دلشاد شکرالله گفت: طبق تصمیم کمیته دولت اقلیم کردستان به پروژه‌های سرمایه گذاری که پیشرفت آن‌ها به بیش از ۷۰ رسیده در قالب بودجه منابعی تخصیص داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست مشترک فعالان حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران با وزیر کشاورزی و آب اقلیم کردستان عراق امروز در سندیکای شرکت های ساختمانی ایران برگزار شد.

در این مراسم خانم دلشاد شکرالله وزیر کشاورزی و آب اقلیم کردستان با بیان اینکه در یک ماه گذشته وزارت کشاورزی و آب اقلیم کردستان اعلام کرده که ما آمادگی کافی برای ساخت ۹ سد و ۲ پروژه آبیاری در اقلیم کردستان داریم، گفت: با توجه به مشکلات مالی و خشکسالی که در اقلیم کردستان وجود دارد باید این پروژه ها در قالب قراردادهای خاصی منعقد شوند.

او ادامه داد: برای مشارکت در ساخت این نوع پروژه ها باید مشخص شود که شرکت های بخش خصوصی به چه نحوی مشارکت می کنند و از چه طریقی می توانند به اقلیم کردستان کمک کنند.

وزیر کشاورزی اقلیم کردستان اظهار کرد: تا کنون ۴۰ شرکت داخلی و همچنین کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی برای مشارکت در این پروژه اعلام آمادگی کرده اند و البته در بین این شرکت ها شرکتهای ایرانی هم حضور دارند.

او با بیان اینکه تجربه در پروژه های قبلی به ما نشان داد که توانمندی شرکت‌های ایرانی در درست کردن سدها بسیار خوب بوده است، گفت: اکنون برخی از شرکت‌های ایرانی در حال حاضر در درست کردن سد همکاری دارند و در اجرای دیزاین آنها شرکت های ایرانی همکاری داشته اند بنابراین در های همکاری وزارت کشاورزی اقلیم کردستان برای شرکت‌های ایرانی باز است.

دلشاد شکرالله اظهار کرد: بعد از بازگشت به اقلیم کردستان با این شرکت ها نشست خواهیم داشت و برای نحوه اجرای همکاری با آنها صحبت خواهیم کرد.

وزیر کشاورزی اقلیم کردستان با تاکید بر اینکه متاسفانه هم اکنون اقلیم کردستان دچار خشکسالی شده و نیاز بسیار سریعی به بازگشت آب داریم، افزود: از لحاظ فنی و مهندسی رساندن آب برای ما بسیار مهم است و برای درست کردن دو پروژه آبیاری و سدها و نحوه اجرای آنها کمیته تخصصی وجود دارد که در این کمیته ها نخست وزیر و معاون نخست وزیر حضور دارند و در مورد نحوه مشارکت و بازگشت سرمایه های این شرکت ها تصمیم گیری می کنند.

دلشاد شکرالله یادآور شد: در مورد نحوه سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه ها این کمیته تصمیم می گیرد، به طوری که آنها مشخص می‌کنند که زمین‌های اطراف سدها به چه شکلی مورد بهره برداری قرار گیرند و آیا پول نقدی در اجرای این پروژه ها پرداخت خواهد شد یا خیر؟

وزیر کشاورزی اقلیم کردستان با بیان اینکه برخی از شرکت ها اعلام کرده بودند که با دریافت تسهیلات دراز مدت این پروژه‌ها را انجام خواهند داد، افزود: بسیاری از شرکت ها پیش از این در اقلیم کردستان سرمایه‌گذاری و مشارکت کرده اند به طوری که پیشرفت برخی از این پروژه ها به بیش از ۷۰ درصد رسیده است.

دلشاد شکرالله ادامه داد: برای تعدادی از پروژه‌هایی که پیشرفت آنها به بالای ۷۰ درصد رسیده بود، نخست وزیر اقلیم کردستان در نظر گرفته است که ۳۳ هزار میلیارد دینار تامین مالی کند که البته این مبلغ در قالب بودجه اقلیم کردستان بوده و هم اکنون باید در پارلمان مورد تصویب قرار گیرد تا به مرحله عملیاتی برسد.

او اظهار کرد: برای پروژه‌هایی که پیشرفت آن‌ها هم کمتر از ۷۰ درصد است کابینه تصمیم خواهد گرفت و البته ما به دنبال مکانیزمی هستیم که بتوانیم مانع از ضرر و زیان هر دو طرف شویم.

این مقام مسئول اقلیم کردستان یادآور شد: همانگونه که می دانید بعد از سال ۲۰۱۳ اقلیم کردستان دچار بحران های مالی زیادی شد اما ما اطمینان می دهیم که این مبالغ بازگشت داده خواهند شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار