قوانین نظارتی بانک مرکزی شامل حال بنگاه داری بانک ها نمی شود!

بانک مرکزی با وجود آنکه می داند، بنگاه داری بانک‌ها در قانون رفع موانع تولید خلل ایجاد می‌کند اما نظارت چندانی بر این امر ندارد.

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، توکلی کارشناس حوزه بانکی در مورد بنگاه داری بانک‌ها، اظهار کرد: در ادبیات جهانی همیشه بیان می‌شود که اگر بانک‌ها در زنجیره ارزش خودشان عمل کنند ،مشکل چندانی حتی در زمینه بنگاه داری پیش نخواهد آمد.

او افزود: متاسفانه از اواسط دهه هشتاد به بعد بنگاه داری در سیستم بانکی کشور رایج شد، به گونه‌ای که حتی نمی‌توان گفت چنین امری در راستای بهینه‌سازی اجتماعی بوده است.

این کارشناس بانکی گفت: بانک‌ها می‌توانند بر اساس خلق دارایی یا خلق هزینه، سپرده ایجاد کنند یا حتی می‌توانند معاملاتی را انجام دهند که در آن  به شناسایی سود بپردازند و سپرده نیز  بدهند.

توکلی گفت: بنگاه داری بانک‌ها فقط مربوط به تسهیلات نمی‌شود بلکه در سرفصل‌هایی مانند سرمایه گذاری، سپرده گذاری و غیره دیده می‌شود.

او بیان کرد: بنگاه داری در بانک‌ها نسبی است یعنی نمی‌توان میزان مشخصی را برای آن‌ها در نظر گرفت.

این کارشناس بانکی گفت: بانک‌ها به روش مبایعه روی آورده‌اند، بانک مرکزی طی یک دهه اخیر به وضع قانون پرداخت، اما در بحث نظارت ضعیف عمل کرد؛ همچنین باید اشاره کرد که  بانک مرکزی  استقلالی چندانی در بحث مدیریت  ندارد.


بیشتر بخوانید


بنی طبا کارشناس بانکی در تشریح جزئیات روند عملیاتی دولت و بانک مرکزی در دولت آینده، گفت: بنگاه داری به سرمایه گذاری بانک‌ها در بنگاه‌های مالی باز می‌گردد، بانک‌ها باید به سمت بنگاه سازی حرکت کنند.

او تصریح کرد: بانک‌ها از آنجایی که عملیات سپرده پذیری و تسهیلات دهی برایشان بازدهی نداشته، به همین خاطر دست به انجام عملیاتی مانند سرمایه گذاری در بنگاه‌های مالی می‌زنند که مورد تائید ما نیست.

این کارشناس بانکی گفت: اکنون بحث ناترازی اطلاعاتی در بانک‌ها وجود دارد، به گونه‌ای که سبب شده تا بانک نتوانند  اعتماد چندانی به سرمایه گذارها  داشته باشند.

توکلی در پایان گفت: بانک مرکزی در دولت آینده باید دو عملکرد داشته باشد؛ نخست آنکه برای بهبود ارائه اطلاعات باید سیستم‌های مربوط در این زمینه را بهبود ببخشد و دوم اینکه بانک‌های مختلف را بر اساس عملکردی که دارند، رسمیت ببخشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۰۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
درزمان موسسات اعتباری آرمان وغیره که غیرمجازشناخته شده بودندباوجودمنابع مالی عظیم وضع معیشت ملت بهترازالان بود.الان قیمت سکه یک میلیون تومانی آن زمان ده برابرشده وقیمت ارزهم افزایش یافته است.به طوردستوری نرخ سودسپرده راکاهش دادندوالان وضع معیشت افتضاحی راشاهدیم.
آخرین اخبار