مدیرعامل تعاونی عشایر مهاباد گفت: کوچ هزار و ۲۵۰ خانوار عشایری به مناطق ییلاقی این شهرستان آغاز شد.

یوسف فصاحت مدیرعامل تعاونی عشایر مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: خانوار عشایر این شهرستان در قالب ۶ هزار و ۵۰۰ نفر به ییلاق‌های خارج از استان ارتفاعات «سهند» در آذربایجان شرقی و مناطق همجوار همچون «شاهیندژ»، «پیرانشهر» و «حومه شهرستان مهاباد» کوچ می‌کنند.

او افزود: خانوار‌های عشایر پس از پشم چینی، احشام خود با پیمودن بیش از ۸۰ کیلومتر به مدت سه ماه در این مناطق مستقر می‌شوند و سپس به مناطق قشلاقی باز می‌گردند.

فصاحت اضافه کرد: تمهیدات لازم در جهت تسهیل تردد و تامین امنیت و امکانات بهداشتی و درمانی عشایر در هنگام کوچ به مناطق ییلاقی و در محل استقرار آنان اندیشیده شده است.


بیشتر بخوانید


مدیرعامل تعاونی عشایر مهاباد اذعان کرد: در این کوچ خانوار‌های عشایر ۱۴۵ هزار راس دام سبک و پنج هزار دام سنگین خود را نیز با خود به مناطق ییلاقی همراه دارند.

او با بیان اینکه عشایر، تامین کننده ۲۵ درصد مواد پروتئینی و گوشتی این شهرستان هستند، گفت: سالانه بیش از ۱۸ هزار تن انواع مواد لبنی و گوشتی توسط عشایر مهاباد تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

در مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مرتع وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، ۷۰ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است.

این روز‌ها نغمه کوچ در ییلاقات شنیدنی است، به رسم دیرین خود همراه با دام‌ها و باروبنه کیلومتر‌ها دورتر از محل زندگی خود به ییلاق می روند.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.