ابر‌های زیبای مریخ از دید کاوشگر ناسا + فیلم

روز‌های ابری در سیاره مریخ نادر است و کاوشگر ناسا یکی از این روز‌ها را با دوربین خود ثبت کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از دیلی میل، روز‌های ابری در مریخ نادر است و معمولاً فقط در سردترین زمان سال در نزدیکی خط استوا ظاهر می‌شود. ناسا در این سیاره متوجه تشکیل برخی ابر‌ها در آسمان بالای کاوشگر شد و تصمیم گرفت آن‌ها را مستند کند.

در ماه‌های گذشته چند عکس شگفت انگیز گرفته شده است که نشان می‌دهد روز‌های ابری در سیاره سرخ چگونه به نظر می‌رسد.

ناسا در اعلامیه‌ای از این ابر‌های غیر منتظره به عنوان ابر‌های «زودرس» یاد کرد و در آن اعلام کرد که تیم کنجکاوی قبلاً از تصاویر مریخ نورد کشف جدیدی درباره ابر‌های اولیه کرده مبنی بر اینکه آن‌ها بالاتر از حد معمول و خیلی سرد هستند.

به گفته ناسا بیشتر ابر‌های مریخ معمولاً ۳۷ مایل (۶۰ کیلومتر) در آسمان هستند و از یخ آب تشکیل شده اند. با این وجود ابر‌های به اصطلاح اولیه در ارتفاعات بیشتری قرار دارند و خنک‌تر هستند، یعنی از دی اکسید کربن یخ زده یا یخ خشک ساخته شده اند. ناسا ارتفاع ابر‌های اولیه را در تصاویر ثبت شده از سوی کاوشگر خود در مریخ مشخص نکرده است.

در بیانیه این آژانس آمده است: دانشمندان به دنبال سرنخ‌های ظریف برای تعیین ارتفاع ابر‌ها هستند و برای تأیید اینکه تصاویر ابر‌های یخ آب را به صورت یخ خشک نشان می‌دهند، به تجزیه و تحلیل بیشتر می‌پردازند.


بیشتر بخوانید


مریخ نورد ناسا این تصاویر از ابر‌ها را در سطح مریخ درست پس از غروب خورشید در ۳۱ مارس ثبت کرده است.

ناسا تصاویر جمع آوری شده از ابر‌ها را که در آن‌ها به صورت لرزان به نظر می‌رسند اینگونه توصیف کرد: هنگامی که درست پس از غروب آفتاب دیده می‌شوند. بلور‌های یخ آن‌ها نور کم را گرفته و باعث درخشش آن‌ها در آسمان تاریک می‌شود. این ابر‌های گرگ و میش که به آن‌ها شب نیز می‌گویند با پر شدن از بلور‌ها روشن‌تر سپس وقتی موقعیت خورشید در آسمان به زیر ارتفاع می‌رسد، تاریک می‌شوند. این فقط یک سرنخ مفید است که دانشمندان از آن برای تعیین طول ابر‌ها استفاده می‌کنند.

مارک لمون، ستاره شناس در انستیتوی علوم فضایی در بولدر کلرادو در اعلامیه ناسا گفت: اگر ابری را مشاهده می‌کنید که دارای توده‌هایی با همان رنگ است. دلیل آن رشد این ابر‌ها با همان سرعت است.

او افزود: تصاویر ابر‌ها چشم انداز جدیدی به ما می‌دهد. در حالی که مریخ نوردان و هلی کوپتر‌های ما تصاویر شگفت انگیزی از سطح سنگلاخ سیاره را برای ما ارسال می‌کنند، کاوشگر نشان می‌دهد که این سیاره می‌تواند رنگارنگ‌تر از آن چیزی باشد که فکر می‌کردیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
ما هم تا صد سال دیگه درگیر ساختن پرایدیم