به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، صنایع شیلاتی در کشورهای همسایه با تکیه بر دانش روز در حال پیشرفت است؛ با این حال استان سیستان و بلوچستان که باید سرآمد صید و صیادی ایران به حساب بیاید، هر روز در جا میزند و اگرچه مسئولان استان حرفهای قشنگی از ترویج صنعت ماهی در قفس، صید لانگ لاین و ... میزنند، اما در عمل بیشتر ضررهای وارد شده از صید ترال به صیادان محلی نمود دارد تا توسعه این حوزه.
اینها را صیادان محلی میگویند و مدعی هستند با چشمان خودشان دیدهاند که صیادان عمانی با قایقهای پیشرفته (شیلات عمان ۷۸۳ شناور مدرن صیادی در اختیار صیادان قرار داده است) به میانههای آبهای عمان میآیند و روزانه دو تن صید میکنند و سالیانه نیز هر قایق حدود ۱۷۰ تن در صید دارد.
معضل هزاران قایق بیمجوز در سواحل مکران
یکی از صیادان جنوب سیستان و بلوچستان میگوید: اینجا نه به قایقهای ما مجوز میدهند و نه بیمهای به ما تعلق میگیرد؛ در قایقهای مجاز هم فقط پنج کارگر بیمه میشوند در حالی که ۱۰ کارگر روی یک شناور فعال هستند و این کار شیلات عدم حمایت از صیادان است. ما هم زندگی داریم، خانواده ما به دلیل شغلمان از بیمه محروم هستند.
یکی از صاحبان قایقهای صیادی نیز گفت: باور کنید شیلات به فکر ما نیست، ما را مجبور کردهاند بیمه بدنه داشته باشیم در حالی که شرکتهای بیمه بدنه هیچکدام به تعهداتشان عمل نکردهاند و حمایتی نیز اعم از اتاق استراحت، فضای انجماد سریع ماهی و ادوات صیادی مدرن مثل ماهییاب در اختیارمان قرار نمیدهد، اما کشورهای حوزه خلیج فارس با همین کارها هر روز در حال پیشرفت هستند.
مسئولان از شیوه صید نوین حمایتی نمیکنند
خالد نیازی مروج صید و صیادی کنارکی میگوید: من به شخصه از سال ۷۶ تاکنون روی مسئله صید با شیوه "لانگ لاین" کار میکنم، اما هیچکدام از مسئولان مرا حمایت نکردهاند و این در حالی است که قایقهای صیادی کشورهای حوزه خلیج فارس عموماً در حال استفاده از این روش هستند.
او ادامه داد: اکنون نیز سه کشتی صید ترال را که سال گذشته همگی توقیف شدند، به همین وسیله مجهز کردم و هر سه کشتی در حال صید به شیوه مجاز لانگ لاین هستند، اما همچنان مسئولان شیلاتی نسبت به مسئله صید لانگ لاین در سواحل مکران بیتوجه هستند.
نیازی افزود: نگاه کنید به صید و صیادی در دنیا، خودتان متوجه میشوید شیوه صید با تور خیلی وقت است که منسوخ شده، اما صیادان ما همچنان با تور صید میکنند در حالی که صید با تور مخرب است و به محیط زیست دریایی نیز آسیبهای جدی وارد میکند.
او ادامه داد: ما باید توجه داشته باشیم وقتی میتوانیم از شیوههای مناسبتری برای صید استفاده کنیم دست و بال صیاد را نبندیم؛ اکنون در حالی که تمامی قوانین بینالمللی مخالف استفاده یک موتور روی قایق هستند استفاده از دو موتور و بیشتر روی قایقهای صیادی در ایران غیرمجاز است و میگویند شما میخواهید قاچاق کنید.
جان صیادان همیشه در خطر است
او توضیح میدهد: فرض کنید صیادی با قایق یک موتوره در میان دریا موتورش از کار بیفتد و هیچ آنتنی هم که در وسط دریا نیست از کسی بتواند کمک بگیرد، در این صورت یا باید بمیرد و یا اینکه آنقدر وسط دریا صبر کند تا بلکه کسی پیدا شود و بتواند او را از همانجا به ساحل برگرداند، این واقعاً خطرناک است.
نیازی میگوید: پس نیاز است در قانون تجدید نظری صورت بگیرد و مسئولان فکر جان صیادان نیز باشند. قایق یک موتوره حتی نمیتواند وزن لانگ لاین را تحمل کند و اصلاً غیرممکن است بتوانیم با استفاده از قایق تک موتوره کار صیادی را پیشرفته کنیم.
او بیان کرد: مسئولان باید توجه داشته باشند که با پیشرفت صید و صیادی بندر کنارک که بیشترین تن ماهی را به کشور وارد میکند، میتواند استعداد بیبدیلی برای ارزآوری در کشور داشته باشد طوری که میتوان تا دو میلیارد دلار ارزآوری را برای این منطقه متصور بود، اما مسئولان شیلاتی استان ما همچنان نسبت به این مسئله بیتوجه هستند.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/ع