سفیر ایران در قزاقستان گفت: قزاقستان با وجود تحریم‌ها به توسعه مناسبات خود با ایران و خصوصا استان گلستان اهتمام دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، مجید صمدزاده صابر سفیر ایران در قزاقستان در میزگرد تجاری قزاقستان و استان گلستان که امروز به مناسبت سالگرد استقلال قزاقستان در گرگان برگزار شد در ارتباط تصویری با این میزگرد گفت: ایران مسیر مناسبی برای صادرات غلات قزاقستان است و استان گلستان به سبب نزدیکی و توانمندی، می‌تواند نقش محوری در این مناسبات داشته باشد.

در این میزگرد، سرکنسول قزاقستان در گرگان، دیگر مدیران استان و فعالان اقتصادی و نمایندگان قزاق‌های مقیم گلستان نیز حضور داشتند.

حق شناس استاندار گلستان هم گفت: استان گلستان دارای ۷۰۰هزار هکتار اراضی کشاورزی و کشور قزاقستان از ۲۲۲میلیون هکتار اراضی کشاورزی برخوردار است ولذا محیط مناسبی برای کشت فراسرزمینی استان محسوب می‌شود.

هادی حق شناس افزود: حضور قزاق‌ها در گلستان از قدمتی بیش از ۷۰سال برخوردار است و اقوام در گلستان زندگی مسالمت آمیز دارند که این نشان از مهمان نوازی ایرانیان و گلستانی‌ها دارد.

او ادامه داد: پرواز گرگان به اکتائو و تداوم آن که تا کنون ۳پرواز موفقیت آمیز و با استقبال مناسب داشته، اصلاح ریل عریض در راه آهن ایران – ترکمنستان - قزاقستان که فرصتی بی نظیر برای حضور گلستان در تجارت زمینه کشور‌های عضو پیمان اوراسیا است، تفاهمنامه ۲۵ ساله ایران و چین با توجه به ۱۷۰۰ کیلومتر مرز مشترک قزاقستان با چین، اخذ مجوز بندر در گمیشان با محوریت ترانزیت غلات و چوب و ارتباط با بندر اکتائو، فرصت منطقه آزاد تجاری -صنعتی اینچه برون گلستان و از همه مهمتر فرصت بزرگ حضور قزاق‌های خونگرم در گلستان می‌تواند نقاط برجسته تعمیق روابط بین گلستان و جمهوری قزاقستان باشد.

آسخت اورازبای، سفیر جمهوری قزاقستان در ایران نیز به ظرفیت‌های مشترک گلستان با جمهوری قزاقستان اشاره و ابراز امیدواری کرد که روابط مناسب فرهنگی منجر به توسعه روابط اقتصادی شود.

انتهای پیام/ن/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.