رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان میوه و تره بار البرز گفت: ۳۰۰ کانتینر محصولات کشاورزی البرز در بهمن ماه سال گذشته در باکو تخریب و فاسد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، سید کاظم میرجلیلی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان میوه و تره بار البرز در دیدار با مدیرکل گمرک استان البرز در ارتباط با ضرورت راه‌اندازی مرکز قرنطینه محصولات کشاورزی در محل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام و در نزدیکی گمرک استان با اشاره به تخریب و فاسد شدن  ۳۰۰ کانتینر محصولات کشاورزی تجار ایرانی در باکو گفت: بعد از گذشت ۴ تا ۵ سال از طرح این موضوع در نهایت اواخر سال گذشته اختصاص محلی برای فعالیت این مرکز در محل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام در دستور کار قرار گرفت.

او با اشاره به این که محل مورد نظر برای راه اندازی مرکز قرنطینه محصولات کشاورزی بازسازی و مجهز شده است، افزود: در حال حاضر تنها تامین شبکه اینترنت این مرکز باقی مانده است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان میوه و تره بار البرز گفت: اکنون به دلیل فعال نبودن مرکز قرنطینه محصولات کشاورزی صادرکنندگان بار‌های صادراتی مدتی طولانی برای اقداماتی مانند انجام آزمایش کشت معطل می‌مانند، به نحوی که روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ کانتینر محموله صادراتی بعد از بارگیری، ۲۰ ساعت بعد به بنادر جنوبی از جمله جاسک، دیر و لنگه و شهید باهنر می‌رسد.

او افزود: در بنادر کشور توسط مسئول حفظ نباتات در زمان کوتاهی نمونه‌های محصولات صادراتی مشتمل بر میوه و تره بار کنترل شده و ارسال می‌شود.

میرجلیلی با تاکید بر اینکه انتظار ما این است تا ارزیابی محصولات کشاورزی صادراتی استان در محل سردخانه‌های صادرکنندگان انجام شود، گفت: بار‌های صادراتی کشاورزی که بیشتر مشتمل بر سبزی و صیفی است همه بسته بندی شده است، در نتیجه باید در کوتاهترین زمان ارسال شود تا از خرابی محصول جلوگیری شود.

او افزود: برخی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی البرز به دلیل عدم تمدید کارت بازرگانی خود یا تعلیق آن تحت تاثیر مسئله برگشت ارز‌های صادراتی از کارت‌های بازرگانی متفرقه استفاده می‌کنند و به همین دلیل صادرات خود را از خارج استان انجام دهند.

میرجلیلی با اشاره به این که در بهمن ماه سال گذشته بیش از ۳۰۰ کانتینر بار ایرانی مشتمل بر محصولات کشاورزی صادراتی مانند خیار، کیوی و گوجه فرنگی حدود ۲۵ روز در باکو نگه داشتند، گفت: به دلیل عدم همکاری رایزن بازرگانی در کشور آذربایجان تا این مدت بار‌ها نگه داشته شد و خسارت جبران ناپذیری به صادرکنندگان وارد گردید در صورتی که بانک مرکزی درخواست برگشت ارز را از صادرکننده طلب می‌کنند و کارت صادر کننده تعلیق می‌شود.

او با بیان این که این محصولات فاسد شدند، افزود: صادرکنندگان این محصولات خسارت‌های ۵ تا ۲۰ میلیارد تومانی متحمل شدند.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.