وضعیت احسان حدادی، حسن تفتیان و مهدی پیرجهان ورزشکاران رشته دو و میدانی را در آستانه المپیک توکیو مورد بررسی قرار داده ایم.

به گزارش خبرنگار پایه و آبی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که فاصله زیادی تا مسابقات المپیک توکیو نمانده است، اما دوندگان المپیکی کشورمان با عملکرد و شرایط نامناسب خود نگرانی‌هایی را به وجود آورده اند.

بعد از تعویق المپیک توکیو و زمانی که هاشم صیامی، ریاست فدراسیون دو و میدانی را بر عهده گرفت، احسان حدادی راهی آلمان شد تا خارپاشنه خود را عمل کند و از آن طرف هم حسن تفتیان راهی اردوی فرانسه شد تا برای مسابقات المپیک آماده شود.

حدود یک سال از تعویق مسابقات المپیک می‌گذرد و حدادی همچنان درگیر مصدومیتش است و بعد از عمل کردن خارپاشنه خود این روز‌ها با دیسک کمر مواجه شده و در مسابقه‌ای هم شرکت نکرده است و شاید با این شرایط به المپیک هم نرسد.

توریست گردی حدادی و تفتیان در آمریکا و فرانسه/ محک جدی پیرجهان پیش از المپیک

این در حالی است که در این مدت هزینه گزافی برای حدادی از سوی فدراسیون دو و میدانی و کمیته ملی المپیک صرف شده و علاوه بر این، بیشتر رقبای حدادی در حال ارتقای رکورد‌های خود هستند؛ اما برعکس، نایب قهرمان المپیک لندن این روز‌ها با رفتن پیش جراحان متخصص به دنبال رفع مصدومیت خود است.

اکنون این سوال پیش می‌آید که چرا مسئولان فدراسیون دو و میدانی و کمیته ملی المپیک هزینه گزافی برای ورزشکاری که تنها در آسیا سودای حس برتری نسبت به سایر رقبای خود را دارد، صرف می کنند؟

دنیل استال سوئدی، قهرمان پرتاب دیسک دنیا مدتی پیش  در مسابقات هلسینبورگ رکورد ۶۹.۷۱ متر را به ثبت رسانده است، اما احسان حدادی شرایط مشابهی همانند المپیک ریو دارد و این احتمال وجود دارد که  جزء ۸ نفر راه یافته به مرحله فینال المپیک توکیو هم نباشد.

توریست گردی حدادی و تفتیان در آمریکا و فرانسه/ محک جدی پیرجهان پیش از المپیک

از آن طرف، حسن تفتیان هم مدتی پیش در مسابقات بین المللی مشهد با ثبت رکورد ۱۰.۴۷ ثانیه نایب قهرمان شد و سرقت کفش‌های خود را بهانه‌ای برای ناکامی اش قلمداد کرد. علاوه بر این، تفتیان با کسب مقام ششم در مسابقات دو و میدانی در فرانسه و مجارستان رکورد‌های ضعیفی در این رقابت‌ها بر جای گذاشت.

به هر حال این حدس و گمان به وجود می‌آید که پسر باد ایران تنها دنبال این است که  آینده ورزشی خود پس از بازنشستگی را تامین کند؛ وگرنه دونده ای همانند جاستین گاتلین از جامائیکا با رکورد زیر ۹ ثانیه در حال رسیدن به فرم ایده آل در بازه زمانی تا المپیک است.

توریست گردی حدادی و تفتیان در آمریکا و فرانسه/ محک جدی پیرجهان پیش از المپیک

علاوه بر این، مهدی پیرجهان، دونده دوی ۴۰۰ متر با مانع که با حفظ رتبه ۲۴ خود در رنکینگ جهانی می‌تواند به عنوان سومین سهمیه دو و میدانی کشورمان در المپیک حضور یابد، این روز‌ها در مسابقات مختلف شرکت می کند تا محک جدی برای حضور در المپیک بخورد. 

پیرجهان چند روز پیش در مسابقات دایموند لیگ شرکت کرد، اما به خاطر از دست دادن تعادلش نتوانست به خط پایان این رقابت‌ها برسد. رکورددار دوی ۴۰۰ متر با مانع روز گذشته با ثبت رکورد  ۴۹.۸۱ ثانیه توانست به مقام سوم دست یابد و بهترین حد نصاب خود را در سال ۱۴۰۰ به دست آورد. 

به هر حال بهتر است مسئولان فدراسیون دو و میدانی شفاف سازی کنند که چرا همه هزینه‌ها صرف حدادی و تفتیان می شود که هیچ شانسی برای کسب مدال المپیک ندارند؟

تفتیان با رکوردش نمی تواند بین ۸ نفر نهایی المپیک باشد 

ایرج حصیبی، کارشناس دو و میدانی کشورمان درباره عملکرد ورزشکاران المپیکی ایران اظهار کرد: به طور اساسی در دو و میدانی به مقام و رتبه توجهی نداریم و عملکرد دونده را از لحاظ رکوردی می‌سنجیم. اگر مقام ششمی تفتیان در مسابقات مجارستان با رکورد خوب همراه بود، در آن صورت نتیجه اش قابل قبول بود. تفتیان وضعیت خوبی ندارد و رکورد ۱۰.۰۳ ثانیه اش به رکورد ۱۰.۴۷ ثانیه تنزل پیدا کرده است.

او ادامه داد: اگر تفتیان رکورد ۱۰.۰۳ ثانیه اش را دوباره تکرار کند، باز هم به درد نمی‌خورد؛ چون برای حضور در بین ۸ نفر نهایی المپیک باید زیر ۱۰ ثانیه بدود. علاوه بر این، سن ورزشکار در دوی سرعت اهمیت دارد و تفتیان هم سنش بالا رفته و کارایی لازم را ندارد. مطمئن هستم که تفتیان رکورد ۱۰.۰۳ ثانیه را هم نمی‌تواند تکرار کند.

حصیبی درباره ارزیابی اش از حضور تفتیان در اردوی فرانسه گفت: مسئولان وزارت ورزش و جوانان به ورزش دنیا اشراف ندارند و متوجه نیستند تفتیان با ثبت رکورد ۱۰.۰۳ ثانیه نمی‌تواند جزء ۸ نفر اول دنیا در المپیک باشد. به هر حال هر چه ورزشکاران زیاد باشند، افراد زیادی از مسئولان ورزش و فدراسیون دو و میدانی می‌توانند در المپیک حاضر شوند.

حدادی نمی تواند روی سکوی المپیک برود 

کارشناس دو و میدانی درباره وضعیت احسان حدادی، پرتابگر المپیکی کشورمان بیان کرد: رکورد حدادی در آسیا ۶۹.۳۳ متر است که در این چند سال توانسته این رکورد را در مسابقات تکرار کند. رکورد حدادی در سطح بالایی قرار دارد، اما او دیگر قادر به تکرار این رکورد نیست. حدادی آسیب دیدگی در پاشنه پا و کتف خود دارد و نمی‌تواند بالای ۶۷ متر پرتاب کند. سایر ورزشکاران بیکار نیستند و تمرینات و مسابقات خود را برای آمادگی در المپیک انجام می‌دهند و بالای ۶۷ متر پرتاب می‌کنند. در مجموع حدادی با این رکورد، روی سکوی قهرمانی المپیک نمی‌رود.

مسئولان  دو و میدانی رکوردهای قلابی  به ثبت رساندند

او درباره وضعیت مهدی پیرجهان، دونده دوی ۴۰۰ متر با مانع که از طریق رنکینگ جهانی می‌تواند در المپیک حضور یابد، گفت: مسئولان فدراسیون دو و میدانی   برای این که مسابقات المپیک از دست ندهند، رکورد‌های قلابی و رنکینگ‌ها را علم کرده اند تا با تعداد بیشتری از ورزشکاران در المپیک شرکت کنند.

آینده دو و میدانی را تاریک می بینم 

حصیبی درباره این که تعداد سهمیه‌ها در دو و میدانی افزایش می‌یابد، گفت: ما تا کنون ۳ سهمیه المپیکی در دو و میدانی داریم. علاوه بر این، شاهین مهردلان در ترکیه پرتاب خوبی داشته و  وزنه را ۲۰.۲۳ متر پرتاب کرده است. البته زمانی این رکورد محسوب می‌شود که تست دوپینگش مشخص شود. مهردلان با این رکورد روی سکوی قهرمانی نمی‌رود و رتبه ۱۸، ۱۹ دنیا را به دست می‌آورد.

او در پایان خاطر نشان کرد: من آینده دو و میدانی را خیلی تاریک می‌بینم. به هر حال در دو و میدانی ۲۴ ماده ورزشی در بخش مردان و ۲۳ ماده ورزشی در بخش زنان وجود دارد که مجموعا ۱۴۱ مدال در المپیک توزیع می‌شود. تا کنون ما در دو و میدانی توانستیم یک مدال نقره از سوی حدادی در المپیک کسب کنیم. اکنون در اروپا هر هفته مسابقات دو و میدانی برگزار می‌شود و حدادی به علت مصدومیت نتوانسته مسابقه بدهد و به نظر نمی‌رسد که بتواند رکورد خوبی در المپیک توکیو بزند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
شما هام که پول خرج کن .یه مشت دزد کلاش
آخرین اخبار