داودی گفت: قیمت گذاری دستوری و ناکارآمدی دولت در توزیع نهاد‌ه ها موجب خسارت به صنعت طیور شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،علی مراد داودی رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مرغداران گوشتی مازندران در همایش چالش‌ها و فرصت‌های صنعت طیور در آمل ،گفت: اعمال سیاست‌های نادرست از جمله قیمت گذاری دستوری در فروش مرغ و همچنین ناکارآمدی دولت در تامین و توزیع به موقع نهاد‌ه های مهمترین علل سردرگمی تولیدکنندگان و متحمل شدن خسارت‌های میلیاردی در صنعت طیور کشور در چند سال اخیر شده است.

او با بیان اینکه هم اکنون مازندران با ۱۹۵ واحد مرغ گوشتی حدود ۱۱ درصدی تولید گوشت مرغ کشور را تامین و نقش بسیار مهم در این صنعت سودآور دارد، افزود: متاسفانه ضعف‌های مشهود از جمله وضع قیمت تمام شده در جوجه ریزی، تامین نهاده ها، دارو و درمان و فروش مرغ زنده در ساختار صنعت طیور استان وجود دارد و باید اصلاح ساختار درستی شود.

داودی در تشریح وضع توزیع نهاد‌ه های صنعت طیور به ناکارآمدی دولت در واردات ذرت و سویا و همچنین نحوه توزیع آن تولیدکنندگان مرغ را با چالش و نوسانات شدیدی مواجه کرده است، گفت: متاسفانه این امر افزایش هزینه‌های خرید نهاد‌ها در بازار آزاد به علت دسترسی نداشتن به موقع تولیدکنندگان به نهاد‌های مورد نیاز در زمان لازم را به همراه داشته و باعث کمبود نقدینگی و بالارفتن قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده برای مصرف کننده شده است.

او سطح تولید کارشناسی در واحد‌های مرغ مادر گوشتی و بهبود عملکرد در سال‌های اخیربه نحوی بوده که تولید درکشور به شرایط استاندارد در دنیا رسیده واین توانمندی‌ها در تولید شایسته کم لطفی و بی مهری از سوی دولت و واسطه‌ها نیست، افزود: صنعت طیور اکنون رسالت تأمین ۸۰ درصدی درتامین غذای کشور و از جایگاه مهمی در توسعه اقتصادی برخوردار است.

تعطیلی ۴۰۰ مرغداری سنتی درمازندران

رضا حاجی پور نماینده مردم آمل درمجلس شورای اسلامی در  این همایش با بیان تعطیلی بیش از ۴۰۰ واحد سنتی در مازندران، گفت: متاسفانه در امر نظارتی مشکل وجود دارد و همین باعث شده که تولیدکننده گان دچار چالش شوند.

او افزود: در بحث نظارتی باید در کنار تولیدکنندگان باشیم و دستگاه‌های نظارتی را مجاب کنیم به نیاز تولیدکننده بپردازند.

حاجی پور گفت: از ابتدای فعالیت دوره جدید نمایندگان مجلس کارگروه‌های مختلفی در حوزه و بخش‌های مختلفی از صنعت، کشاورزی، دام و طیور، مسائل عدیده کشور تشکیل شده تا به بررسی مشکلات این حوزه‌ها به منظور مطالبه گری پرداخته شود.

او آمل را در بخش صنعت طیور رتبه اول مازندران دانست وگفت: مازندران جایگاه نخست صنعت طیور کشور قرار دارد، اما با این وجود جایگاه صنعت طیور در دولت با تصمیم‌گیری‌ها بیشترین فشار به عرصه طیور وارد شده است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.