مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت: کنترل ملخ‌ها که در بخشی از تاغزار‌های شهرستان اشتهارد وجود داشت از طریق عملیات سمپاشی، کانون‌های آلودگی کنترل شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، حامد فرضی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان این که کنترل ملخ‌ها که در بخشی از تاغزار‌های شهرستان اشتهارد وجود داشت از طریق عملیات سمپاشی، کانون‌های آلودگی کنترل شدند، گفت: پس از گزارش های دریافت شده مبنی بر حمله ملخ به تاغزار‌ها و اراضی مرتعی شهرستان اشتهارد و مزارع مجاور، سریعاً طی هماهنگی‌های به عمل آمده با مدیریت حفظ نباتات، سازمان جهاد کشاورزی استان البرز آمادگی خود را برای همکاری با آن مدیریت اعلام کرده ایم.

فرضی گفت: این ملخ‌ها بومی منطقه هستند و هنوز به مرحله‌ای طغیان نرسیده‌اند که امسال به دلیل شرایط آب و هوایی و خشک شدن پوشش گیاهی در مناطق کانونی دائمی ملخ‌های بومی به مزارع مجاور که زراعت آبی دارند حمله کرده و ایجاد آلودگی کرده اند که کارشناسان منابع طبیعی در کنار کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی رفتار این حشرات را تحت نظر دارند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز با اشاره به این که مبارزه با ملخ شاخک کوتاه ایتالیایی با هدف مراقبت و نگهداری از پوشش ارزشمند تاغزار‌های شهرستان اجرا شده است، افزود: با توجه به پایش‌های انجام شده در سطح ۷ هزار هکتار از تاغزار‌های شهرستان اشتهارد توسط نیرو‌های حفاظتی، تاغزار‌های منطقه با ۴۰۰ هکتار آلودگی به عنوان کانون بحران ملخ شاخک کوتاه شناسایی و مبارزه شیمیایی به وسیله سم مالاتیون با این آفت انجام شد.

فرضی افزود: به منظور جلوگیری از بروز هرگونه خطر احتمالی برای دام ها، این منطقه سمپاشی شده احاطه شده و مراتب از طریق اداره منابع طبیعی شهرستان به بهره برداران اطلاع‌رسانی شد که تا به پایان رسیدن دوره ماندگاری سم، از ورود دام به منطقه سم پاشی شده جلوگیری شود.

او گفت: کانون‌های آلوده به آفت‌های مختلف از سال ۹۷ تحت پایش و کنترل کارشناسان قرار دارد و هر گونه تغییر رفتار و افزایش جمعیت آفت‌های مختلف در سطح استان بررسی می‌شود.

انتهای پیام/ر.ن

برچسب ها: ملخ بومی ، تاغ زار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.