وزارت خارجه چین تاکید کرد که واشنگتن به جای مداخله در امور دیگر کشورها باید نقض جدی حقوق بشر در داخل آمریکا را حل کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه در تماسی با یانگ جیچی، عضو کمیسیون مرکزی سیاست خارجی حزب کمونیست چین بر لزوم همکاری و شفافیت درباره منشا ویروس کرونا تأکید و درباره موضوعات دیگری از جمله حقوق بشر در چین و هنگ کنگ و تایوان گفتگو کردند.

طبق گزارش رسانه دولتی چین (CCTV)، یانگ، دیپلمات ارشد چین، از  ادعا‌های آمریکا مبنی بر نشت ویروس کرونا از آزمایشگاهی در ووهان چین ابراز نگرانی کرد.

این مقام ارشد چین، همچنین به بلینکن گفت که واشنگتن باید مسائل مربوط به تایوان را با دقت و به طور مناسب اداره کند.

او در ادامه افزود: «واشنگتن باید با پکن همکاری کند تا روابط در مسیر درستی قرار گیرد.»

چین و آمریکا دو اقتصاد بزرگ جهان در موضوعات مختلفی از تجارت و فناوری گرفته تا حقوق بشر و ویروس کرونا به شدت با هم اختلاف دارند.

یانگ و بلینکن در ماه مارس در آلاسکا دیدار و گفتگو‌هایی داشتند، و چین در آن دیدار گفت که پکن قاطعانه با اتهامات ناپسندی که درباره منشا ویروس کرونا به این کشور نسبت داده شده، مخالفت می کند.

وی در ادامه افزود: «ما از آمریکا می‌خواهیم که به حقیقت و علم احترام بگذارد، از سیاسی کردن موضوع خودداری کند و ما باید بر روی همکاری بین المللی برای مبارزه با این بیماری همه گیر تمرکز کنیم.»

یانگ همچنین در این گفتگو، بار دیگر اتهامات ریاکارانه‌ آمریکا در مورد حقوق بشر را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «آمریکا باید نقض جدی حقوق بشر در داخل کشور خود را حل کند و مباحث حقوق بشر را بهانه‌ای برای دخالت خودسرانه در امور داخلی سایر کشور‌ها نکند.»

اظهارات یانگ در مورد تایوان در پی سفر هفته گذشته سه سناتور آمریکایی با یک هواپیمای نظامی آمریکایی به تایوان صورت می‌گیرد. این سناتورها با رئیس جمهور تایوان ملاقات کردند و از اهدای ۷۵۰ هزار دوز واکسن کرونا به تایوان خبر دادند. این موضوع انتقاد شدید وزارت دفاع چین را به همراه داشت.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار