مدیر کل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات، گفت: بنابر آخرین آمار ۱۹ هزار هکتار مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی صورت گرفته است.

 سعید معین مدیر کل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش حجم مبارزه علیه ملخ بومی نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: بنابر آخرین آمار ۱۳۰ هزار هکتار مبارزه با ملخ بومی صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ هزار هکتار رشد داشته است.

او با اشاره به اینکه مبارزه علیه ملخ بومی همچنان ادامه دارد، افزود: امسال برآورد می‌شود که سطح مبارزه با ملخ بومی به ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار هکتار برسد.

معین با بیان اینکه خبری از ورود دسته جات ملخ صحرایی نیست، گفت: بنابر آمار تاکنون ۱۹ هزار هکتار مبارزه علیه ملخ صحرایی در استان‌های ایلام، خوزستان، بوشهر و هرمزگان صورت گرفته است.

مدیر کل مبارزه با آفات عمومی و سازمان حفظ نباتات ادامه داد: در شرایط فعلی ملخ در قسمت‌های جنوبی عربستان و هندوستان است که از اواخر ماه سپتامبر و اوایل اکتبر، ملخ‌ها وارد ایران می‌شوند، هر چند در سال گذشته به علت کاهش دما در شبه جزیره عربستان، حمله با یک ماه تاخیر در اسفند صورت گرفت.

به گفته او، گرچه امسال اطلاعات هواشناسی دقیقی از نیمه دوم سال نداریم، اما برآوردها حاکی از آن است که هوا امسال نسبت به سال قبل گرم‌تر خواهد بود که با این وجود بستر برای ملخ‌ها فراهم است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بارندگی‌های اخیر شبه جزیره عربستان در طول ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده است، بیان کرد: با توجه به بارندگی‌های گسترده و رگباری همراه با تگرگ ۳ تا ۴ ماه اخیر در عربستان، شرایط برای ملخ فراهم است که اگر وضعیت آب و هوایی اجازه دهد، ملخ‌ها به سمت شمال شبه جزیره و از آنجا به سمت ایران حرکت می‌کنند‌.

او درباره آخرین وضعیت تخصیص اعتبارات بیان کرد: بخشی از اعتبارات در اسفند پرداخت و در اختیار استان‌ها قرار گرفته است و مابقی قرار بود در فروردین و اردیبهشت انجام شود که متاسفانه پرداخت مابقی اعتبارات با تاخیر مواجه شد که امیدواریم تا پایان خرداد تخصیص یابد تا سموم مورد نیاز خریداری شود چرا که پیش بینی دقیقی راجع به میزان و حجم ملخ صحرایی در شش ماهه دوم سال نداریم، هر چند به سبب شدت بارندگی در شبه جزیره عربستان و شرق آفریقا میزان حمله ملخ بیش از سال گذشته خواهد بود‌.

معین افزود: در حال حاضر به سبب میزان بارش، بستر فراهم است به طوری که ملخ ها در حال پوره و دسته‌های پروازی در عربستان، یمن و شرق آفریقا هستند که اگر بتوانند تنها یک نسل زاد و ولد کنند، میزان آنها ۱۰ برابر رقم فعلی می‌شود که با این وجود امیدواریم در هفته‌های آتی اعتبارات به موقع پرداخت شود تا با به روز کردن سیستم‌های مقابله برای حمله با ملخ صحرایی آماده شویم چرا که شعار فائو همیشه برآن است که در صورت احتمال حمله ۵ درصدی ملخ، ۱۰۰ درصد آمادگی وجود داشته باشد.

مدیر کل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه ۸۰ میلیارد تومان اعتبار تا پایان سال برای حمله با ملخ صحرایی درخواست شده است، گفت: ستاد بحران کشور درخواست اعتبار ۸۰ میلیارد تومانی را پذیرفته که تا پایان سال قرار است تخصیص داده شود، هم اکنون معلوم‌ نیست سازمان مدیریت چه میزان از آن را تخصیص دهد، هر چند ما در خواست کرده‌ایم که قسمت اعظم آن تخصیص داده شود.

به گفته او، با توجه به رصد و پایش و تلاش شبانه روزی همکاران تاکنون گزارشی از خسارت آفت ملخ صحرایی و بومی به مزارع و باغات نداشتیم.

این مقام‌مسئول با بیان اینکه ۲۰ استان گرفتار ملخ بومی هستند، گفت: استان تهران یکی از استان‌های گرفتار ملخ بومی هستند که این موضوع هیچ ارتباطی به ملخ صحرایی ندارد.

معین در پایان با بیان اینکه میزان مبارزه با ملخ بومی در تهران چشمگیر نیست، تصریح کرد: بنابر آخرین آمار ۴ هزار هکتار در استان تهران مبارزه صورت گرفته، اما به سبب آنکه این ملخ‌ها در اطراف فرودگاه امام بوده، حساسیت بیشتر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار