شهر مدینه در یکم ذی القعده روشن و لبریز از عطر شکوفه کرامت و بخشندگی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،  یکم ذی القعده دختری از تبار آفتاب در  مدینه طلوع کرد که سال‌هاست چشم و چراغ مردم قم است.

 روزی که  به شوق دیدار برادر قدم درکویر قم گذاشت  آفتاب کرامت و بخشندگی اش بر سر مردمان این دیار سایه افکند.

چشممان از دور که به گنبد طلایی حرم می افتد دلمان  گرم می شود به حضور  کریمانه بانویی که حرمش روح را صفا می دهد و  دل های بیقرار را آرام. 

رواق‌های تو را پر کشیده ام بانو… نگاه از آن بارگه نمی‌گیرم.

شما نبض زندگیمان را به دست دارید نور حرم امن شما کافی است هراسان شده را ... 

خواهر خورشید هشتم  سال هاست که چون نگین بر کویر شهر قم می‌درخشد  و حرم امنش میزبان دل‌های خسته زائران  امسال هم اما چه غریبانه است حال و هوای حرم در سالروز طلوع کریمانه اش.

دعا می‌کنیم برای دفع شر این روزها، دعا می‌کنیم تا چشمان زائران از جای جای گیتی بار دیگر نور بگیرد، نور باران شود در این حریم و از این حرم.

تولد حضرت معصومه

برنامه های حرم حضرت معصومه(س)  در سالروز میلاد /اجرای ۲۰۰ ویژه برنامه در سطح ملی و بین‌ المللی

 از یکم ذی القعده سالروز ولادت حضرت معصومه (س) تا یازدهم ذی القعده سالروز ولادت امام رضا (ع)، به نام دهه کرامت نامگذاری شده است،دهه کرامت دهه پاسداشت فضایل اهل بیت(ع) و دهه عشق بی مانند به خورشید امامت است.

دهه کرامت

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی احمدی معاون فرهنگی حرم حضرت معصومه(س) در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به ویژه برنامه های دهه کرامت از اجرای ۲۰۰ ویژه برنامه در قالب ۴۰ عنوان محوری خبر داد و گفت: این برنامه‌ها در سطوح استانی، ملی و بین‌المللی دنبال خواهد شد.

او با اشاره به شعار دهه کرامت "خدمت کریمانه، گره گشایی به رسم اهل بیت (ع)" افزود:۳۲ نهاد در برگزاری مراسم دهه کرامت آستان مقدس بانوی کرامت را همراهی می‌کنند چرا که ایده و اجرای نامگذاری دهه کرامت از قم بود و سپس در سراسر کشور انتشار یافته است.

حجت‌الاسلام  احمدی در ادامه با اشاره به برنامه های دهه کرامت گفت: برنامه مناجات خوانی در پنج شب نخست این دهه با نوای سید مهدی میرداماد دنبال می شود.

شهر قم

معاون فرهنگی حرم حضرت معصومه(س) عنوان کرد:مراسم شام میلاد  با مداحی مهدی رسولی، برنامه سخنرانی شب‌های این دهه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان، شعرخوانی با حضور شاعران ممتاز کشوری، استقرار بیش از ۱۵ شبکه ماهواره‌ای، پخش ۱۵ سخنرانی تولیدی و تولید ویژه برنامه‌های سیما از جمله برنامه‌های دهه کرامت است.

او با بیان این که محفل شعر فاطمی هر روز در مقبره پروین اعتصامی برگزار خواهد شد، اظهار کرد: جشن خانوادگی نسیم کرامت در صحن امام رضا علیه‌السلام با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دنبال خواهد شد.

احمدی از اقدامات آستان مقدس در حوزه بین‌الملل یاد کرد و گفت: تولید سه برنامه به زبان عربی، برگزاری وبینار حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها و امام رضا علیه‌السلام، پخش زنده مشترک به زبان‌های عربی، اردو و انگلیسی و همچنین تولید محتوا به هشت زبان زنده دنیا از جمله برنامه‌های بین‌المللی است.

بارگاه حضرت معصومه

قصه بلند از مدینه تا مشهد

دختر  امام موسی کاظم (ع) است و خواهر امام هشتم در سال ۲۰۱ قمری کوله بار سفر بست تا ارادت عمیقش به ولایت را معنا کند، و خود را به برادرش در طوس برساند، چرا که قصه او قصه بلند مدینه تا مشهد است.

بانوی کرامت(س) در این سفر بر اثر مسمومیت و شدت غم و اندوه در شهر ساوه بیمار شد و فرمود: مرا به شهر قم ببرید؛ زیرا از پدرم شنیدم که می‌فرمود: شهر قم مرکز شیعیان ماست.

بر اساس روایت‌های تاریخی روز ۲۳ ربیع الاول کجاوه حامل حضرت معصومه سلام الله علی‌ها در میان استقبال پرشور مردم قم وارد این سرزمین شد؛ و از قدیم گفته اند که میهمان روزی اش را با خود می‌آورد، و چه مبارک میهمانی که خود میزبان است و قمی‌ها ریزه خوار خوان کرامت او. بانویی که با حضورش کویر خشکیده قم را به گلستان اهل علم مبدل کرده است.

روز دختر

محل اقامت مریم آل رسول، منزل موسی بن خزرج بود، همان کسی که مالک املاک بابلان بود و مدفون شدن پیکر مطهر کریمه اهل بیت در دل زمین هایش، افتخاری شد برای دنیا و آخرتش.

اقامت گاه بانوی آب و آینه را حالا بیت النور می‌گویند، مکانی مقدس که در و دیوارش ۱۷ روز شاهد حضور شاخه گلی از تبار زهرای مرضیه شد و خشت به خشت دیوارهایش همدم درد‌های تنهایی خواهری بیمار در غم فراق برادری غریب و بی یار.

ضریح

شفیعه روز جزا

چه می توان گفت در وصف بانویی که حرمش باغی از باغ های بهشت است و زیارت توام با معرفتش ،بهشت را بر انسان واجب می کند و گستره شفاعتش به حدی می رسد که نه تنها برای ورود به بهشت بلکه در داخل بهشت نیز شامل حال مومنین می شود .

حجت الاسلام موسوی  کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار ما  در خصوص شفیعه جزا بودن حضرت معصومه(س)گفت:ابتدا باید به  جایگاه  والای بانوی کرامت(س) پرداخته شود ایشان  از عالمان بزرگ جهان اسلام است،

او افزود:عمر حضرت فاطمه معصومه (س) تنها ۲۸ سال بود و در عمر کوتاه و بابرکت خود توانستند به بلند‌ترین مقام علمی، عصمت و ولایت پذیری برسند.

حجت الاسلام موسوی  ادامه داد:حضرت از روات حدیث هستند و به ویژه در سلسله سند حدیث غدیر حضور دارند همچنین روایاتی که ایشان از رسول الله (ص) نقل کرده‌اند هم در کتب شیعه آمده است و هم در کتب عامه نقل شده است.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: باتوجه به این که شهر قم شهر محدثان شیعی است و شهری است که در اوج فشار‌های عباسیون توانست میراث حدیثی شیعه را از گزند ناملایمات زمان و دشمنان کینه‌توز حفظ کند، بزرگترین محدثین شیعه برخواسته از شهر قم هستند، درخواست اهالی قم از فاطمه معصومه(س) برای ورود به شهر قم نشان از شهرت  ایشان به علم و تقوا داشت، ایشان در نبود پدر گرامیشان به سوالات شرعی و اعتقادی مردم پاسخ می‌دادند.

زیارت

او با اشاره به زهد و پارسایی حضرت  ادامه داد: یکی از القاب ایشان زاهده است، درباره زهد حضرت معصومه (س) همین قدر بس که در مدت اقامت ایشان در قم مهم ترین یادگاری که از آن حضرت باقی مانده است محراب عبادت ایشان است مکانی که بدون شک به واسطه عبادت‌های حضرت معصومه محل نزول فرشتگان بوده است و مردم قم  این محل را «بیت النور»نامیدند. 

حجت الاسلام موسوی با بیان این که حضرت معصومه(س) زاهده بودند یعنی دنبال امور دنیوی و زرق و برق آن نبودند.عنوان کرد: ایشان به لقب کریمه مشهور هستند چرا که کرامت و بزرگواری ایشان بر همگان ثابت شده است و در برآورده ساختن حوایج، واسطه فیوضات الهی و شفیع مردم در روز جزا هستند.

امام رضا

کارشناس مذهبی ادامه داد:یكى از معتقدات شیعه و از مباحث كلامى، موضوع شفاعت است كه اصل آن از قرآن كریم به خوبى استفاده مى‏ شود؛یکی از مقاماتی که برای حضرت معصومه (س) ثابت و یقینی هست همان طور که در زیارت نامه آن حضرت می‌خوانیم "یا فاطمه المعصومه اشفعی لنا فی الجنه" ،مقام شفاعت است.

حجت الاسلام موسوی افزود: امام صادق (ع) در مقام شفاعت حضرت معصومه (س) می‌فرمایند:باشفاعت ایشان شیعیان وارد بهشت می‌شوند.همه ما امیدمان به شفاعت اهل بیت (ع) من جمله حضرت فاطمه معصومه (س) است

او عنوان کرد: بعد از حضرت فاطمه زهرا (س) از جهت گستردگی مقام شفاعت، هیچ کس و حداقل هیچ بانویی به مرتبه شفیعه محشر، حضرت فاطمه معصومه (س) نمی‌رسد.

مسجد جمکران

حجت الاسلام موسوی گفت:آن چه كه در اینجا مسلم است، دو افتخار بانوان جهان حضرت  فاطمه ‏زهرا (س)و دیگرى كریمه آل محمد حضرت فاطمه‏ معصومه(س) صاحب مقام شفاعتند.

این کارشناس مذهبی گفت: در زیارت نامه حضرت معصومه (س)که از بردار بزرگوار ایشان امام رضا(ع)نقل شده است  مى‏ خوانیم: یا فاطِمَةُ اشْفَعى لى فِى الْجَنَّةِ... اى فاطمه! براى من در مورد بهشت، شفاعت كن... بنابراین، حضرت فاطمه ‏معصومه سلام‏ اللَّه ‏علیها همچون جدّه معظّمه‏ اش فاطمه‏ زهرا سلام‏ اللَّه ‏علیها از شفعاى محشر است.

او با بیان این که متن زیارت نامه حضرت معصومه از زبان برادر بزرگواران امام رضا(ع)نقل شده است، عنوان کرد: به غیر از حضرت عباس(ع) تنها امام‌زاده‌ای که دارای زیارتنامه است حضرت  معصومه (س)است؛ به این معنی فقط معصومین علیهم‌السلام هستند که زیارتنامه‌ دارند.

کارشناس مذهبی  ادامه داد:در زیارت نامه ایشان خطاب به حضرت معصومه عرض می‌کنیم یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه یعنی مرا در بهشت شفاعت کن. ظاهر کلام این را می‌رساند که حضرت معصومه مقامی دارد که در بهشت هم حق شفاعت دارد که این نکته دال بر عصمت ایشان دارد.

حضرت فاطمه معصومه (س) پرورش یافته مکتب اهل بیت (ع) و یادگار صاحبان آیه‌ تطهیر است، نمونه عالی از طهارت و پاکی و این ویژگی به زیبایی در لقب ایشان (معصومه) متجلی است،روز میلاد این حضرت در تقویم ملی ایران به نام روز دختر و فرصتی برای ارج نهادن به این قشر وسیع از جامعه نامگذاری شده است.

سبک زندگی معصومانه /صبر و استقامت و هدفمندی بانوی کرامت

حجت الاسلام اکبری،کارشناس مذهبی در خصوص سبک زندگی بانوی کرامت به خبرنگار ما گفت:حضرت معصومه علیهاالسلام در تمام دوران کودکی و نوجوانی خود، فراق پدر را تجربه کرد؛ آن حضرت در حالی که می‌دانستند پدر بزرگوارشان در زندان هستند و باید زندگی بدون وجود فیزیکی پدر را اداره کنند، اما صبر و امیدواری که در وجود آن حضرت بود از شگفتی‌هاست. ایشان، هدف و مقصد را خوب شناخته بودند و در جهت رسیدن به آن، از هیچ سعی و تلاشی دریغ نمی‌کردند.

 بانوی کرامت

او ادامه داد:اگر دختران مسلمان ما در زندگی دارای هدف باشند، سخت‌ترین مسائل و مشکلات هم که برایشان پیش بیاید مقاومت می‌کنند. این که یک دختر مسلمان بعد از مثلاً ۲۸ سال زندگی هنوز سر در گم است و خود را شکست خورده و آماج بلا‌ها و مشکلات می‌پندازد، چون هدف مشخص و خوبی ندارد. پس بزرگترین درسی که می‌توان از زندگی آن حضرت گرفت، درس هدف‌داشتن است. 

خانواده‌دوستی و پایبندی به خانواده

کارشناس مذهبی ادامه داد:ویژگی دیگر و مهم حضرت معصومه علیهاالسلام پایبندی به خانواده بود که بانوان و دختران جامعه امروز بسیار به آن نیازمند هستند. آن حضرت از کودکی با وجود نبود پدر و با وجود سختی و مشکلات بسیار در خانواده، همواره در کنار خانواده خود بودند و با مهاجرت خود از مدینه به سمت برادرشان امام رضا علیه السلام به جهت یاری رساندن و دلتنگی برای ایشان، اوج خانواده‌دوستی را برای یک زن مسلمان به نمایش گذاشتند. دختران ما باید خانواده را ملجأ و نهاد آرامش دهنده خود  قرار دهند.

عفت و نجابت حضرت معصومه الگویی برای دختران

حجت الاسلام اکبری گفت: نام آن حضرت فاطمه بود، اما به دلیل عفت و نجابت و پاکی که داشتند، معصومه لقب گرفتند.

او ادامه داد: نجابت و پاکی هم اکنون از مهم ترین نیاز‌های دختران مسلمان جامعه ماست. اگر دختران ما خود را ملتزم به پاکی روح و قداست نفس و عفت و حجاب و عفاف بدانند، اولاً خودشان از فضایی که برایشان به وجود می‌آید نهایت استفاده را خواهند برد و ثانیاً نهاد خانواده که مهم ترین قطعات پازل شکل گیری جامعه است به نهادی امن و با صفا تبدیل خواهد شد و ثالثاً جامعه در بخش‌های مختلف اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و ...، تحول عجیبی در اثر عفاف و نجابت زنان جامعه، به خود خواهد دید.

زیارت بانوی خوبی‌ها فضیلت بهشت دارد. همیشه به صحن و سرایش که می‌رسیم، گام‌ها را شمرده‌تر بر می‌داریم، دست ادب بر روی سینه می‌گذاریم و زمزمه می‌کنیم «السلام علیکِ یا بنت رسول الله، السلام علیکِ یا فاطمه المعصومه».

طلوع آفتاب کرامت/چرا حضرت معصومه(س) شفیعه روز جزا هستند؟

زیارت دختر آفتاب فضیلت بهشت را دارد اگر با شناخت معرفت زیارتشان کنیم همان طور که حضرت رضا (علیه‌السلام) برادر بزرگوار ایشان فرمودند:

مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الْجَنَّةُ.

هرکه او را زیارت کند، درحالی‌که عارف به حقش باشد، بهشت براى اوست.‌

می‌ایستیم و در برابر عصمت و کرامت شما دست ادب بر سینه می‌گذاریم و زمزمه می‌کنیم «السلام علیکِ یا بنت رسول الله، السلام علیکِ یا فاطمه المعصومه».

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار