وزیر اقتصاد گفت: برخی اعلام کردند که نسبت مالیات به بودجه کاهش پیدا کرده که نادرست است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در حاشیه نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما خودمان را مکلف می دانیم مانند سال گذشته جلسات ماهانه شورای گفت و گو را داشته باشیم. خوشبختانه در وضعیت بسیار مناسبی قرار گرفته ایم و ۳۰ مورد از مصوبات این شورا به بار نشسته است. شورای گفت و گو تبدیل به شورای موثر بخش خصوصی با قوای حاکمیتی شده و امیدوار هستیم این روند تداوم و تعالی پیدا کند.

او بیان کرد: شورا اثر مستقیم و غیر مستقیم دارد. مسئولین با حضور در این جلسات واقع بینانه‌تر با مشکلات برخورد می‌کنند و این بهترین عملکردی است که می‌تواند این شورا داشته باشد.

وزیر اقتصاد گفت: بحث صادرات غیر نفتی نسبت به ۲ ماه ابتدای سال گذشته ۴۸ درصد رشد داشته است. پارامتر‌هایی مثل مصرف برق و حمل و نقل گویای  بهبود روند فرایند تولید است پس رشد مصرف می‌تواند مهر تاییدی بر تحرک بنگاه‌های تولیدی باشد.

دژپسند با تاکید بر اهمیت تامین ارز از طریق صادرات غیر نفتی گفت: تولید داخل با کمک شرکت‌های دانش بنیان توسعه مناسبی پیدا کرده است. ماسکی که سال گذشته از طریق واردات تامین می‌شد امروز بیش از نیاز داخل تولید می‌شود. همه این اتفاقات نیازمند بهبود ارتباط بخش خصوصی و دولت است.

وزیر اقتصاد گفت: در بازار سرمایه الزامات خاصی وجود دارد؛ ورود کم من به دلیل نگرانی از اظهار نظر‌های غیر حرفه‌ای است. بازار سرمایه دو رکن بازار بدهی و بازار سرمایه را دارد و روش‌های متعددی برای ورود و خروج به آن وجود دارد. طبیعتا طبق آنچه که در قانون بودجه آمده، دولت مکلف به ۹۵ هزار میلیارد خصوصی سازی است.

او افزود: قرار نیست همه واگذاری‌ها به صورت شناوری و خرد انجام شود بلکه می‌خواهیم روش‌ها را توسعه ببخشیم. هنوز افرادی که بازار را شناخته اند آمادگی حضور فعال در این بازار را دارند. عرضه اوراق دولت در تمام دنیا اتفاق می‌افتد و حتی ۷۵ درصد سرمایه دولت را تامین می‌کند. این دو بخش می‌توانند مکمل هم باشند نه در مقابل هم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: خریداران اوراق ما عمدتا کسانی بودند که نمی‌توانستد در بازار سهام ورود کنند پس گزینه‌ای جز بازار بدهی نداشتند. بازار سرمایه رکنی اساسی در تامین مالی مالی است. بالغ بر ۸۰ درصد این ۶۸۰ هزار میلیارد را بخش خصوصی تامین کرده و ما هم قوانین و مقررات را تسهیل کردیم.

دژپسند بیان کرد: دولت با قاطعیت وسط آمد و کالاها در بورس کالا بدون دخالت در قمیت گذاری عرضه شدند. بهتر است با بازار سرمایه حرفه‌ای برخورد کنند.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: من خیلی قصد اظهار نظر درباره برنامه‌های کاندیدا‌ها ندارم، ما نمی خواهیم کاندیدایی را مخاطب قرار دهیم، اما گفتار‌ها نباید تخریب کننده فضای عمومی اقتصاد باشد. سخنگوی دولت هم طی نامه‌ای از صدا و سیما برای پاسخگویی  درخواستی قانونی داشته است. ما در وزارت اقتصاد و در سایر حوزه‌ها آمادگی لازم برای پاسخگویی را داریم.

او افزود: بسیاری از موارد از جمله تامین مالی ۳۰۰ هزار میلیاردی دولت از بورس از بنیان غلط است. برخی اعلام کردند که نسبت مالیات به بودجه کاهش پیدا کرده است که تحلیل غیر حرفه‌ای محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار