری و داوطلبان شورا‌های اسلامی شهر و روستا در استان از سوی بازرسان ما به وزارت کشور گزارش شده است.

او افزود: این تخلفات بیشتر شامل تبلیغات زودهنگام، نصب غیرقانونی بنر، تابلو و پوستر و راه‌اندازی ستاد انتخاباتی در معابر عمومی بوده است.

لقمانی ادامه داد: به منظور نظارت بر روند برگزاری انتخابات، برای چهار هزار و ۱۵۶ بازرس، سربازرس و بازرس ویژه از سوی وزارت کشور حکم صادر شده است.


بیشتر بخوانید:


گروه‌های جهادی از هیچ فرد و گروهی در انتخابات حمایت نمی‌کنند

روابط عمومی سازمان بسیج سازندگی فارس با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به بعضی اخبار و مطالب منتشر شده در فضای مجازی، اعلام کرد که گروه‌های جهادی از هیچ فرد یا گروهی در انتخابات پیش رو حمایت نخواهد کرد.

در پی شروع تبلیغات انتخاباتی کاندیدای شورای اسلامی شهر شیراز و شهرستان‌های استان فارس روابط عمومی سازمان بسیج سازندگی استان فارس نسبت به انتشار برخی مطالب و تبلیغات و سواستفاده از عناوین گروه‌های جهادی اعلام موضع کرد.

شورا‌ها آینده شهر‌ها را ریل‌گذاری می‌کنند

محمود صفایی از فعالان شهری و از مدیران سابق شهرداری، اظهار داشت: انتخابات شورا‌ها در ۲۸ خردادماه برای شهر شیراز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند پایه گذار توسعه و رشد این کلانهشر باشد.

او با بیان این که شورا‌ها آینده شهر‌ها را ریل گذاری می‌کنند و انتخاب افراد متخصص، با تجربه و دلسوز می‌تواند وضعیت شهر را در مسیر مطلوبی قرار دهد، اظهار داشت: رسالت اصلی شورا سیاستگذاری برای توسعه اینده شهر است. شورا‌ها نسبت به شهرداری‌ها نقش نظارتی دارند و اعضای پارلمان شهری باید بر ۳۵۰ وظایفی که بر عهده شهرداری است آگاهی داشته تا بتوانند نظارت جامعی را بر ان معطوف دارند.

ضرورت ایجاد یک مرکز پژوهشی در شورا 

رئیس ستاد انتخابات ائتلاف ما ایران ۱۴۰۰، بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت دانشگاهیان و ایجاد یک مرکز پژوهشی در شورا تاکید کرد.

محمدهادی ناجی افزود: لیست ائتلاف ایران ما خارج از هر گونه حواشی، روابط و براساس ضوابط بسته شده است و باتوجه به اینکه تعدادی از افراد در دوره‌های قبل حضور داشته اند از آن‌ها دعوت می‌کنیم تا بیایند و اعلام کنند که در ۸ سال قبل چه کار کرده اند؟

او افزود: لیست ائتلاف ایران ما "با شعار اقدام و عمل" بر خلاف سایر لیست‌ها که براساس روابط و ضوابط بسته شده است، اینگونه نبوده و بر اساس شورای تخصصی که اساتید دانشگاه در آن حضور داشته و با انجام مصاحبه امتیازی بندی شد و دسته بندی آن شکل گرفته است. این درحالیست که باتوجه به گزینش‌ها افرادی که شاخص‌تر بودند در این لیست قرار گرفتند.

ناجی در ادامه به اهم برنامه‌ها و فعالیت‌های پیش بینی شده در شورای جدید در لیست ائتلاف ایران ما اشاره کرد و گفت: استفاده حداکثری از ظرفیت دانشگاه در شورا و ایجاد یک مرکز پژوهشی در شورا از جمله این اقدامات است و باتوجه به اینکه یک مرکز پژوهشی در شورا وجود دارد، اما این مرکز بیشتر اسمی است تا عملیاتی! و این مرکز با هماهنگی نخبگان و دانشگاهیان تبدیل به یک اتاق فکر خواهد شد و برای کلان شهر شیراز که سالهاست این دغدغه را برای شهر شیراز داریم و می‌گوییم چرا از اصفهان و تبریز باتوجه به پتانسیل‌های بسیار زیادی که در حوزه‌های مختلف دارد، عقب‌تر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار