مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: وزیر بهداشت در سفر به اصفهان برای تامین اعتبار مقابله با سالک متعهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  اصفهان،  منصور شیشه فروش مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان   با بیان اینکه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی باید اعتبارات لازم را برای مقابله با سالک تخصیص دهد تا اقدامات لازم انجام شود اظهار داشت: پیگیری‌های لازم در زمینه تخصیص اعتبار مقابله با بیماری سالک در حال انجام است.

او با بیان اینکه ۹۰ کانون سالک در استان اصفهان وجود دارد ادامه داد: کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها هم مکلف به تخصیص اعتبارات لازم برای مقابله با این بیماری هستند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: عمده کانون سالک در این استان در شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل و اردستان، نایین، شرق اصفهان و منطقه برخوار و بادرود نطنز وجود دارد.

او اضافه کرد: امسال هنوز آمار ابتلا به سالک در اصفهان نسبت به سال گذشته ارائه نشده، اما ابتلا به این بیماری سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن در این استان ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

شیشه فروش خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته اقدامات مهمی در راستای پیشگیری و کنترل این بیماری انجام گرفت که به کاهش آمار ابتلا در مناطق مختلف استان منجر شده است.

او با اشاره به اینکه ارائه آموزش‌ها به شهروندان در زمینه آشنایی با راه‌های انتقال بیماری سالک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است بیان کرد: به‌طور معمول گزش پشه‌های ناقل این بیماری از فروردین شروع می‌شود و گزارش‌هایی از ابتلا در تیر و مرداد ارائه خواهد شد و آمار ابتلا بهمن ماه هر سال ارائه می‌شود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه موش‌های شهری و روستایی میزبان و پشه ناقل این بیماری انگلی هستند گفت: باید درمان رایگان این بیماران توسط دانشگاه علوم پزشکی و مراکز درمانی انجام شود.

او ادامه داد: ارائه برنامه‌های آموزشی استفاده از لوازم حفاظت فردی یکی از روش‌های مهم برای مقابله با بیماری سالک است که مرکز بهداشت استان و شبکه‌های بهداشت و درمان در این مناطق آموزش‌های لازم را به شهروندان ارائه می‌دهند.

شیشه فروش با اشاره به اینکه مقابله با پشه ناقل سالک از ماه گذشته شروع شده و عملیات مه پاشی و سم پاشی در مناطق مختلف در حال انجام است اظهار داشت: امسال هم گروه‌های مرکز بهداشت استان به‌منظور اجرای طرح کنترل و پیشگیری این بیماری از اسفندماه آغاز به کار کردند و لانه کوبی و مقابله با میزبان و جونده کشی را انجام دادند که با همکاری بخش‌های مختلف در شهرستان‌ها انجام شد و تا شهریور ماه هم ادامه خواهد داشت.

او بیان کرد: لانه کوبی و جونده کشی (میزبان) و مقابله با ناقل (پشه) با روش مه پاشی و سم پاشی از راه‌های پیشگیری و کنترل این بیماری محسوب می‌شود که در حال انجام است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: اولین مرحله لانه کوبی در اسفند سال گذشته شروع شد و تا آخر شهریور هم ادامه دارد و هر ماه یک مرحله لانه کوبی، مقابله و کنترل جونده انجام می‌شود.

او با بیان اینکه بهسازی و پاکسازی محیط‌های جاذب مخزن، سومین راه مقابله با بیماری سالک است اضافه کرد: هر گونه بنای مخروبه و خانه‌های قدیمی و محل‌های نگهداری زباله و نخاله‌های ساختمانی، فضولات دامی و کود‌های کشاورزی محل رشد و نمو مخزن این بیماری محسوب می‌شود.

به گفته او، پاکسازی و بهسازی محیط یکی از راه‌های مهم مقابله با این بیماری محسوب می‌شود و به همه شهرداری‌ها ابلاغ شده است که برای شناسایی مکان‌های مخروبه و ساماندهی نشده و کنترل فاضلاب‌ها و پساب‌های رها شده اقدام کنند.

شیشه فروش با بیان اینکه شرایط خشکسالی و کم آبی در این مناطق موجب افزایش مناطق جاذب و رشد مخزن می‌شود یادآور شد: جهاد کشاورزی هم موظف شده است که به دامداران و کشاورزان اعلام کند از انباشت نخاله‌ها و ضایعات دامی در مناطق روستایی و سکونتگاهی خودداری کنند و سازمان میراث فرهنگی هم موظف است که خانه‌های قدیمی و مخروبه را تعیین تکلیف کند.

 

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.