رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد میدان گازی جدیدی به ظرفیت ۱۳۵ میلیارد متر مکعب در دریای سیاه کشف شده که استخراج گاز از آن طی ۳ مرحله صورت می‌پذیرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه از کشف یک میدان جدید گاز طبیعی به ظرفیت ۱۳۵ میلیارد متر مکعب در دریای سیاه و به دنبال یک کشف تاریخی در سال گذشته خبر داد.

 اردوغان در مراسم احداث بندر فیلیوس و تأسیسات گاز طبیعی در دریای سیاه گفت: کشتی حفاری ما میدان گاز طبیعی ۱۳۵ میلیارد متر مکعبی در چاه فراساحلی آماسرا -۱ در میدان گازی ساکاریا را کشف کرده است.

اردوغان با اشاره به اینکه کشف کل گاز طبیعی ترکیه در دریای سیاه به ۵۴۰ میلیارد متر مکعب رسیده است، گفت: فعالیت‌های حفاری در منطقه چاه «آماسرا ۱» ادامه دارد و ما منتظر خبر‌های خوب جدیدی از این منطقه هستیم.

او  همچنین تصریح کرد که آن‌ها قصد دارند در سه مرحله گاز طبیعی را از این میدان استخراج کنند.

اردوغان در این باره گفت: مرحله اول شامل سیستم‌های تولید گاز طبیعی است که در بستر دریا ایجاد می‌شود، در مرحله دوم شاهد راه اندازی تاسیساتی خواهیم بود که گاز طبیعی را روی زمین پردازش می‌کند و آن را برای استفاده آماده می‌کند و مرحله سوم خط لوله است که ارتباط سیستم‌ها در دریا و تاسیسات خشکی را فراهم می‌کند.

ترکیه سال گذشته ذخایری به میزان ۴۰۵ میلیارد متر مکعب در چاه تونا-۱ در میدان ساکاریا کشف کردند که بزرگترین اکتشاف گازی صورت گرفته در دریای سیاه به شمار می‌رود. نخستین تولید گاز از میدان گازی ساکاریا برای سال ۲۰۲۳ برنامه ریزی شده است.

ترکیه به عنوان یک کشور وابسته به واردات، سال گذشته ۴۸ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی با رشد ۶.۵ درصدی نسبت به سال قبل وارد کرده است.

بر اساس اطلاعات سازمان تنظیم مقررات بازار انرژی ترکیه، تولید گاز طبیعی ترکیه در سال ۲۰۲۰، ۴۴۱ میلیون متر مکعب بوده است.

اردوغان با تأکید بر اینکه بندر تازه افتتاح شده، که در فهرست اهداف ۲۰۲۳ کشور قرار دارد، یکی از زیرساخت‌های مهمی است که ترکیه را در میان ۱۰ اقتصاد برتر جهان قرار می‌دهد، گفت که این بندر با ظرفیت سالانه ۲۵ میلیون تن، سهم قابل توجهی در صادرات کشور خواهد داشت.  

او همچنین تأکید کرد که موفقیت این کشور در زمینه انرژی تنها به گاز طبیعی محدود نمی‌شود و گفت: سه حلقه چاه در جنوب شرقی دیاربکر و شمال غرب استان کرکلارلی ظرفیت تولید روزانه ۶۸۰۰ بشکه نفت دارند.

رئیس جمهور ترکیه همچنین به تلاش‌های ترکیه در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره و اعلام کرد کهامسال با ۲ هزار مگاوات خورشیدی و ۲ هزار مگاوات باد، در مجموع ۴۰۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر  تولید خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
رفته بودیم استانبول رفتیم کنار دریای سیاه دیدم دریا به جای آبی سیاهه خوب که نگاه کردم دیدم جلبکای اونجا که به سنگای کف دریا چسبیده بودن به جای اینکه سبز باشن سیاه بودن خیلی تعجب ناک بود
آخرین اخبار