مرکز «بیوبانک» دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه روز شنبه با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در درمانگاه تخصصی بوستان شهر کرمانشاه افتتاح شد.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، محمودرضا مرادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : مرکز بیوبانک دانشگاه علوم پزشکی با هفت فریزر منفی ۸۰ درجه و ظرفیتی معادل ۴۰ دستگاه در مساحتی ۱۵۰ متر مربعی راه‌اندازی شده است.

او با بیان اینکه برای راه‌اندازی این مرکز ۳۰ میلیارد ریال هزینه شده است، گفت : این مرکز در ساختمان آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ایجاد شده است.

او افزود: این بانک زیستی ظرفیت نگهداری حدود ۱۰۰ هزار نمونه بیولوژیکی را برای سالیان متمادی دارد که ذخیره بیولوژیک قابل توجهی را در راستای مطالعات زیستی در سال‌های آینده فراهم می‌کند.

بیوبانک، به مجموعه هدفمند و سازمان‌یافته از نمونه‌های زیستی اطلاق می‌شود که با هدف بازیابی برای اهداف پژوهشی، نگه‌داری می‌شوند.

بیوبانک‌ها ابزاری برای تسهیل پژوهش به‌شمار می‌رود. نمونه‌های زیستی و داده‌های استخراج‌شده از آن‌ها، بدون استفاده از بیوبانک، به‌صورت نامنظم و انفرادی نگه‌داری می‌شوند و بازیابی اطلاعات در آن‌ها وابسته به دانش افرادی است که آن‌ها را ذخیره کرده‌اند. بیوبانک‌ها بازیابی نمونه‌ها و اطلاعات را برای پژوهش ساده و اثربخش می‌سازند.

نمونه‌های متعددی از بیوبانک‌های بزرگ در سطح ملی و منطقه‌ای و حتی بین‌المللی موجود است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر به استان کرمانشاه پیش از ظهر امروز شنبه از مراحل آماده‌سازی مرکز جامع آزمایشگاه‌های تحقیقاتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه بازدید کرد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.