مهدی زاده گفت: فاویسم یک بیماری مادام العمر است که درمان قطعی ندارد، اما قابل پیشگیری و کنترل است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مهشید مهدی زاده فوق تخصص خون کودکان با حضور در برنامه کودک، مادر و تندرستی اظهار کرد: فاویسم یک بیماری ارثی خونی است که به‌علت کمبود یکی از آنزیم‌های گلبول‌های قرمز ایجاد و بیشتر در پسر‌ها دیده می‌شود. مبتلایان به این بیماری در حالت عادی و طبیعی هستند و هیچ گونه علامتی ندارند، مگر اینکه باقالا مصرف کنند.

او با اشاره به اینکه فاویسم یک بیماری مادام العمر است که درمان قطعی ندارد، اما قابل پیشگیری است و با دوری از محرک‌ها می‌توان آن را کنترل کرد، گفت: از جمله علائم این بیماری شامل تب خفیف، بی‌حالی، رنگ پریدگی، حالت تهوع و گاهی استفراغ، قرمز یا تیره رنگ شدن ادرار به رنگ چای پررنگ و گاهی درد شکم یا کمر است.

این فوق تخصص خون کودکان ادامه داد: فاویسم، یک بیماری ژنتیکی وابسته به کروموزوم ایکس (X) است که به طور معمول در جنس پسر اتفاق می‌افتد و در آن گلبول‌های قرمز نسبت به مواد اکسیدان حساس می‌شوند.

مهدی زاده با بیان اینکه اکسیدان عامل بیماری فاویسم است که در برخی مواد غذایی مانند باقلا و نخود فرنگی، برخی دارو‌ها و عفونت‌ها وجود دارد، افزود: تماس با برخی مواد مانند نفتالین و حنا نیز می‌تواند علائم این بیماری را بروز دهد.

این فوق تخصص خون کودکان با بیان اینکه بیماران مبتلا به فاویسم، در ظاهر علامتی ندارند، مگر آنکه در تماس با مواد خوراکی مانند باقلا باشند و یا اینکه از کنار مزرعه باقلا عبور کنند، اظهار کرد: هنگام مراجعه به پزشک یا مراکز درمانی باید پزشک را از بیماری فاویسم کودک خود آگاه کرد تا دارو‌های بی‌خطر و مناسب را تجویز شود.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار