مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از آغاز کشت مکانیزه برنج کامفیروزی با بهره گیری از آب رودخانه‌ها و چشمه سار‌های موجود در قطب تولید این محصول در استان فارس خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، کاووس همتی با اشاره به محدودیت و ممنوعیت کشت برنج با استفاده از آب‌های زیر زمینی ابراز کرد: بیش ازهشت هزار هکتار برنج در این منطقه با استفاده از آب رودخانه‌های کر، تنگ شول، بهشت گمشده و چشمه سار‌های موجود در منطقه انجام می‌شود.

او با بیان اینکه ۷۰ درصد کشت برنج در این منطقه مکانیزه انجام می‌شود، افزود: بالغ بر ۵۷۰ دستگاه نشاکار در منطقه حضور دارند وعملیات کشت مکانیزه برنج را انجام می‌دهند.

همتی با تاکید براینکه کشت برنج در کامفیروز تک محصولی است و تنها محصولی است که درآمد خانوار‌ها را در طی یک سال تامین می‌کند، اظهار کرد: با استفاده از آموزش‌های ترویجی، اقداماتی در راستای تغییر الگوی کشت برنج صورت گرفته است.

این مقام مسئول، ایجاد ۳۱۰ هکتار باغ سیب و بادام، پنج هکتارباغ پسته، ۶ هکتار مزرعه زعفران، سه واحد دامداری به بهره برداری رسده و چهار واحد دامداری در دست اقدام، کشت گیاه دارویی زیره سبزوچهار واحد گلخانه‌ای در حال اجرا را از مهمترین اقدامات در راستای تغییر الگوی کشت برنج در این منطقه عنوان کرد و افزود: جایگزینی کشت برنج با سایر محصولات ادامه دارد و اقدامات جدیدی نیز در حال انجام است.

او با بیان این که در چند سال اخیر آبیاری تناوبی مزارع برنج هم مانند سایر زراعت‌ها در دستور کار قرار گرفته است، یادآور شد: در مزارع برنج در کامفیروز هم به منظور صرفه جویی در مصرف آب، آبیاری تناوبی انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت افزود: کامفیروز بزرگترین تولید کننده ارقام محلی برنج در استان فارس است و عطر و طعم ویژه برنج کامفیروزی آن را از سایر ارقام محلی متمایز کرده است.

کامفیروز در ۹۰ کیلومتری غرب شهرستان مرودشت و ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب شیراز واقع شده است.

برداشت گل محمدی در سپیدان

مهدی نصیری مدیر جهاد کشاورزی سپیدان با بیان اینکه برداشت گل محمدی در ۵۸ هکتار از گلستان‌های سپیدان به پایان رسید، گفت: برداشت این گل‌های خوشبو در سپیدان از اوایل اردیبهشت آغاز شد و تا نیمه خرداد ادامه داشت.

او اضافه کرد: متوسط برداشت گل محمدی در سپیدان بیش از یک تن در هر هکتار است و امسال حدود ۶۰ تن از این محصول به صورت غنچه و گلبرگ‌تر از گلزار‌های شهرستان برداشت شد.

نصیری افزود: کشت گل محمدی با توجه به نیاز آبی کم و ارزش اقتصادی بالا با استقبال کشاورزان سپیدانی روبرو شده است.

مهمترین موارد مصرف گل محمدی شامل تهیه گلاب، اسانس و صنایع داروسازی است و تولیدات آن علاوه بر بازار داخلی به کشور‌های حاشیه حوزه خلیج فارس، آسیای‌میانه و اروپا صادر می‌شود.

برداشت گوجه فرنگی از مزارع رستم

علی گودرزی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رستم با بیان اینکه برداشت گوجه فرنگی از ۱۲۳ هکتار زمین‌های کشاورزی شهرستان رستم اغاز شده و تا شهریورماه ادامه دارد، گفت: پیش بینی شده بیش از ۶ هزار و ۱۵۰ تن گوجه فرنگی در شهرستان رستم برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رستم گفت: کشت این محصول علاوه بر ثبات قیمت بازار شهرستان و استان‌های همجوار، برای بیش از ۶۰۰ نفر فرصت شغلی فصلی ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار