به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،مهدی اصلانی مدیرکل بازرسی استان ایلام در دیدار با مدیرکل و معاونین بیمه سلامت استان، با تاکید بر اهمیت ارائه خدمات بیمهای در سطح جامعه گفت: مهمترین نیاز بعد از تأمین امنیت جانی و غذایی، برخورداری از امنیت بهداشتی و سلامت است.
اصلانی در ادامه با اشاره به ارتباط مستقیم بیمهها با نظام دریافت یارانه و کمکهای دولتی و ضرورت شفافیت و کنترلهای بیشتر در امور مرتبط با پرداخت خدمات برخوردار از یارانه دولتی لازم، اظهار کرد: الکترونیکی شدن خدمات بیمهای در کاهش فساد، سندسازی و انحرافات نقش مهمی دارد و هر چه بتوانیم فرصت دخالت مستقیم اشخاص در فرآیندهای اخذ و بررسی و تأیید اسناد بیمهای و مدت زمان رسیدگی آنها را کاهش دهیم، شرایط و زمینه دستکاری و داده سازیها کاهش مییابد.
مدیرکل بازرسی استان ایلام یکی دیگر از موانع سازمانی موجود در روند خدمات رسانی مطلوب به مردم را توجه به مدیریت صحیح تداخل و همپوشانی منافع مشترک مدیران و کارشناسان اداره کل بیمه سلامت ایرانیان با منافع مراکز طرف قرارداد و یا تعارض منافع شخصی ایشان با منافع سازمانی برای ارائه خدمات بهتر به مردم و کاهش فساد مطرح کرد و افزود: کنترل فعالیتها و مشاغل احتمالی کارکنان در خارج از محیط سازمانی در مراکز درمانی دولتی و غیر دولتی طرف قرارداد برای جلوگیری از اعمال نفوذ و تاثیری گذاری در فرایند رسیدگی و تأیید اسناد بیمهای مهم است و این موضوع در کاهش فساد تاثیرگذار خواهد بود و میبایست توسط حراست و بازرسی اداره کل بیمه سلامت انجام شود و لذا تقویت و پاسخگویی واحدهای نظارتی درون سازمانی قبل از وقوع به فساد و تخلفات مورد تأکید میباشد.
مهدی اصلانی بر لزوم شناسایی، پیش بینی و رفع خطاهای احتمالی در فرآیند الکترونیکی خدمات بیمهای تأکید کرد و اظهار داشت: کنترل و افزایش نظارتهای درون سازمانی بر نحوه و میزان قابلیتهای الکترونیکی شدن انواع خدمات بیمهای و شناسایی نواقص و خطاهای احتمالی در بازدیدهای و تطبیق مراحل الکترونیکی با سوابق فیزیکی یا راستی آزمایی آن برای شناسایی باگها یا خطاهای سیستمی یا خطاهای گزارشگیری و تحلیلهای سامانهای ناشی از ورود نادرست دادهها توسط کاربران با افزایش آموزشها و آگاهی بخشی کاربران، انجام صحیح وظایف ۱۹ گانه عوامل بیمهای مستقر در مراکز درمانی در کاهش میزان خطاها، افزایش ضریب پوشش تمامی خدمات بیمهای الکترونیکی در تمامی مراکز طرف قرارداد در عین حال پیش بینیهای لازم در مواقع ضعف زیرساختی یا قطع یا اختلال اینترنتی برای جلوگیری از هر گونه توقف در ارائه خدمات تأکید شده است.
بازرس کل استان ایلام در ادامه عنوان کرد: توجه به رعایت تعهدات اشخاص طرف قرارداد برای ارائه خدمات تشخیصی و درمانی مورد تعهد با شرایط پیش بینی شده مانند حضور مقیم یا آنکالی پزشکان یا مدیر فنی درمانگاه یا داروخانهها و آزمایشگاهها و کیفیت مطلوب در نحوه ارائه خدمات بیمهای توسط اشخاص دولتی یا غیر دولتی طرف قرارداد از طریق بازدیدهای سرزده کارشناسان و مدیران بیمه سلامت و یا استفاده از مکانیزمهای نظر سنجی از مردم با شیوههای نوین فناورانه برای ارتقای کمی و کیفی خدمات متناسب با شرایط تعهد قراردادی در رسیدگی و تایید اسناد بیمهای ضروری است و الحمدلله با شرایط خوبی که در پرداخت بموقع مطالبات اشخاص طرف قرارداد بیمهای فراهم شده و بهبود نحوه ارائه خدمات بیمهای درمانی، استقبال و نگرش به برخورداری از دفترچههای درمانی بیمه سلامت بیمار مناسبتر شده است.
او در پایان تاکید کرد: اقدامات بیمهای در بخشهای روستایی و عشایری استان، منجر به تثبیت جمعیت مولد روستاها و عشایر، افزایش مهاجرت معکوس و کاهش هزینههای شهرنشینی میشود.
در ادامه رحیمی مدیرکل بیمه سلامت استان ایلام اظهار داشت: استان ایلام حدود ۳۴۵ هزار نفر بیمه شده، وجود دارد، که از این تعداد ۲۲۰ هزار نفر روستائیان و عشایر در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر میباشند، در حدود ۵۶ هزار نفر کارکنان دولت و خانوادههای آنها و ۳۵ هزار نفر نیز بیمه سلامت همگانی بوده و حدود هزار نفر نیز بصورت پرداخت آزاد از بیمه سلامت ایرانیان برخوردار هستند.
او افزود: ۷۶ درصد بیمهها در استان ایلام رایگان میباشند و سالانه در حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه درمان به مراکز بخشهای دولتی و خصوصی پرداخت میشود.
مدیرکل بیمه سلامت با اشاره به سایر خدمات بیمه سلامت در استان ایلام اعلام کرد: نظام ارجاع پزشک خانواده در روستاها و شهرهای استان، الکترونیکی کردن روند بستری بیماران، نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی از جمله خدماتی است که تا پایان آبانماه سال جاری در تمام مراکز و بخشهای مختلف درمان دولتی و خصوصی استان بصورت کامل اجرایی خواهد شد.
انتهای پیام/ د