مقامات هند اعلام کردند حاضرند در ایجاد صلح و ثبات در افغانستان پس از خروج کامل نیرو‌های خارجی با این کشور همکاری کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری هیتاوادا، در دیدار نارندرا مودی، نخست وزیر هند با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان دو طرف بر تعهدات خود بر استقرار صلح و ثبات در منطقه تاکید کردند.

نخست وزیر هند در این دیدار گفت: خروج نیرو‌های غربی از خاک افغانستان می‌تواند فرصت مناسبی برای دهلی نو باشد تا بار دیگر روابط خود با کابل را گسترش دهد.

وی ضمن اظهار امیدواری درباره آینده سیاسی افغانستان تصریح کرد: هند از هیچ کمکی در جهت شکل گیری سریع مواضع سیاسی در افغانستان و استقرار آرامش و صلح در کشور دریغ نخواهد کرد.

نخست وزیر هند در ادامه تاکید کرد: دهلی نو امیدوار است بتواند در آینده سیاسی افغانستان نقش سازنده‌ای داشته باشد چرا که ارتباط با این کشور به نفع دو طرف است.

وی با اشاره به ارتباط‌های استراتژیک سازنده در گذشته میان هند و افغانستان عنوان کرد: ما پیشتر با مقامات گروه طالبان هم در مورد همکاری‌های همه جانبه گفتگو کرده ایم. مقامات دهلی نو در اجلاس ده روزه استانبول حضور خواهند داشت تا مراتب آمادگی خود را بیش از پیش اعلام کنند.

نارندرا مودی با اشاره به اختلافات موجود بین طالبان و هند افزود: با وجود اینکه طالبان سال‌ها از گروه‌های تروریستی در پاکستان حمایت کرده و فعالیت‌های آن‌ها در جهت تشدید اختلافات میان هند و پاکستان بود، اما مقامات دهلی نو حاضرند برای ایجاد صلح بار دیگر با طالبان پای میز مذاکره بشینند.

قرار است پیش از بیستمین سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر تمامی نیرو‌های خارجی خاک افغانستان را ترک کنند. برخی در این میان می‌گویند این خروج به نفع دولت مرکزی افغانستان است برخی هم با آن مخالفند. ظهور دوباره طالبان یکی از نگرانی های اصلی در این کشور محسوب می شود. برخی شواهد از همکاری آمریکا با گروه های تروریستی برای بی ثبات کردن افغانستان حکایت دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.