صباغ گفت:حمایت‌های زیادی از هپکو انجام شده است، اما برای رسیدن به سطح مطلوب به زمان زیادی احتیاج دارد.

امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تعهدات این سازمان برای خرید از هپکو اظهار کرد: ایمیدرو نیازی به خرید تجهیزات ندارد، اما متعهد شد تا از طریق شرکت‌های تابعه و با خرید از هپکو به احیای این کارخانه کمک کند. بنا بر آخرین اخباری که به دست من رسیده است ماشین‌آلات سفارش داده شده از طرف معدن گل گهر، از ایتالیا توسط هپکو خریداری شده تا پس از ورود به ایران و تکمیل شدن توسط هپکو به این شرکت تحویل داده شود.

او بیان کرد: شرکت ملی مس هم در حال انجام مذاکره برای خرید تجهیزات از هپکو است. سازمان راهداری به دلیل مشکلات هپکو در ارائه ضمانت‌ نامه بانکی موفق به خرید از این شرکت نشده است. دولت وقتی پولی در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهد باید در ازای آن ضمانتنامه بانکی دریافت کند. این ضمانت نامه برای حفظ دارایی‌های دولت در صورت عدم تحویل محصولات است.

صباغ با تاکید بر اینکه مذاکرات بخش معدن با هپکو در حال انجام است، تصریح کرد: شرکت‌هایی مثل گل گهر و چادرملو مذاکرات را تا مراحلی پیش برده‌اند، اما نکته حائز اهمیت این است که شرکت‌ها برای انجام عملیات پیمانکار می گیرند و پیمانکار اقدام به خرید تجهیزات می‌کند. در حقیقت شرکت‌های پیمانکاری مشتری تجهیزات هستند و به عنوان بخش خصوصی تصمیم می‌گیرند که از هپکو خرید کنند یا نه.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: حتی ارز مدت دار به هپکو می‌دهیم تا این شرکت به تولید بازگردد، اما باید توجه داشت که این شرکت، ۶ رقیب دیگر در داخل کشور دارد پس باید حمایت‌ها از هپکو منطقی باشد و منجر به بروز آسیب برای ۶ رقیب دیگر نشود. امروز واردات تجهیزات ممنوع است و بیش از یک سال که ثبت سفارش‌ خرید کالا در این حوزه بسته‌ شده است. خرید از هپکو بدون شک گران تر از خرید از شرکت‌های خارجی است، اما برای حمایت از این شرکت خرید تجهیزات را با قیمت بالاتر انجام می دهیم.


بیشتر بخوانید:


او درباره واردات ماشین‌آلات دست دوم گفت: اغلب در پروژه‌های بزرگ از تجهیزات دست دوم استفاده نمی‌کنند چرا که در صورت بروز خرابی و آسیب، خسارت چند ده برابری را به معادن تحمیل خواهد کرد. به همین دلیل شرکت ها حتما تجهیزات نو استفاده می‌کنند. امروز حتی اجازه واردات تجهیزات داخلی سازی نشده به کشور هم داده نمی‌شود و از نظر حمایتی برای هپکو چیزی کم گذاشته نشده است، اما با توجه به شرایط هپکو برای دور زدن تحریم‌ها، بازگشت اعتبار و جلب اعتماد شرکت‌های خارجی بدون شک بازگشت این شرکت به وضعیت قبلی زمانبر خواهد بود.

صباغ گفت: برخی تجهیزات مورد نیاز معادن مس و سنگ آهن که در داخل کشور داخلی سازی نشده است، با توجه به ممنوعیت‌های وارداتی ثبت سفارش نشده و افت تولید را برای ما به همراه داشته است. حمایت‌های زیادی از هپکو انجام شده، اما برای رسیدن به سطح مطلوبی از فعالیت به زمان زیادی احتیاج دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت صمت ، ایمیدرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار