مسئول شورای نظارت راهبردی امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: مرزهای مشترک دوغارون، میلک و ماهیرود بین ایران و افغانستان ۹۵ درصد ترانزیت شرکت‌های حمل و نقل بین المللی را شامل می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمود امتی مسئول شورای نظارت راهبردی در کمیسیون‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی در نشستی با هیئت اجرایی جدید اتاق مشترک ایران و افغانستان "شعبه مشهد" گفت: یکی از فرصت‌های اقتصادی و بازار‌های تجاری مطلوب برای ایران کشور افغانستان است، اما تاکنون از ظرفیت‌های اقتصادی این کشور همسایه به جهت توسعه تجارت با آن بهره لازم گرفته نشده است.

او افزود: خراسان رضوی در حوزه‌های مختلف اقتصادی با افغانستان ارتباط دارد، در بین سه مرز مشترک ایران با افغانستان شامل دوغارون، میلک و ماهیرود، ۹۵ درصد ترانزیت شرکت‌های حمل و نقل بین المللی، ۶۰ تا ۷۰ درصد صادرات کالا، بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل و محموله‌های صادراتی از طریق مرز دوغارون خراسان رضوی انجام می‌گیرد.


بیشتر بخوانید



مسئول شورای نظارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: ۲۲۰ شرکت حمل و نقل بین المللی در خراسان رضوی و ۱۲ هزار کامیون ایرانی و افغانستانی تحت پوشش این شرکت‌ها وجود دارند و ۹۰ درصد از حمل و نقل ترانزیت از بندرعباس به زابل توسط کامیون‌های افغانستانی انجام می‌شود، اما عمده حمل و نقل ترانزیتی از دوغارون و اسلام قلعه مربوط به کامیون‌های ایرانی است.

امتی بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد محموله‌های صادراتی که از کشور برای افغانستان بارگیری می‌شود، توسط ناوگان افغانستانی انجام می‌گیرد که تحت پوشش شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی است و این مهم نشان دهنده ارتباط تنگاتنگ و نزدیک حمل و نقلی و ترانزیتی این استان با بخش تجارت افغانستان است.

او با تاکید بر سرویس دهی بهتر و بیشتر به ناوگان حمل و نقل بین المللی در مرز‌های مشترک با افغانستان تصریح کرد: تعداد ورود و خروج کامیون‌ها از مرز دوغارون از ۸۰۰ خروجی یا ۸۰۰ ورودی کامیون به ۴۰۰ ورودی و ۴۰۰ خروجی در روز رسیده است که عامل اصلی آن وضع قوانین متعدد در مرز و بوروکراسی اداری در آن است.

عضو هیات اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان (شعبه مشهد) با بیان اینکه ظرفیت کشور افغانستان به عنوان یک مسیر تجاری جدید برای ترانزیت کالا، تاکید کرد: هم اینک کشور ترکیه در بنادر گرجستان و باکو سرمایه گذاری کرده و ۱۲ کشتی رورو با سرمایه خود تامین کرده است تا بتواند بیش از ۳۰ میلیارد دلار صادرات از طریق ایجاد مسیر لاجورد به آسیای میانه داشته باشد. این جنس تلاش‌ها برای توسعه تجارت ما نیز باید دنبال شود.

امتی همچنین به حضور تجار و سرمایه گذاران افغانستانی در مشهد اشاره و بر اهمیت تسهیل شرایط اقامت آن‌ها اظهار کرد: متاسفانه بعضی تصمیمات و سیاستگذاری‌هایی که بدون اخذ نظر بخش خصوصی مرتبط اعمال می‌شوند، گریز سرمایه و سرمایه گذار را منجر می‌شوند و این دغدغه را به طور ویژه در موضوع سرمایه گذاران افغانستانی ساکن در ایران و مشهد داریم.

انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.