عملیات نظامی انگلیس در جنگ افغانستان برای مالیات دهندگان این کشور ۳۱.۳ میلیون دالر هزینه داشته است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، به نقل از روزنامه میرور، مشارکت انگلیس در عملیات نظامی در افغانستان که از سال ۲۰۰۱ آغاز شد، ۳۱.۳ میلیارد دلار برای مالیات دهندگان انگلیس هزینه داشت.

براساس گزارش این نشریه، از ماه مه ۲۰۲۱، عملیات نظامی انگلیس در جنگ افغانستان ۲۸ میلیارد پوند (بیش از ۳۲ میلیارد دالر) هزینه داشت و منجر به کشته شدن ۴۵۰ نظامی انگلیسی شد که هزینه نهایی ممکن است حتی بیشتر باشد. اما دولت تاکنون خواستار تحقیق درباره این جنگ نشده است.

ایالات متحده و متحدانش در ناتو در سال ۲۰۰۱ عملیات نظامی را در افغانستان آغاز کردند. این عملیات در چارچوب «ماموریت قاطع» انجام شد که پاسخی به حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بود.

هزینه جانی و مالی این حضور ۲۰ ساله نظامی و امنیتی در افغانستان به شکلی نجومی بالا بوده است. طی این سال‌ها بالغ بر ۲۳۰۰ نظامی زن و مرد آمریکایی کشته و بیش از ۲۰ هزار نفر مجروح شده‌اند، همینطور بیش از ۴۵۰ نظامی بریتانیایی و صد‌ها نفر دیگر از ارتش سایر کشورها.

آمریکا و بریتانیا بعد از ۲۰ سال به حضور نظامی خود در افغانستان پایان می‌دهند. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به تازگی اعلام کرده که ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ نظامیان زن و مرد باقی‌مانده در افغانستان تا ۱۱ سپتامبر این کشور را ترک خواهند کرد. بریتانیا هم در اقدامی مشابه، ۷۵۰ نیروی نظامی خود را از افغانستان خارج می‌کند.

تاریخی که برای این کار در نظر گرفته شده، ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ مصادف با بیستمین سالگرد حملات القاعده به برج‌های نیویورک در آمریکا؛ حملاتی که از افغانستان برنامه‌ریزی و کنترل شد و به دنبال آن ائتلافی به رهبری آمریکا، طالبان را از قدرت خلع کرد و القاعده را به طور موقت از این کشور بیرون راند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار