در کنفرانس WWDC 2021 اپل چه گذشت؟

رویداد مجازی توسعه دهندگان WWDC 2021 شرکت اپل با معرفی های جدیدی در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، کنفرانس توسعه دهندگان WWDC 2021 اپل به صورت مجازی در حال برگزاری است و مدتی قبل خبرهایی مبنی بر اینکه شرکت اپل قصد دارد در این کنفرانس از سیستم عامل‌های اختصاصی این شرکت، تراشه جدید و بروزرسانی‌های بزرگی برای سافاری، Maps، Health و iMessage رونمایی کند، در رسانه‌ها منتشر شده بود. در ابتدای رویداد اپل از توسعه دهندگان پرسید که به نظر شما این رویداد چگونه شروع می شود؟ و هرکدام از این افراد ایده های مختلفی را ارائه کردند.


بیشتر بخوانید


کارمندان اپل ایموجی شدند

تیم کوک مدیرعامل اپل می‌گوید: "خوشحالیم که قرار است تکنولوژی‌های نویی را با شما به اشتراک بگذاریم. سال گذشته این رویداد بزرگترین رویداد اپل با بیشترین تماشاگر در تاریخ این شرکت و اولین رویداد مجازی شرکت اپل بود و تجربه‌ای متفاوت داشتیم و امسال هم به صورت آنلاین دور هم جمع شدیم تا ایده‌های خودمان را باهم به اشتراک بگذاریم." اپل برای این رویداد مجازی همه کارمندان خود را به ایموجی‌های مختلفی تبدیل کرد تا بتوانند در این رویداد حضور پیدا کنند.

در کنفرانس WWDC 2021 اپل چه گذشت؟

معرفی iOS 15

در کنفرانس WWDC 2021 اپل چه گذشت؟

قابلیت share play

در ابتدای رویداد و برای iOS بر روی facetime و imessage تمرکز شده است. در این نسخه از این برنامه‌ها تصاویر واقعی‌تر و صدا با کیفیت‌تر است. در این نسخه فیس تایم صدا با کیفیت‌تر و شفاف‌تر منتقل می‌شود. صدا با هوش مصنوعی تشخیص داده می‌شود و نویز‌ها به صورت خودکار حذف می‌شوند. همزمان در این نسخه فیس تایم می‌توان چند تصویر را در کنار هم داشت و قابلیت پرتره هم دارد که روی سوژه اصلی فوکوس می‌کند.

در کنفرانس WWDC 2021 اپل چه گذشت؟

در این نسخه با وجود یک لینک می‌توان دیگران را به این چت صوتی اضافه کرد و یکی از جالبترین ویژگی‌ها اضافه شدن اندروید و ویندوز به این چت هاست که رمزنگاری سراسری نیز شده اند. قابلیت دیگر این است که می‌توان با دیگران ویدئو دید و موسیقی گوش داد و حتی صفحه نمایش را به اشتراک گذاشت. خیلی راحت‌تر و سریع‌تر می‌توان موسیقی‌ها را به اشتراک گذاشت و طرف مقابل با کیفیت بالایی آن را دریافت می‌کند.

برای دیدن ویدئو هم می‌توان تصویر در تصویر روی صفحه نمایش گوشی خودتان ویدئوی دیگران را ببینید. این چت‌ها را می‌توان روی اپل تی وی هم متصل کرد. توسعه دهندگان دیگر نیز می‌توانند از این قابلیت برای پلتفرم‌های خودشان استفاده کنند.

در کنفرانس WWDC 2021 اپل چه گذشت؟

قابلیت‌های جدید Message

بسیاری از اطلاعات در مسیج به اشتراک گذاشته می‌شود و در این نسخه می‌توان این داده‌ها را طبقه بندی کرده و به صورت منظم فرستاد یعنی می‌توان آن‌ها را به صورت گروهی فرستاد تا مکالمه‌ای منظم‌تر داشت.

در این قابلیت اگر لینکی برای شما فرستاده شد و امکان دیدن آن را نداشتید در قسمت نیوز ذخیره می‌شود و شما می‌توانید بعدا تمامی لینک‌هایی که برای شما فرستاده شده را یک جا تماشا کنید. تصاویری که در مسیج فرستاده می‌شود به صورت خودکار در گالری ذخیره می‌شود و با کمک هوش مصنوعی تصاویر شخص صاحب گوشی در پوشه‌ای جدا ذخیره می‌شوند.

قابلیت Focus

این قابلیت در سال‌های قبل هم مطرح شده بود؛ وقتی مشغول کاری هستید و می‌خواهید فقط روی یک کار تمرکز کنید این قابلیت به کمک شما می‌آید تا حواستان با اعلان‌های دیگر پرت نشود. با استفاده از این قابلیت اعلان‌ها در یک بخش دیگر دسته بندی می‌شوند و بعدا می‌توانید آن‌ها را ببینید.

در کنفرانس WWDC 2021 اپل چه گذشت؟

در این قابلیت اگر از وضعیت مزاحم نشوید استفاده کنید وضعیت شما به او نمایش داده می‌شود؛ مثلا به طرف مقابل چت شما می‌گوید شما در جلسه هستید و بعدا با او صحبت می‌کنید. این قابلیت فوکوس شخصی سازی هم می‌شود و هرکس می‌تواند بسته به کار خود این قابلیت را شخصی سازی کند.

قابلیت Live Text

در کنفرانس WWDC 2021 اپل چه گذشت؟

این قابلیت با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند تصویر را بهتر و دقیق‌تر تشخیص دهد. این قابلیت متن را از روی عکس‌ها تشخیص می‌دهد و شما می‌توانید متن را کپی کرده یا درباره آن در گوگل جستجو کنید. این قابلیت از ۷ زبان زنده دنیا پشتیبانی می‌کند و روی آیپد اپل و مک بوک قابل دسترسی است.

قابلیت Spot Light

هر شماره‌ای را روی گوشی خود انتخاب کنید با قابلیت اسپات لایت می‌توانید تمامی اطلاعات مربوط به آن کاربر مانند شماره تماس تصاویر یا آی دی شبکه‌های اجتماعی او را ببینید.

قابلیت Memorize photo

با استفاده از این قابلیت می‌توانید تصاویر گالری خود را به ویدئو‌های جالب با موسیقی‌های مختلف تبدیل کنید. همچنین می‌توانید موسیقی‌ها را نیز از روی اپل موزیک یا موسیقی‌های ذخیره شده در تلفن خود انتخاب کنید.

کیف پول اپل

در کنفرانس WWDC 2021 اپل چه گذشت؟

شرکت‌های مختلف کارت‌های اعتباری خودشان را به کیف پول اپل اضافه کردند و می‌توان با استفاده از والت به عنوان کلید خانه یا سوئیچ اتومبیل هم استفاده کرد؛ این کیف پول از کارت‌های شناسایی سازمانی هم پشتیبانی می‌کند و می‌توان با استفاده از آن حضور و غیاب محل کار را انجام داد.

برنامه آب و هوا

در این برنامه تغییرات گرافیکی بسیاری اتفاق افتاده و محیط برنامه زیباتر شده، نقشه‌های آب و هوایی دقیق‌تر شدند و آلودگی هوا را هم نشان می‌دهند.

نقشه اپل

دو سال قبل نسخه جدید مپ عرضه شد و ابتدا در آمریکا و کانادا فعال شدند؛ این قابلیت‌های جدید به کشور‌های دیگری هم رسیده و می‌رسد. در این نسخه از مپ کره زمین به حالت سه بعدی نمایش داده می‌شود؛ همه چیز حتی خیابان‌ها و پل‌ها سه بعدی شدند. حالت شب هم در این نسخه مپ وجود دارد.

در کنفرانس WWDC 2021 اپل چه گذشت؟

در این نسخه از مپ خطوط تاکسی و اتوبوس‌ها هم به صورتی هنرمندانه گنجانده شده تا کاربران بتوانند تجربه بهتری در استفاده از مپ داشته باشند. این قابلیت‌ها تا سال آینده میلادی در اختیار کشور‌های دیگر هم قرار می‌گیرد.

قابلیت‌های جدید ایرپاد‌های اپل

قابلیت Conversation Boost

این قابلیت به افراد کم شنوا کمک می‌کند تا بتوانند صدا را بهتر بشنوند. قابلیت نوتیفیکیشن نیز اخیرا بهبود پیدا کرده است.

در کنفرانس WWDC 2021 اپل چه گذشت؟

قابلیت Find

با استفاده از این قابلیت می‌توانید ایرپاد‌های خود را پیدا کنید و دیگر نگران گم شدن آن‌ها نباشید. حالت spacial audio نیز به هدفون‌های اپل اضافه شده و ایرپاد‌ها نیز از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند. از امروز چند آلبوم خاص در این قابلیت‌ها پشتیبانی می‌شوند و با استفاده از ایرپاد می‌توان آن‌ها را سه بعدی و باکیفیت گوش کرد.

معرفی iPad OS

در این سیستم عامل وقتی تصاویر خود را می‌بینید گویا آلبوم تماشا می‌کنید!

در کنفرانس WWDC 2021 اپل چه گذشت؟

آیپد iPad OS 15

اولین تغییرات در صفحه خانه است که ویجت‌های مختلف از جمله موارد جدید به آن اضافه شده است. صفحه بازی‌ها هم به ایپد OS اضافه شده که می‌توان بازی‌ها را در آن دسته بندی کرد. می‌توان همه صفحات را در یک صفحه دید و همه برنامه‌ها را در یک صفحه کنار هم داشت. می‌توان صفحات را ترتیب بندی کرد یا آن را مخفی کرد.

قابلیت Multi Task

در این قابلیت وقتی برنامه‌ای را باز می‌کنید یک فهرست به شما نمایش داده می‌شود که با فعال کردن گرینه مولتی تسک می‌توانید به راحتی چند برنامه را در کنار هم باز کنید و حتی می‌شود در وسط تصویر هم برنامه جدیدی را باز کرد، به علاوه حالت کوچک کردن هم دارد که مانند حالت ویندوز کار می‌کند. مثلا وقتی به سافاری می‌روید صفحات را به شما نشان می‌دهد که می‌توانید به سادگی از آن‌ها بازدید کنید.

قابلیت های Note

ویژگی‌های بیشتری به این برنامه اضافه شده که می‌توان تگ و لینک به نوشته‌ها اضافه کرد.

در کنفرانس WWDC 2021 اپل چه گذشت؟

قابلیت Quick Note

ممکن است بخواهید متنی را به سرعت بنویسید تا یادتان نرود، این قابلیت به کمک شما می‌آید به این صورت که می‌توانید آن را از گوشه صفحه نمایش به بالا بکشید و از آن استفاده کنید. این قابلیت به شما کمک می‌کند که متنی که در quick note نوشتید را در متن اصلی خودتان پیدا کنید و بتوانید آن را بخوانید. در هر برنامه‌ای که باشید اگر از quick note استفاده کنید و دوباره به آن برنامه برگردید quick note به شما یادآوری می‌کند. این قابلیت در مک بوک آیفون و آیپد در دسترس است. قابلیت ترجمه سرتاسری هم به سیستم عامل‌های اپل اضافه شده که می‌توان در هرجایی هر متنی را ترجمه کرد.

قابلیت Swift play ground

این قابلیت به کودکان، برنامه نویسی آموزش می‌دهد و پس از نوشتن کد‌ها می‌توان آن‌ها را آزمایش یا حتی روی اپل استور بارگذاری کرد. این قابلیت فقط روی آیپد فعال است.

بخش حریم خصوصی

ما در اپل به حریم خصوصی اعتقاد داریم و این موضوع باید حفظ و به آن توجه شود. قابلیتی جدید وجود دارد که بررسی می‌کند هر برنامه به چه اطلاعاتی از کاربر دسترسی دارد و به چه پایگاهی می‌فرستد، برخی از ایمیل‌ها هستند که می‌توانند اطلاعات ما را در هربار باز کردن بدزدند. با قابلیت جدید اپل می‌توان آی پی و حتی موقعیت خود را مخفی کنید. این قابلیت در سافاری هم فعال است.

در کنفرانس WWDC 2021 اپل چه گذشت؟

قابلیتی در setting وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن فهمید هر برنامه چه زمانی از دوربین یا میکروفون شما استفاده می‌کند و حتی می‌گوید که اطلاعات شما با کجا به اشتراک گذاشته شده است. در حال حاضر ۶۰۰ میلیون دستگاه از سیری استفاده می‌کنند. سیری دیگر نیاز به اتصال به اینترنت ندارد و آفلاین هم می‌توان از آن استفاده کرد.

ویژگی Account Recovery

با استفاه از این قابلیت می‌توانید چند نفر را معرفی کنید تا اگر رمز عبور خود را فراموش کردید بتوانید پس از تماس با آن‌ها رمز خود را بازنشانی کنید. این قابلیت نیز در آیفون ایپد و مک بوک قابل استفاده است.

در کنفرانس WWDC 2021 اپل چه گذشت؟

قابلیت Hide My Email

در این قابلیت مایمیل‌های تصادفی ساخته می‌شود تا ایمیل اصلی شما در استفاده‌های عمومی از تلفن مشخص نشود.

برنامه سلامتی

در نسخه جدید این برنامه می‌توان اطلاعات پزشکی را به اشتراک گذاشت؛ پیشنهاد اپل به پزشکان این است که با استفاده از این برنامه با بیماران خود ارتباط بگیرند و به آنان مشورت بدهند. اپل می‌گوید برای اینکار می‌توان از اپل واچ هم استفاده کرد. این قابلیت امروزه و در شرایط کرونایی به مردم کمک می‌کند.

در کنفرانس WWDC 2021 اپل چه گذشت؟

اپل با استفاده از داده‌های مختلف در این برنامه می‌تواند بفهمد که شما با چه سرعتی چگونه و چقدر راه رفته اید؛ سنسور‌های تلفن، این داده‌ها را دریافت و تجزیه تحلیل می‌کنند. این برنامه حتی به شما کمک می‌کند که بتوانید مشکلات راه رفتن خود را بفهمید.

قابلیت Labs

در این قابلیت شما می‌توانید اطلاعات پزشکی خود را دریافت کنید و برنامه به شما کمک می‌کند که پیشگیری داشته باشید.

قابلیت Terend

در این قابلیت نیز شما می‌توانید سلامتی خود را کنترل کنید و با استفاده از این قابلیت‌های جدید می‌توانید خلاصه‌ای از پرونده پزشکی خود را با پزشکتان از طریق همین برنامه سلامتی به اشتراک بگذارید. این قابلیت‌ها روی همه سیستم عامل‌ها و در حال حاضر در آمریکا فعال است.

در کنفرانس WWDC 2021 اپل چه گذشت؟

معرفی Apple Family

در این قابلیت می‌توان همه پرونده پزشکی افراد خانواده را اضافه کرد و وضعیت سلامتی اعضای خانواده را نیز کنترل کرد. البته همه این اطلاعات محرمانه بوده و در این قابلیت‌ها از حریم خصوصی کاربر محافظت می‌شود.

قابلیت های watch OS جدید

همه قابلیت‌های iOS روی ساعت‌ها قابل دسترسی است:

در کنفرانس WWDC 2021 اپل چه گذشت؟

برنامه تنفس

این برنامه به کاربر اعلام می‌کند و دم و بازدم داشته باشد و به علاوه قابلیت‌ها بیشتری را به شما می‌دهد؛ اپل واچ استرس شما را می‌فهمد و از شما می‌خواهد با برنامه تنفس کنید تا استرس کم شود. این کار با فرستادن اعلانی روی ساعت نمایش داده می‌شود، در خواب هم مقدار تنفس و ضربان قلب اندازه گیری می‌شود. قابلیت‌های جدیدی به برنامه فیتنس اضافه شده که برنامه‌های ورزشی هستند و به کاربر کمک می‌کنند با برنامه ورزش کند.

در کنفرانس WWDC 2021 اپل چه گذشت؟

در اپل واچ با استفاده از صوت می‌توان متن‌های مختلفی نوشت و فرستاد و احتیاجی به تایپ کردن نیست. حتی می‌توان گیف هم جستجو کرد و فرستاد و امکان استفاده از ماشین حساب هم به این ساعت‌های هوشمند اضافه شده است.

خانه هوشمند

‌می‌توان در خانه را با کلید دیجیتال باز کرد، می‌توان به هوم پاد دستور داد که برنامه‌ای خاص را پخش کند، می‌توان برنامه‌ها را بین دستگاه‌های مختلف به اشتراک گذاشت؛ با استفاده از قابلیت جدید خانه هوشمند و هوش مصنوعی سلایق تمام افراد خانه شناسایی می‌شوند و برنامه‌ها متناسب با سلیقه همه افراد پخش می‌شود. هوم پاد مینی در آشپزخانه استفاده می‌شود و می‌توان با دستور دادن به آن تبدیل واحد انجام داد.

قابلیت جیدید به هوم پاد اضافه شده که صدای هر فرد را مجزا تشخیص می‌دهد؛ اپل سال گذشته هوم کیت را معرفی کرد و با استفاده از همکاری بقیه توسعه دهندگان به کمک کاربران آمده تا مشترکان بتوانند به راحتی از اکوسیستم خانه هوشمند استفاده کنند.

معرفی mac OS

mac OS montery

این سیستم عامل تغییراتی داشته که یکی از آن‌ها مربوط به فیس تایم بوده و قابلیت‌های اشاره شده در بقیه سیستم عامل‌ها نیز در mac OS فعال است.

در کنفرانس WWDC 2021 اپل چه گذشت؟

قابلیت Universal Control

در این قابلیت امکان کنترل برنامه در دستگاه‌های دیگر اپل فراهم شده است. این قابلیت شبیه به استفاده از دو مانیتور است که می‌توان همزمان از آیپد و مک و یا حتی آی مک استفاده کرد.

قابلیت Air Paly

با این قابلیت می‌توان برنامه‌ها را از روی آیفون به مک یا آیپد به مک منتقل کرد.

در کنفرانس WWDC 2021 اپل چه گذشت؟

برنامه Safari

سافاری سریع‌ترین مرورگر جهان است و ما آن را برای تجربه بهتر کاربران روی مک ساختیم. این مرورگر ۱۷ ساعت قابلیت جستجوی مداوم دارد. در نسخه جدید سافاری می‌توان تب‌ها را گروه بندی کرد تا بتوان بهتر از آن‌ها استفاده کرد. این گروه‌ها را می‌توان بین دستگاه‌های مختلف به اشتراک گذاشت. این قابلیت‌های سافاری در مک آیپد و آیفون قابل دسترسی است.

در کنفرانس WWDC 2021 اپل چه گذشت؟

اپ استور

در حال حاضر اپ استور ۶۰۰ میلیون بازدید کننده دارد و اپل ۲۳۰ میلیارد دلار به توسعه دهنده‌ها پرداخت کرده است.

گفتنی است؛ بر خلاف پیش بینی‌های قبلی اپل در این رویداد هیچ محصول سخت افزاری معرفی نکرد.

گزارش از مائده زمان فشمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۸ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
خیلی مونده به جی ال ایکس خودمون برسه اما خوشحالم رو به پیشرفتن =|
آخرین اخبار