آخرین خبر‌ها و شنیده‌های انتخاباتی شورا‌های استان کرمان را در بسته زیر مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، در بسته انتخاباتی امروز ویژه شوراهای شهر و روستای استان کرمان، تلاش خواهیم کرد خبرهای این حوزه را به خوبی منعکس کنیم، پس با ما همراه باشید.

باید‌ها و نباید‌های تبلیغات در فضای مجازی

این روزها، شیوع بیماری کرونا و افزایش هزینه‌های تبلیغات چاپی سبب روی آوردن نامزد‌های انتخاباتی به سمت فضای مجازی شده است.

عباس تقی زاده، رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات استان کرمان در آستانه ۲۸ خرداد ماه به باید‌ها و نباید‌های تبلیغات در فضای مجازی اشاره کرد و با بیان اینکه زمان بندی تبلیغات در فضای مجازی همانند فضای واقعی و محیطی است، گفت: پایان تبلیغات نامزد‌های ریاست جمهوری و شورا‌های اسلامی شهر و روستا در فضای مجازی که به ترتیب از هفتم و ۲۰ خرداد شروع شده است، ساعت ۷ صبح ۲۷ خرداد ماه، یعنی ۲۴ ساعت قبل از شروع رای‌گیری است.

او تصریح کرد: ستاد‌های انتخاباتی، نامزد‌ها و طرفدارانشان و حتی صاحبان و مدیران صفحات شخصی نباید بعد از این ساعت، مطلبی حاوی تبلیغات انتخاباتی منتشر کنند.

تقی زاده افزود: نامزد‌ها و طرفداران آن‌ها به هیچ‌وجه مجاز به تبلیغ علیه نامزد‌های دیگر در فضای مجازی نیستند و تنها می‌توانند شایستگی‌های خود یا نامزد مورد نظرشان را مطرح کنند.

او افزود: نشر محتوای مجرمانه نظیر هر گونه توهین، تهمت، افترا و انتشار اسرار، مطابق قانون مجازات اسلامی و قانون جرائم رایانه‌ای در فضای مجازی ممنوع است و با متخلفان طبق قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.

رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات استان کرمان بیان کرد: تولید، انتشار و بازنشر هر گونه محتوا یا اخبار جعلی یا خلاف واقع از سوی هر یک از نامزد‌ها و یا ستاد‌های آن‌ها در هر یک از درگاه‌های نشر داخلی یا خارجی ممنوع است.

تقی زاده گفت: کلیه مسئولیت‌های حقوقی و کیفری مترتب بر محتوای ارائه شده از طریق نامزد‌های انتخاباتی و یا انتشار دهندگان، مطابق قوانین جاری کشور از جمله قانون جرائم رایانه‌ای و قانون مطبوعات، با نامزد منتشر کننده محتوا و مسئول درگاه نشر خواهد بود.

او افزود: چنانچه نامزد‌ها مبادرت به انتشار هر گونه محتوا علیه هر یک از نامزد‌های انتخاباتی کنند یا بر خلاف واقع، خبر یا گزارشی را دال بر انصراف یک یا چند نامزد یا موارد دیگری که در روند انتخابات ایجاد اخلال می‌کند، منتشر کنند در صورتی که این گونه مطلب در هر یک از رسانه‌های الکترونیک یا هر یک از بخش‌های شبکه‌های مجازی انتشار یابد، هر یک از نامزد‌ها یا ستاد انتخابات آنان می‌تواند تکذیبیه یا توضیحات خود را برای انتشار دهنده ارسال و انتشار دهنده موظف است با هزینه خود نسبت به انتشار پاسخ یا توضیحات ارائه شده اقدام کند و این موضوع نافی حق طرح شکایت در مراجع قضایی نیست.

رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات استان کرمان تصریح کرد: انتشار دهندگان نمی‌توانند هر گونه محتوا، خبر یا گزارشی را که در امر و روند انتخابات ایجاد اخلال می‌کند منتشر کنند، در صورتی که اینگونه مطالب در هر یک از رسانه‌های الکترونیک یا هر یک از بخش‌های شبکه‌های مجازی انتشار یابد با اعلام ستاد انتخابات، انتشار دهنده موظف است به حذف آنی موارد مورد اعتراض اقدام کند، همچنین در صورت ارسال تکذیبیه یا هر گونه توضیحات در این زمینه از سوی ستاد انتخابات، انتشار دهنده موظف است علاوه بر حذف مطالب منتشره، با هزینه خود نسبت به انتشار پاسخ یا توضیحات ارائه شده اقدام کند و این موضوع نافی حق طرح شکایت در مراجع قضایی نیست.

او گفت: طبق قانون جرائم رایانه‌ای، هر گونه دسترسی غیرمجاز، ایجاد اختلال و تغییر غیرمجاز محتوای درگاه‌های نشر تبلیغات متعلق به نامزد‌های انتخاباتی جرم محسوب می‌شود و در صورت تغییر غیرمجاز در محتوای هر یک از درگاه‌های نشر تبلیغاتی نامزد، او مکلف است بدون فوت وقت موضوع را به هیئت اجرایی و هیئت نظارت شهرستان مربوطه به صورت مکتوب اعلام کند و هیئت‌های بیان شده پس از احراز ضمن گزارش موضوع به دستگاه قضایی وفق قوانین و مقررات، مراتب را از طریق رسانه‌ها به عموم مردم اطلاع‌رسانی می‌کنند.

فضای مجازی

تقی زاده  تصریح کرد: تبلیغ له یا علیه نامزد‌های انتخاباتی با استفاده از امکانات فضای مجازی متعلق به وزارتخانه‌ها و ادارات، شرکت‌های دولتی و موسسات وابسته به دولت، شهرداری‌ها و شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به آن ها، نیرو‌های مسلح و کلیه نهادها، پایگاه‌ها و موسساتی که از بودجه عمومی (به هر مقدار) استفاده می‌کنند یا دارایی یا بخشی از دارایی آنان از اموال عمومی است و همچنین در اختیار گذاشتن این فضا‌ها و همچنین فعالیت کارکنان اداری این مراکز در ساعات اداری برای انجام تبلیغات انتخاباتی ممنوع است و مطابق قانون جرم محسوب می‌شود.

او افزود: ممنوعیت فوق شامل برخورداری یکسان نامزد‌های انتخابات از امکانات مزبور در چارچوب دستورالعمل کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات نیست.

رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات استان کرمان تصریح کرد: دستگاه‌های یاد شده، حق تبلیغ برای نامزد‌های انتخاباتی در فضا‌های مجازی متعلق به خود را حتی به صورت درج آگهی ندارند و هر گونه فعالیت تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات به صورت ناشناس و گمنام و استفاده از ربات‌ها و ترول‌ها در تبلیغات انتخابات ممنوع است.

او بیان کرد: ارتکاب تمامی مواردی که در فضای واقعی در عرصه انتخابات تخلف و جرم تلقی می‌شود در فضای مجازی نیز تخلف و جرم است.

حضور در انتخابات تضمین کننده اقتدار کشور

مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت استان کرمان گفت: حضور پرشور در انتخابات، انسجام و اقتدار کشور را تضمین می‌کند.

حجت الاسلام حسین سازندگی، مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت استان کرمان، شعار امسال هفته حج را "حج، خودسازی، انسجام، اقتداراسلامی و دفاع از مسجد الاقصی" عنوان کرد و گفت:حج، حج گزاری و انتخابات در شعار هفته حج امسال با شعار انسجام و اقتدار اسلامی وجود دارد.

او افزود: شهدای گرانقدر به ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی وظیفه خود را برای اسلام، انقلاب، جبهه و جنگ و جهاد و در آخر شهادت می‌دانستند و امروز وظیفه همه ما این است که اگر شهدا جان دادند، امروز ما باید رای دهیم.

حجت الاسلام سازندگی تاکید کرد: رای دادن ما انسجام و اقتدار کشور را می‌رساند و مهم ترین مسئولیت ما تحقیق در خصوص نامزد‌ها برای انتخاب اصلح است.

پیشنهاد رد صلاحیت ۲ نامزد شورای شهر سیرجان

بهاالدینی فرماندار ویژه شهرستان سیرجان از رد صلاحیت ۲ نامزد انتخابات شورای شهر سیرجان خبر داد.

فرماندار سیرجان گفت: پس از بررسی دقیق تخلفات صورت گرفته و گزارش مقامات انتظامی، امنیتی و قضایی با تصمیم کمیته، پیشنهاد رد صلاحیت ۲ کاندیدا به هیئت نظارت شهرستان ارسال و از طریق هیئت نظارت استان پیگیری خواهد شد.

ردصلاحیت

او افزود: در ستاد این ۲نامزد رفتار‌های نامناسب و خارج از عرف و قانون صورت گرفته که پرونده آن‌ها در دادسرای عمومی انقلاب سیرجان در حال پیگیری است.

اما شنیده شده...

ـ از سطح شهر خبر می‌رسد نامزد‌های شورای شهر با بنر‌های چند متری در گوشه و  کنار شهر در حال تبلیغ هستند و این روزها تبلیغات در فضای مجازی و فضای حقیقی به اوج خود رسیده است. 

انتهای پیام/  ی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار