کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان: شهروندان هزاره در معرض نسل‌کشی قرار دارند

کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان با استناد به آمار و ارزیابی‌ها اعلام کرد شهروندان هزاره در معرض نسل‌کشی قرار دارند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان پس از ارزیابی و بررسی برخی اسناد درباره حملاتی در کابل افغانستان اعلام کرد مردم در هزاره در معرض نسل‌کشی قرار دارند.

این نهاد خواستار تحقیقات گسترده و بین‌المللی درباره این مسئله ازسوی سازمان ملل شده است. همچنین در چند روز اخیر در شبکه‌های اجتماعی کمپینی با عنوان «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» به راه افتاده است. این کمپین واکنشی به انفجار‌های اخیر در افغانستان و به طور خاص در غرب کابل است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی از داخل و خارج افغانستان حملات اخیر را «سیستماتیک و هدفمند» دانسته و از آن به عنوان «نسل‌کشی هزاره‌ها» نام می‌برند.

«موسی‌خان رجا» یکی از افراد فعال در این کمپین می‌گوید: «افراد را از ماشین پایین آورده و می‌کشند. آن‌ها را در مدرسه‌ها می‌کشند. بچه‌های ما کشته شدند. این در واقع یک نسل‌کشی است. باید صدای خود را بالا ببریم.»

«خالد نورا» یکی دیگر از این فعالان، نیز می‌گوید: «من به عنوان یک پشتون حامی برادران خود در هزاره هستم. من هرگز اجازه نمی‌دهم دشمن با چنین اقدامات و حملاتی میان ما تفرقه بیفکند.»

«شهرزاد اکبر» رییس کمیسیون مستقل حقوق‌بشر، نیز در این باره اعلام کرد: «ارزیابی ما این است که جمعیت شیعه و هزاره در افغانستان در معرض یک نسل‌کشی هستند و تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. از همین رو ما درخواست کردیم تا یک گروه ازسوی سازمان ملل مسئول این تحقیقات شوند.»

آمار‌ها بیانگر آن است که در ۵ سال اخیر در چهارده حمله بیش از ۵۶۰ نفر از افغان‌ها جان خود را از دست داده‌اند. اغلب این حملات نیز در قالب حملات انتحاری و انفجار در غرب کابل اتفاق افتاده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار