انتخاب فرد برتر نسبت به دیگر افراد شاید یکی از سخت‌ترین انتخاب‌های انسان در زندگی باشد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مصطفی حسینی نیشابوری استاد تفسیر قرآن حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهمیت حضور در انتخابات از نگاه قران گفت: در آیات قرآن درباره تشویق به مشارکت حداکثری برای تعیین سرنوشت، آیات بسیار فراوانی داریم.

وی افزود: یکی از آیات درباره دعوت به مشارکت حداکثری، آیه ۲ سوره مائده است که خداوند می‌فرمایند، «تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی» در راه نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون کنید. مهمترین آن «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ» و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید. این آیات اشاره به تقویت مشارکت اجتماعی و بنیان‌های نظام اسلامی است که منجر به اجرایی شدن احکام و معارف دینی می‌شود. این مشارکت یکی از جلوه‌های انتخابات است، که جمهوریت و پایه‌های مشارکت مردمی را تقویت می‌کند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اهمیت حضور در انتخابات بیان کرد: در آیه دیگری که دو بار در قرآن تکرار شده است، خداوند متعال می‌فرمایند، «إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْـ» خداوند تغییر نمی‌دهد سرنوشت قومی را مگر آن‌ها در نفس خودشان تغییراتی ایجاد کنند؛ بنابراین اگر قرار باشد حرکتی به سمت پیشرفت، توسعه و سعادت انجام شود، خداوند متعال اراده کرده است که این از مسیر عزم و اراده بشری و تغییرات درونی است. با توجه به شرایط کنونی کشور، مشارکت در انتخابات و اعمال رای منجر به تغییرات می‌شود.

ویژگی‌های انتخاب فرد اصلح از منظر قران کریم

حجت السلام و المسلمین حسینی نیشابوری درباره ویژگی‌های انتخاب فرد اصلح در اداره جامعه اسلامی از نگاه قرآن بیان کرد: وقتی به آیات قرآن مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که قران مجید نسبت به کسی که می‌خواهد حاکم نظام اسلامی شود، چندین ویژگی را به ما معرفی می‌کند. یکی از این ویژگی‌ها امانت دار است. واژه امانت داری و صفت امین بودن بسیار در آیات قرآن تکرار شده است.


بیشتر بخوانید


وی ادامه داد: امیرالمومنین (ع) فرمودند، بدان آن مسئولیتی که به تو واگذار شده به گردن تو یک امانت است؛ نه اینکه یک طعمه باشد. طعمه چیزی است که انسان از یک فرصت طلبی آن را به دست می‌آورد و برای منافع شخص خود از آن بهره می‌برد، اما مسئولیت در نظام مبتنی بر قرآن و دین، طعمه نیست که کسی بخواهد برای منافع شخصی و حزبی استفاده کند؛ بنابراین کسی که امانت دار است می‌تواند نسبت به مردم، نظام و قوانین متعهد باشد و این امانت می‌تواند از رانت و فساد مالی خود و اطرفیان جلوگیری کند.

این کارشناس مذهبی گفت: ویژگی دوم که در قرآن هم آمده است داشتن تخصص و عالم بودن است. در سوره یوسف آیه ۵۵ حضرت یوسف می‌فرمایند «قَالَ اجْعَلْنِی عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ ۖ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ» (یوسف به شاه) گفت: در این صورت من را به خزانه‌داری مملکت منصوب دار که در حفظ دارایی و مصارف آن دانا و بصیرم. بعضی‌ها از نظر شخصیتی آدم بدی نیستند، اما در آن کار کارشناس و عالم نیستند. بنابراین علاوه بر داشتنن شایستگی‌های اخلاقی باید اطلاعات لازم برای مدیریت کردن هم داشته باشند.

وی ادامه داد: ویژگی سوم که در قرآن زیاد تکرار شده است تقواست. تقوا صرفا یک صفت اخلاقی فردی نیست، ما تقوا اجتماعی و مدیریتی هم داریم، برای مثال یک رئیس جمهور اگر تقوای زبانی نداشته باشد، یک کلمه و لغزش زبانی او باعث میلیارد‌ها خسارت به بیت المال و به خطر افتادن وضع معیشت مردم و اقتصاد می‌شود. بنابراین اگر کسی تقوای مدیریتی داشته باشد، باعث جلوگیری از این قبیل خسارت‌ها می‌شود.

حجت السلام و المسلمین حسینی نیشابوری درباره دیگر ویژگی‌های انتخاب فرد اصلح از نگاه قرآن بیان کرد: ویژگی بعدی که در قرآن آمده است، پرهیز از تجمل گرایی است. این روحیه جدا شدن از مردم و نیازمندان در حکومتی که به نام دین نامگذاری شده بسیار زشت است. در این حکومت بیشترین هزینه را مردم داده اند و خون هزاران شهید پای آن ریخته شده است. امام خمینی (ره) فرمودند، روزی که مسئولان خوی کاخ نشینی پیدا کنند، باید فاتحه کشور را بخوانیم. کسانی که دارای این ویژگی هستند، نمی‌توانند مدافع حق مظلوم و مستضعفین باشند.

این کارشناس مذهبی گفت: ویژگی مهمی که در قرآن به آن اشاره شده است، نوع دوستی با بیگانگان است. خداوند در آیه ۱۴۴ سوره نساء می‌فرمایند «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْکافِرِینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ... » اى کسانى که ایمان آورده‌اید! کافران را به جاى مؤمنان دوست و سرپرست خود نگیرید ... . بنابراین با دشمنان طرح دوستی ریختن و به وعده آن‌ها عمل کردن غلط است.

وی در پایان بیان کرد: مومن و حاکم نظام اسلامی باید هوشیار باشد، نباید با ساده لوحی به دام دشمنان بیافتد و روحیه اقتدار داشته باشد. تعامل با بیگانگان همراه با شجاعت، زکاوت، حکمت و مصلحت اندیشی باشد. بداند باید براساس مبانی دینی و قرآنی، نباید به بیگانگان اعتماد کند و باعث ذلت و تضعیف سرنوشت حکومت اسلامی و مسلمانان شود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.