رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان از راه اندازی بخش دیالیز صفاقی در بیمارستان امام رضا (ع) این شهر خبر داد و گفت: تجهیزات پیشرفته درمانی در این بخش قادر به پوشش منطقه جنوب فارس و حتی برخی شهر‌های استان‌های همجوار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بهزاد رضایی در آیین راه اندازی بخش دیالیز صفاقی، گفت: این بخش مهم درمانی در یک واحد جداگانه، در کنار بخش دیالیز عروقی و با اعتبارات دولتی در داخل بیمارستان امام رضا (ع) راه اندازی شده است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان تصریح کرد: در ابتدای کار، بیماران دیالیزی‌ای که تا پیش از این برای دیالیز صفاقی به خارج از شهرستان مراجعه می‌کردند این خدمات را دریافت خواهند کرد.

او تصریح کرد: همچنین همزمان با راه اندازی این بخش، جراحی کارگذاری کاتتر ویژه دیالیز صفاقی برای بیمارانی که نیازمند دیالیز صفاقی باشند در بیمارستان امام رضا (ع) انجام خواهد شد و دیالیزشان را هم در همین مرکز انجام خواهند داد.

او یادآور شد: بخش دیالیز صفاقی لارستان اختصاص به شهرستان خاصی ندارد و تمامی بیماران نیازمند از داخل شهرستان، شهرستان‌های همجوار و حتی از خارج از استان هم می‌توانند از این خدمات استفاده کنند و محدودیتی برای ارائه‌ی خدمات وجود ندارد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان افزود: برای ارائه خدمات مربوط به دیالیز صفاقی، پزشک و پرستار این بخش آموزش‌ها و دوره‌های لازم را سپری کرده اند.

رضایی در مورد تفاوت دیالیز صفاقی و دیالیز عروقی نیز گفت: دیالیز صفاقی مدت زمان بیشتری طول می‌کشد، اما مزیت آن نسبت به دیالیز عروقی این است که دسترسی عروقی ندارد، درنتیجه عوارض عروقی همچون عفونت‌های خونی، پارگی عروق و عوارض خونریزی دهنده دیالیز عروقی را نخواهد داشت و در بسیاری از بیمارانی که عروق شان به دلیل دیالیز‌های متعدد از بین رفته و مشکل دسترسی عروقی دارند می‌تواند به عنوان یک راه نجات و گزینه‌ی جایگزین به جای دیالیز عروقی باشد.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی لارستان نیز در این خصوص گفت: خدمات مربوط به دیالیز صفاقی رایگان است واین نوع دیالیز ریسک بیماری‌های عفونی و واگیر همچون هپاتیت و کرونا را نیز کاهش می‌دهد.

امین والی پوربا تبیین و توضیح بیشتر در خصوص کارکرد بخش دیالز صفاقی در بیمارستان لار تصریح کرد: برای شروع دیالیز صفاقی، ابتدا بیمار توسط پزشک داخلی و جراح مورد ویزیت قرار می‌گیرد و چنانچه منعی برای کارگذاری کاتتر صفاقی وجود نداشته باشد و همچنین شرایط منزل بیمار مهیا باشد، آموزش‌های لازم به بیمار و همراه بیمار داده می‌شود و دیالیز صفاقی نیز شروع می‌شود.

او ادامه داد: با توجه به اینکه این نوع دیالیز در منزل انجام می‌شود، بیمار از رفت و آمد به بیمارستان بی نیاز می‌شود و ریسک بیماری‌های عفونی و واگیردار همچون هپاتیت، کرونا و بیماری‌های مزمن کلیوی نیز کاهش می‌یابد.

او افزود: از طرفی، بیمار برای انجام اقدامات روزمره همچون مسافرت، مهمانی و سر کار رفتن استقلال بیشتری دارد و قطعا بیماران روحیه بهتری نیز خواهند داشت.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی لارستان یادآور شد: بیمارانی که دچار نارسایی مزمن کلیوی می‌شوند به روش‌هایی برای دفع سموم از بدن نیاز دارند؛ این روش‌ها شامل همودیالیز، دیالیز صفاقی و پیوند کلیه است.

والی پور افزود: در این روش، یک کاتتر داخل حفره شکمی قرار می‌گیرد و پس از آموزش لازم، محلول دیالیز توسط بیمار یا همراه بیمار وارد حفره شکمی می‌شود و عملیات دیالیز در منزل انجام می‌شود.

او گفت: با توجه به وسعت منطقه، بیماران برای استفاده از خدمات بیمارستانی و همودیالیز ناچار به طی مسافت‌های طولانی هستند که گاهی اوقات، به علت مشکلات رفت و آمد از انجام همودیالیز مناسب امتناع می‌کنند؛ چنانچه شرایط انجام دیالیز در منزل مهیا شود کیفیت زندگی بیماران بهتر و رفت و آمد آن‌ها به مرکز مجهزتر نیز کمتر و سلامتی بیماران نیز بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار