هیئت امور اسرای فلسطینی اعلام کرد در پنجاه و چهارمین سالروز اشغال فلسطین، نظامیان رژیم صهیونیستی تاکنون یک میلیون فلسطینی را بازداشت کرده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، امروز شنبه ۵ ژوئن مصادف است با ۵۴ امین سالروز نکسه که طی آن قدس، کرانه باختری، نوار غزه، بخش‌هایی از سینا و بلندی‌های اشغالی جولان به اشغال رژیم صهیونیستی درآمد.

پنجم ژوئن سال ۱۹۶۷ جنگی میان رژیم صهیونیستی و کشور‌های عربی مصر، سوریه و اردن روی داد که به جنگ شش روزه معروف شد. این جنگ از ۵ ژوئن آغاز شد و تا ۱۰ ژوئن ۱۹۶۷ ادامه یافت. در این جنگ نیرو‌های عراقی هم از کشور‌های عربی پشتیبانی می‌کردند.

رژیم صهیونیستی ابتدا پایگاه‌های هوایی مصر و کانال سوئز را بمباران کرد و پس از آن حملات علیه دو جبهه اردن و سوریه را آغاز کرد. نیروی هوایی اردن و سوریه و البته عراق نیز حملاتی را علیه شهرک‌های صهیونیست‌نشین در اراضی اشغالی برای کاهش فشار‌ها بر جبهه مصر آغاز کردند.

در پنجمین روز جنگ، نیروی هوایی مصر، سوریه و اردن به کلی از عرصه جنگ خارج شد و رژیم صهیونیستی توانست بخش‌های وسیعی از اراضی عربی از جمله بلندی‌های جولان سوریه، صحرای سینا در مصر و کرانه باختری، قدس شرقی و نوار غزه را اشغال کند. اشغال این مناطق موجب تشدید عملیات شهرک‌سازی رژیم اشغالگر و مهاجرت هرچه بیشتر یهودیان به اراضی اشغالی شد.

از آن زمان رژیم صهیونیستی به شیوه‌های مختلف درصدد یهودی‌سازی شهر قدس برآمد، چه با مصادره اراضی فلسطینیان و شهرک‌سازی در آن و چه از طریق کوچاندن ساکنان اصلی این شهر و اجرای طرح‌های امنیتی، نظامی و راهبردی در آن. شهر قدس که بخش غربی آن سال ۱۹۴۸ به اشغال رژیم صهیونیستی درآمده بود، به کلی به تصرف این رژیم درآمد و بدین گونه قدس شرقی نیز اشغال شد.

این روز به فاجعه نکسه معروف شده است که منجر به آوارگی ۳۰۰ هزار فلسطینی شد که بیشتر آنان در اردن ساکن شدند. طی ۶ روز جنگ، ۱۵ تا ۳۵ هزار عرب به شهادت رسیدند و در مقابل ۸۰۰ صهیونیست نیز کشته شدند و کشور‌های عربی ۷۰ الی ۸۰ درصد از تجهیزات و توان نظامی خود را از دست دادند. رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ تا به امروز همچنان به جنایات خود علیه ملت فلسطین ادامه می‌دهد و مصادره اراضی فلسطینی و شهرک‌سازی در آن برای اشغالگران یهودی با سرعت بیشتری ادامه دارد.

هیئت امور اسرا و آزادگان فلسطین در گزارشی بدین مناسبت اعلام کرد: نظامیان رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ تا به امروز یک میلیون مرتبه دست به بازداشت فلسطینیان زدند. در این گزارش آمده که در این مدت بیش از ۱۷ هزار زن و دختر و بیش از ۵۰ هزار کودک بازداشت شده‌اند. همچنین طی ۵۴ سال گذشته، ۲۲۶ اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.

 با وجود تلاش‌های اشغالگران صهیونیست برای باز پس گرفتن کنترل شهر قدس اشغالی از طریق اقدامات امنیتی، تقویت حضورشان در اطراف بخش قدیمی، قطع کردن ارتباط برخی محله‌ها از یکدیگر و تشدید سرکوب فلسطینیان اما سالگرد اشغال قدس امسال متفاوت است، زیرا همه چیز تغییر کرده و مقاومت پیروز شده است و ساکنان قدس نیز ایستادگی افسانه واری ثبت کرده‎‌اند.

سالروز نکسه امسال با سال‌های قبل تفاوتی چشمگیر دارد و آن پیروزی خیره کننده گروه‌های مقاومت فلسطینی با پرتاب بیش از ۴ هزار موشک طی ۱۲ روز جنگ با رژیم صهیونیستی و شکست مفتضحانه این رژیم در مقابله با توان فلسطینی‌ها در کنار بحران داخلی این رژیم در تشکیل کابینه و اختلافات داخلی و تظاهرات صهیونیست‌ها در اعتراض به اقدامات و فساد این رژیم است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار