باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد گزارش می‌دهد؛

شوری با چاشنی شعور + فیلم

انتخابات پرشور و مشارکت بالای مردم، آینده کشور را تضمین خواهد کرد و هرچه انتخابات با اقبال عمومی بیشتری همراه شود، منافعش برای کشور بیشتر می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، از یک سال پیش شاید هم از ۴ سال پیش، پاشنه‌های تلاش را ور کشیدند و اول کار، چراغ خاموش و با احتیاط قدم برداشتند و درِ گوشی به نزدیکان خود خبر دادند، اما بعد، کم کم رو دربایستی را کنار گذاشتند و با صدای بلند تر، خبر را به گوش این و آن رساندند و از دور و بری‌ها خواستند برای قدم گذاشتن در مسیر رقابت، همراهی شان کنند.

صحبت از نقش اول‌های سریالی است که هر ۴ سال یک بار رخ می‌نماید و پایانش پس از چند وقت به ساختمان پاستور و همچنین صندلی‌های شورای اسلامی شهر و روستا ختم می‌شود که خیلی از تصمیم‌های کلان و برنامه ریزی‌ها از آنجا‌ها سردر می‌آورد.

داوطلبان شرکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا که این روزها، در تکاپوی برنامه ریزی برای شرکت در انتخابات هستند.


بیشتر بخوانید


ماراتن نفس گیر تبلیغات رسمی انتخابات، از ۲۰ خرداد ماه آغاز شد و تا ۲۶ خردادماه به مدت یک هفته ادامه دارد؛ بی شک در این فرصت یک هفته‌ای تنور انتخابات گرم‌تر خواهد شد.

اگرچه فعالیت‌های انتخاباتی سبب افزایش شور و نشاط اجتماعی در جامعه می‌شود، اما آنچه مهم و تعیین کننده است، حاکمیت قانون است و حالا باید دید، نامزد‌های انتخاباتی و حامیانشان در چهارمحال و بختیاری تا چه حد می‌توانند در مسیر قانون، فعالیت‌های انتخاباتی خود را پی ریزی کنند و مردم مثل ادوار قبل چقدر می‌توانند شور و شعور سیاسی خود را در این رویداد مهم سیاسی به رخ دنیا بکشند.

اولین قدم‌های محسوس در چهار محال و بختیاری فروردین ماه بود که نخستین فهرست نامزد‌های احتمالی انتخابات شورا‌های اسلامی در برخی از فضا‌های مجازی منتشر شد و اولین تکاپو‌های مردمی با رنگ و بوی انتخاباتی، هر چند در قالب گپ و گفت‌های صمیمی در این استان پا گرفت.

آنطور که جعفر مردانی رئیس ستاد انتخابات چهارمحال و بختیاری فروردین ماه امسال اعلام کرد: ۹۳۳ نفر برای رقابت در شورا‌های اسلامی شهر‌ها نامنویسی کردند.

اگرچه پس از بررسی هیئت‌های اجرایی و هم چنین هیئت‌های نظارت، دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در چهارمحال و بختیاری، احراز صلاحیت ۹۲ درصد داوطلبان عضویت در شورا‌های اسلامی شهر‌ها تائید شد.

روز‌هایی پر از شور و هیجان برای عده‌ای که خود را حامی پر و پا قرص برخی داوطلبان می‌دانند و یا عده‌ای دیگر که در کنار کار‌های روزمره، از گوشه و کنار، تلاش می‌کنند تا داوطلب اصلح را بشناسند.

از ماه‌ها قبل، بعضی‌ها در محافل عمومی درخصوص کسانی که برای آمدن به کارزار انتخابات اعلام آمادگی کرده اند، بحث و تبادل نظر و برخی، عملا حمایت شان را از گروهی نامزد‌ها اعلام می‌کردند.

روستا‌های چهارمحال و بختیاری هم از این شور انتخاباتی، عقب نمانده اند.

ثبت نام سه هزار و ۸۰۷ نفر در انتخابات شورا‌های روستا و تیره‌های عشایری چهارمحال و بختیاری

ملک‌محمد قربانپور مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: از ثبت‌نام سه هزار و ۸۰۷  سه هزار و ۶۶۱ نفر مرد و ۱۴۶ نفر زن هستند.

قربانپور اضافه کرد: ۸۰ درصد داوطلبان بدون سابقه شورایی و ۲۰ درصد سابقه فعالیت در شورا‌های اسلامی را دارند.

او افزود: انتخابات شورا‌های اسلامی در ۶۵۹ شهر و روستای این استان شامل۶۱۶ روستا و ۴۳ شهر برگزار خواهد شد.

قربان‌پور با اشاره به برگزاری انتخابات شورا‌های اسلامی در ۶۱۶ روستای چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: از این تعداد ۵۶۷ روستا دارای جمعیت زیر یک‌هزار و ۵۰۰ نفر با شورا‌های سه نفره و ۴۹ روستا دارای جمعیت بالای یک‌هزار و ۵۰۰ نفر با شورا‌های پنج نفره هستند.

زیر پوست شهر خبر‌هایی است!

اما فضای مجازی این دوره خیلی داغ‌تر از ادوار گذشته سنگ انتخابات را به سینه می‌زند، از ساختن نماهنگ گرفته تا دادن حق عضویت به کاربران.

چند روز دیگر تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های شهر و روستا باقی مانده است و هرروز که می‌گذرد شور انتخابات در جامعه بیشتر می‌شود، هرچند شیوع کرونا بر ارتباطات چهره به چهره اثر گذاشته است، اما مردم با استفاده از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی این خلأ را جبران کرده‌اند.

فضای مجازی این روز‌ها به بستری مناسب برای تبادل افکار و اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی تبدیل‌شده و هر رأی‌دهنده سعی می‌کند بیش از گذشته در جریان برنامه‌های داوطلبان قرار گیرد.

برگزاری ویژه برنامه‌های صداوسیما نیز فرصتی مغتنم برای مردم است که با دیدگاه‌ها و اندیشه‌های داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری بیشتر آشنا شوند، اما در بحث انتخابات شورا‌های شهر و روستا نیز داوطلبان در حال برنامه‌ریزی برای تبلیغات در مهلت قانونی هستند هرچند می‌توان فعالیت‌های آنان را در فضای مجازی نیز بیشتر از گذشته رصد کرد.

از سوی دیگر مسئولان نیز سعی دارند با بیشتر کردن حوزه‌های اخذ رأی، استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی و آسان کردن و تسریع فرایند رأی‌گیری به لحاظ شرایط اپیدمی کرونا شرایط را بیش‌ازپیش برای حضور مردم در پای صندوق‌های رأی مهیا کنند.

ملک‌محمد قربانپور مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تغییر ساختار‌های تبلیغاتی در این دوره از انتخابات، بهداشت به یکی از مولفه‌های مهم تبدیل شده است و شایسته است تا رسانه‌ها و فضای مجازی در این خصوص اطلاع‌رسانی مناسبی داشته باشند.

او افزود: همواره مولفه‌های مهمی نظیر بی‌طرفی، قانونمنداری، امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت جزو جدایی‌ناپذیر انتخابات در کشور بوده است، اما در این دوره با توجه به شیوع ویروس کرونا مولفه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نیز به این موارد اضافه شده است.

قربانپور اضافه کرد: باید از همه ظرفیت‌ها برای تبیین و تبلیغ رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در ستاد‌های تبلیغاتی بهره‌گیری کرد و در این میان فضای مجازی یکی از بهترین ظرفیت‌ها را برای این مهم فراهم کرده است.

او ادامه داد: چنانچه دستورالعمل‌های بهداشتی در ستاد‌های کاندیدا‌های ریاست جمهوری رعایت نشود مسئولیت آن بر عهده رئیس ستاد است و در ستاد‌های مربوط به کاندیدا‌های شورای اسلامی شهر و روستا بر عهده نامزد است که مطابق قانون با آن‌ها برخورد می‌شود.

شوری با چاشنی شعور

قربانپور با بیان اینکه تبلیغات در فضا‌های بسته ممنوع است، اظهار داشت: همچنین برگزاری جلسات سخنرانی و تبلیغاتی در فضا‌های باز باید با ۳۰ درصد ظرفیت آن فضا برگزار شود و به ازای هر نفر هشت مترمربع فضا در نظر گرفته شود.

او در ادامه تعداد واجدان شرایط رای در استان را ۷۴۱ هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۸ هزار و ۵۹۲ نفر رای اولی هستند.

قربانپور همچنین از پیشنهاد استقرار یک هزار و ۱۶۴ شعبه اخذ رای در استان خبر داد و افزود: تاکنون با ۹۳۸ شعبه موافقت شده است که از این تعداد ۷۵۰ شعبه ثابت و ۱۸۸ شعبه سیار است.

او ادامه داد: کمترین شعبه اخذ رای استان در شهرستان بن با ۲۷ شعبه و بیشترین در شهرستان لردگان با ۲۳۱ شعبه پیش‌بینی شده است.

قربانپور در پاسخ به برخی انتقادات وارده به عملکرد دولت، تصریح کرد: باید در قضاوت‌ها و ارزیابی‌ها به ویژه در فضای مجازی علاوه بر پرداختن به کاستی‌ها، به اقدامات مثبت نیز اشاره کرد تا از این طریق نقد‌ها منصفانه باشد.

انتخابات ۱۴۰۰ باید به دور از هرگونه تخلف برگزار شود

شهاب قائدی رئیس هیئت بازرسی انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا در چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: باید تلاش کنیم انتخابات ۱۴۰۰ به دور از هرگونه تخلف و به صورت کاملا قانونمند برگزار شود.

او با تاکید بر اجرای صحیح قانون در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا، افزود: صیانت و حفاظت از آرای مردم از مهم‌ترین وظایف متولیان برگزاری انتخابات است.

قائدی با بیان اینکه انتخابات به‌عنوان تجلی اقتدار ملت ایران تلقی می‌شود، گفت: رای مردم امانت است، بنابراین صیانت و پاسداری از آرای مردم وظیفه ملی خواهد بود و همگان باید تلاش کنند زمینه حضور پر شور و مشارکت گسترده آحاد جامعه در انتخابات فراهم شود.

راه‌اندازی کارناوال‌های انتخاباتی ممنوع

ملک‌محمد قربانپور مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: در انتخابات امسال هرگونه راه‌اندازی کارناوال‌های انتخاباتی ممنوع است و نیروی انتظامی نسبت به اعمال جریمه‌های قانونی بر اساس ثبت پلاک خودرو‌های حاضر در این برنامه‌ها اقدام می‌کند.

شوری با چاشنی شعور

او ادامه داد: تبلیغات انتخاباتی در فضا‌های روباز با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، در نظر گرفتن هشت مترمربع فضای فیزیکی به ازای هر نفر و پیش بینی در‌های ورودی و خروجی کافی، مانعی ندارد.

قربانپور گفت: ادارات کل ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های اجرایی دارای سالن‌ها و فضا‌های روباز در استان مکلف شدند تا مکان‌های خود را به نامزد‌های انتخاباتی معرفی کنند.

او به لزوم مشارکت گسترده و حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای اشاره و تاکید کرد: در این راستا تمهیداتی مانند ارائه اینترنت رایگان، طراحی و اجرای اپلیکیشن رای یافت با هدف حضور در شعبه‌های خلوت در شرایط شیوع ویروس کرونا و برگزاری انتخابات در فضای باز پیش‌بینی شده است.

قربانپور با اشاره به تعداد کرسی شورا‌های شهر در استان، تصریح کرد: از بین ۴۳ شهر استان، ۴۱ شهر دارای شورای پنج نفره و ۲ شهر بروجن و شهرکرد دارای شورای هفت نفر هستند که در مجموع داوطلبان برای کسب ۲۱۹ کرسی شورا‌های شهر در استان رقابت می‌کنند.

او تاکید کرد: از بین شورا‌های شهر استان برگزاری انتخابات در شهرکرد به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود.

حضور حداکثری در انتخابات برای خلق قدرت نوین ایران اسلامی از اصول سیره امام (ره) است

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در بیانیه‌ای آورد: «آحاد ایرانیان قهرمان و هوشیار با تأسی به سیره حضرت امام (ره) و رهنمود‌های مقام معظم رهبری، مشارکت در انتخابات امسال را به مثابه میدانی راهبردی برای تولید قدرت برای ساختن ایرانی قوی می‌دانند.»
بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این بیانیه در سرآغاز سی و سومین سال زعامت علوی معظم‌له، با تاکید بر حضور شایسته، پرشور و حداکثری ملت عظیم‌الشان ایران اسلامی در آزمون سترگ تاریخی انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ تصریح کرده است: «به فضل الهی به رغم سرمایه‌گذاری همه‌جانبه جبهه سلطه و استکبار و امپریالیسم رسانه‌ای در کوبیدن بر طبل تحریم انتخابات و تلاش برای منصرف کردن مردم ایران از رفتن پای صندوق‌های رای و جلوگیری از خلق قدرت نوین برای ایران عزیز، آحاد ایرانیان شریف، بصیر، قهرمان و هوشیار با تأسی به سیره و وصیت جاودانه و راهگشای حضرت امام (ره) و رهنمود‌های حکیمانه مقام معظم رهبری (مد ظله‌العالی)، حفظ انقلاب، نظام و میهن اسلامی و تقویت کشور را به عنوان یکی از اصول خدشه‌ناپذیر «مکتب حاج قاسم» قلمداد و مشارکت در انتخابات ۲۸ خرداد امسال را به مثابه میدانی راهبردی برای تولید قدرت به وسعت این سرزمین و نیز ساختن ایرانی قوی محسوب کرده و با مشارکت و جلوه‌های پرشور خود آمال و آرزو‌های جبهه خبیث دشمن را باطل خواهند ساخت.»

شوری با چاشنی شعور

تا ۲۸ خرداد ماه و موسم حضور مردم در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا، چند روزی باقی مانده است.

مخالفان و دشمنان، مغموم از شکست‌های پیاپی در مقابل جبهه مقاومت و ناامید از اجرای نقشه‌های شوم خود در ماه‌های اخیر به تکاپو برای مسموم جلوه دادن فضای انتخابات هستند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند و با هیاهوی تبلیغاتی خواهان تزلزل در اراده مردم هستند. اما به تاکید رهبر معظم انقلاب «هر کس ایران عزیز، امنیت میهن و آبروی وطن را دوست دارد و در پی حل مشکلات است باید پای صندوق رای حضور یابد تا عزم و اقتدار ملی ایرانیان بار دیگر به منصه ظهور برسد».

انتخابات پرشور و مشارکت بالای مردم، آینده کشور را تضمین خواهد کرد و هرچه انتخابات با اقبال عمومی بیشتری از سوی مردم همراه شود، اثرات و منافعش برای کشور و ملت بیشتر می‌شود.

همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، علاج درد‌های مزمن کشور در پرشور برگزارشدن انتخاب، حضور و مشارکت عموم مردم و انتخاب اصلح و مناسب در انتخابات ریاست جمهوری است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار