وزیر خارجه چین در نشست مجازی با وزرای خارجه افغانستان و پاکستان، خواستار ارتباط اقتصادی نزدیک‌تر میان کشورها شد.

به گزارش  حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از عرب نیوز، چین خواستار همکاری امنیتی و اقتصادی نزدیک‌تر با افغانستان است.

خبرگزاری رسمی شینهوا گزارش داد: وزرای خارجه چین، افغانستان و پاکستان در دیداری از طریق ویدئو کنفرانس با یکدیگر گفتگو و توافق کردند که خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان باید با روشی مسئولانه و منظم انجام شود تا از وخامت شرایط امنیتی در این کشور جلوگیری شود.

وانگ یی،  وزیر خارجه چین گفت: سه کشور برای تقویت منافع افغانستان و کشور‌های همسایه نیاز به تقویت ارتباطات و همکاری‌ها چند جانبه دارند. امنیت و ثبات افغانستان و منطقه با چالش‌های جدیدی روبرو شده است، زیرا خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان روند صلح و سازش در افغانستان را تحت تأثیر قرار داده و درگیری‌های مسلحانه و فعالیت‌های تروریستی را بیشتر کرده است.

چین مدت هاست که از حضور نیرو‌های آمریکایی و متحدانش در افغانستان ابراز نارضایتی می‌کند، اما به همان اندازه نگران است که این کشور به پناهگاهی برای شورشیان تبدیل شود که می‌تواند امنیت منطقه سین کیانگ خود که مرز باریکی با افغانستان دارد را تهدید کند.

شینهوا اعلام کرد: وانگ، محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه افغانستان و شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان بر لزوم جلوگیری از اقدام هر نوع سازمان تروریستی از سرزمین‌های خود برای انجام اقدامات جنایتکارانه علیه سایر کشور‌ها تأکید کردند.

چین تلاش کرده  تا روابط اقتصادی خود با افغانستان را گسترش دهد اما درگیری مداوم بین دولت، طالبان و دیگر گروه‌ها تا حد زیادی مانع چنین پروژه‌هایی شده است. پکن همچنین سعی در تقویت روابط نزدیک با پاکستان داشته، اما ضعف اقتصادی و مشکلات امنیتی این کشور موفقیت آن را کمرنگ کرده است.

پیشتر آمریکا اعلام کرد که ۲۵۰۰-۳۵۰۰ نیروس خود به همراه ۷۰۰۰ نفر از نیرو‌های متحد ناتو را حداکثر تا ۱۱ سپتامبر از افغانستان خارج کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.